قاضی متولد گجرات، رهبر حمله 6 ژانویه را به 18 سال زندان محکوم کرد

واشنگتن: یک قاضی هندی-آمریکایی متولد گجرات، روز پنجشنبه یک افراطی جناح راست حامی ترامپ را به دلیل «توطئه فتنه‌انگیز» علیه ایالات متحده به آتش کشید و سپس او را به 18 سال زندان محکوم کرد. در 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره ایالات متحده یورش برد.
قاضی ناحیه ایالات متحده آمیت پریاوادان مهتااو که در پاتان در گجرات به دنیا آمد و در مریلند، خارج از واشنگتن دی سی بزرگ شد، به استوارت رودز، بنیانگذار سوگند کیپرز اشاره کرد و به او گفت که او و امثالش «یک تهدید و خطر مداوم برای دموکراسی ما و ساختار این کشور هستند. “
مهتا با بیان اینکه توطئه فتنه‌انگیز یکی از جدی‌ترین جنایاتی است که یک آمریکایی می‌تواند مرتکب شود، گفت: استفاده از زور علیه دولت و توهین به مردم کشور ما است.
«این مجموعه ای از اقدامات است که در آن شما و دیگران متعهد به استفاده از زور، از جمله بالقوه با سلاح، علیه دولت ایالات متحده در هنگام انتقال از یک رئیس جمهور به رئیس جمهور دیگر شده اید. و انگیزه آن چه بود؟ شما از پسر جدید خوشتان نیامد،» او به رودز گفت و استدلال خود را مبنی بر اینکه او یک «زندانی سیاسی» است رد کرد.
«آنچه که ما مطلقاً نمی‌توانیم داشته باشیم، گروهی از شهروندان است که – چون نتیجه یک انتخابات را دوست نداشتند، و معتقد نبودند که قانون آن‌طور که باید رعایت شود – انقلاب را به راه انداختند. با تفنگ به خیابان نمی آیی. شما امیدوار نیستید که رئیس جمهور به قانون شورش استناد کند تا بتوانید جنگی را در خیابان ها راه بیندازید… شما با این امید که شمارش آرای انتخاباتی را متوقف کنید به ساختمان کنگره آمریکا هجوم نبرید. محکومیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، که از حوادث 6 ژانویه دفاع کرده و گفته است در صورت بازگشت به قدرت، محکومان را عفو خواهد کرد.
مهتا، 52 ساله، ریاست چندین پرونده مهم مربوط به حمله 6 ژانویه و نقش رئیس جمهور سابق ترامپ در آن را بر عهده دارد. آنها شامل سه دعوی حقوقی مدنی هستند که در آن چندین قانونگذار و افسر پلیس برای جبران خسارت به خاطر صدمات جسمی و روحی که گفته می شود در جریان حملات متحمل شده اند شکایت می کنند.
مهتا قبلاً نظری طولانی صادر کرده است که ادعای ترامپ مبنی بر “مصونیت مطلق” از شکایت‌ها را رد کرده و حکم می‌کند که اقدامات وی بخشی از وظایف ریاست‌جمهوری او نبوده و شواهد قابل‌قبولی وجود دارد که نشان می‌دهد وی درگیر توطئه‌ای با گروه‌های سازمان‌یافته برای استفاده از هرگونه اقدامی بوده است. به معنای، از جمله خشونت، برای براندازی نتایج انتخابات 2020 است.
حامیان ترامپ احتمالاً قاضی مهتا را خالی کردند و او را یک لیبرال چپ توصیف کردند و خواستار استیضاح او شدند.