قاضی فدرال در تگزاس از قرص سقط جنین در ایالات متحده جلوگیری کرد

واشنگتن: یک قاضی فدرال در تگزاس روز جمعه تاییدیه دو دهه ای یک قرص سقط جنین ایمن و موثر را لغو کرد، که آخرین رگبار در نبرد محافظه کارانه علیه حقوق باروری در ایالات متحده است.
اگر پابرجا بماند، حکم یکی از منصوبان دونالد ترامپ مجوز اعطا شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را برای دارویی که به طور گسترده برای خاتمه دادن به بارداری های ناخواسته استفاده می شود، لغو می کند.
اما، در تصویری از عمق شکستگی در سقط جنین در جامعه ایالات متحده، قاضی در ایالت واشنگتن لحظاتی بعد در یک پرونده جداگانه حکم داد که دسترسی به دارو باید در بیش از ده ایالت حفظ شود.
دوئل نظرات حقوقی، و همچنین تعهد فوری وزارت دادگستری ایالات متحده برای تجدید نظر در مورد حکم تگزاس، به این معنی است که تقریباً قطعی است که این موضوع در دادگاه عالی به پایان خواهد رسید.
هیئت تحت سلطه محافظه کاران سال گذشته حکم برجسته Roe v. Wade را که حق زنان برای سقط جنین را به مدت نیم قرن تضمین کرده بود، لغو کرد.
واکنش به حکم تگزاس سریع بود.
کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، این تصمیم را به عنوان “تصمیم بی سابقه ای که حقوق زنان را در سراسر کشور تهدید می کند” به شدت محکوم کرد.
او گفت: «به عبارت ساده: این تصمیم توانایی سازمان غذا و دارو را برای تأیید داروهای ایمن و مؤثر تضعیف می‌کند (و حقوق آمریکایی‌ها را در سراسر کشور تهدید می‌کند».
رئیس انجمن قدرتمند پزشکی آمریکا، جک رزنک، گفت که اجازه دادن به قضات برای مداخله در “بررسی علمی گسترده، مبتنی بر شواهد و… فرآیندهای تثبیت شده FDA، بی پروا و خطرناک است.”
Planned Parenthood، یکی از بزرگترین گروه‌های حامی سقط جنین در ایالات متحده، گفت که حکم قاضی متیو کاکسماریک – یک فعال محافظه‌کار سابق همسو با راست مذهبی – حمله به علم است.
الکسیس مک گیل جانسون، رئیس این گروه گفت: «همه ما باید از این که یک قاضی می تواند به طور یکجانبه شواهد پزشکی را رد کند و تأیید FDA را درباره دارویی که بیش از دو دهه به طور ایمن و مؤثر استفاده شده است، رد کند، خشمگین باشیم».
مریک گارلند، دادستان کل گفت که اداره او به این حکم تجدیدنظر خواهد کرد.
او گفت: “وزارت دادگستری به شدت با این تصمیم مخالف است… و به تصمیم دادگاه اعتراض خواهد کرد و به دنبال توقف در انتظار تجدیدنظر خواهد بود.”
حکم کاچماریک پس از آن صادر شد که ائتلافی از گروه های ضد سقط جنین شکایت کردند تا توزیع ملی را متوقف کنند. میفپریستون.
در حالی که او تاییدیه 23 ساله FDA را حفظ کرد، همچنین “قابلیت اعمال این نظر و دستور را به مدت هفت روز” متوقف کرد تا فرصتی برای درخواست تجدیدنظر فراهم شود.
گروه های ضد سقط جنین از این اقدام استقبال کردند.
کیتی گلن از Susan B Anthony Pro-Life America گفت: تصمیم امروز برای خروج از تگزاس یک پیروزی برای سلامت و ایمنی زنان و دختران است.
این حکم مجدداً تأیید می‌کند که حاملگی یک بیماری نیست و سقط جنین مراقبت بهداشتی نیست. در نهایت FDA به دلیل نقض فاحش قوانین خود مسئول شناخته می‌شود.»
این پرونده از طریق آنچه منتقدان آن را «خرید قاضی» می نامند، به دادگاه او رسید، که در آن شاکیان در منطقه ای که قاضی سابقه احکامی دارد که پرونده آنها را تأیید می کند، اقدام قانونی می کنند.
قضات فدرال در ایالات متحده این حق را دارند که احکامی صادر کنند که دارای قوت قانونی ملی باشد.
نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت آمریکایی ها از دسترسی به سقط جنین حمایت می کنند.
اما این موضوع برای کسانی که در سمت راست هستند، به ویژه مسیحیان انجیلی، موضوعی انفجاری است.
تعدادی از ایالت های تحت سلطه جمهوری خواهان شروع به تلاش برای محدود کردن دسترسی به سقط جنین کرده اند و تلاش های قانونی را برای لغو آنچه بسیاری معتقد بودند قانون حل شده است، آغاز کرده اند.
حکم دیوان عالی سال گذشته به عنوان یک پیروزی بزرگ برای جنبش تلقی شد.
اما نشان داده است که مورد پسند رای دهندگان نیست.
برخی از ناظران گفتند که شکست جمهوری خواهان در تصرف سنا در انتخابات میان دوره ای سال گذشته، همراه با نمایش ضعیف آنها در مجلس نمایندگان، حداقل تا حدی نتیجه حمایت آنها از این موضوع بود.
بیش از نیمی از سقط جنین ها در ایالات متحده با دارو انجام می شود.
میفپریستون یکی از اجزای یک رژیم دو دارویی است که می تواند در ایالات متحده در 10 هفته اول بارداری استفاده شود.
این یک سابقه ایمنی طولانی دارد و FDA تخمین می زند که 5.6 میلیون آمریکایی از زمان تایید آن برای خاتمه بارداری از آن استفاده کرده اند.