فیلیپ: ملکه الیزابت از از دست دادن “خنده آشنا” شوهرش در کریسمس صحبت می کند.

لندن: الیزابت ملکه بریتانیا روز شنبه از از دست دادن همسرش شاهزاده فیلیپ صحبت کرد و در پیامی غیرمعمول شخصی کریسمس به ملت، «چشمک شیطانی» در چشمان او را به یاد آورد.
پادشاه 95 ساله گفت در حالی که کریسمس برای بسیاری زمان شادی بود، اما برای کسانی که عزیزانشان را از دست داده بودند می تواند سخت باشد و به خصوص او امسال با از دست دادن فیلیپ 99 ساله دلیل آن را درک کرد.
او در برنامه جشن سنتی خود که از قبل ضبط شده بود، با ادای احترام به “فیلیپ محبوبم” گفت: “حس خدمت، کنجکاوی فکری و ظرفیت او برای بیرون راندن سرگرمی از هر موقعیتی غیرقابل مهار بود.”
او گفت: «این چشمک پرس‌وجوکننده شیطانی در پایان به همان اندازه درخشان بود که برای اولین بار به او نگاه کردم.
ملکه گفت که می‌دانست فیلیپ می‌خواهد خانواده‌اش از کریسمس لذت ببرند و با وجود غیبت «خنده‌های آشنا» برای آنها شادی وجود خواهد داشت.
او آدرسش را نشسته روی میزی که روی آن عکسی از خودش و فیلیپ بود، که دست در دست هم ایستاده بودند و به هم لبخند می زدند، ارائه داد. این عکس در سال 2007، زمانی که این زوج در حال جشن گرفتن سالگرد ازدواج الماسی خود بودند، گرفته شده است.
ملکه برای پخش خود یک سنجاق یاقوت کبود که در ماه عسل خود در سال 1947 پوشیده بود و برای پرتره عروسی الماس پوشید. عکس های او و فیلیپ در مراحل مختلف زندگی در حین صحبت روی صفحه نمایش ظاهر شد.
الیزابت برای دومین سال متوالی کریسمس را در قلعه ویندزور در غرب لندن سپری می‌کند، که شکستی از سنت سلطنتی ناشی از همه‌گیری COVID-19 است. یک منبع کاخ گفت که این نشان دهنده یک رویکرد احتیاطی زمانی است که نوع Omicron به سرعت در حال گسترش است.
قرار بود اعضای نزدیک خانواده از جمله پسر ارشدش پرنس چارلز و همسرش کامیلا از او دیدن کنند. انتظار نمی رفت که او در انظار عمومی ظاهر شود.
معمولاً همه ویندزورها برای کریسمس در یکی دیگر از خانه‌های او، املاک ساندرینگهام در شرق انگلستان جمع می‌شوند. پیاده‌روی آن‌ها به کلیسای مجاور برای مراسم کریسمس، جزء اصلی تقویم سلطنتی است.
با ثبت رکورد روزانه تعداد مبتلایان به کووید در بریتانیا، ملکه هفته گذشته ناهار قبل از کریسمس با خانواده خود را نیز به عنوان یک اقدام احتیاطی لغو کرد.
او همچنین در پیام خود از سال آینده پلاتینیوم خود که از فوریه آغاز می شود و 70 سال بر تاج و تخت او را جشن می گیرد، صحبت کرد. او طولانی ترین سلطنت در تاریخ بریتانیا است که در سال 2015 از مادربزرگ بزرگ خود ملکه ویکتوریا پیشی گرفت.
او گفت که امیدوار است این جشن فرصتی باشد برای مردم “تا از تغییرات عظیم 70 سال گذشته، اجتماعی، علمی و فرهنگی تشکر کنند و همچنین با اطمینان به آینده نگاه کنند”.