قانونگذاران آمریکایی در یک سفر غیرمنتظره با رئیس جمهور تایوان دیدار کردند

تایپه: پنج قانونگذار آمریکایی صبح روز جمعه با تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان در یک سفر یک روزه غافلگیرکننده دیدار کردند که هدف از آن تایید مجدد حمایت “صخره ای محکم” ایالات متحده از جزیره خودگردان بود.
مؤسسه آمریکایی در تایوان، سفارت دوفاکتو، گفت که گروه دو حزبی از قانونگذاران مجلس نمایندگان ایالات متحده پنجشنبه شب وارد تایوان شدند و قصد داشتند با رهبران ارشد از جمله تسای دیدار کنند. جزئیات بیشتری در مورد برنامه سفر آنها ارائه نشده است.
این دیدار در حالی انجام می شود که تنش ها بین تایوان و چین به بالاترین سطح خود در دهه های اخیر رسیده است. تایوان از زمان جدایی دو طرف در جریان جنگ داخلی در سال 1949، خودمختار بوده است، اما چین این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند.
نماینده الیسا اسلاتکین که بخشی از این هیئت است در توییتر نوشت: «زمانی که دیروز خبر سفر ما منتشر شد، دفتر من پیامی صریح از سفارت چین دریافت کرد که به من می‌گفت سفر را لغو کنم.»
نمایندگان مارک تاکانو، کالین آلرد، سارا جیکوبز و نانسی میس نیز بخشی از هیئت بازدید کننده هستند.
تاکانو گفت: «ما این هفته در تایوان هستیم تا به شرکا و متحدان خود یادآوری کنیم، پس از دو سال تلاش که تحمل کرده‌ایم، تعهد و مسئولیت مشترک ما برای منطقه آزاد و امن هند و اقیانوس آرام قوی‌تر از همیشه باقی مانده است.»
تاکانو افزود که روابط ایالات متحده با تایوان “استوار است و همچنان که روابط بین ما عمیق تر شده است، ثابت مانده است.”
تسای که از نمایندگان مجلس و مدیر AIT در دفتر ریاست جمهوری در تایپه استقبال کرد، ضمن تاکید بر همسویی نزدیک جزیره با ایالات متحده، به همکاری دو طرف در امور جانبازان، مسائل اقتصادی و تجارت اشاره کرد.
تسای گفت: «تایوان به افزایش همکاری با ایالات متحده برای حفظ ارزش‌های مشترک آزادی و دموکراسی و تضمین صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد».
این سومین سفر قانونگذاران آمریکایی به تایوان در سال جاری است و تنها چند هفته پس از بازدید گروهی متشکل از شش عضو جمهوری خواه کنگره از این جزیره صورت می گیرد. این هیئت با رئیس جمهور تسای، ولینگتون کو، دبیرکل امنیت ملی و جوزف وو، وزیر امور خارجه و دیگران دیدار کرد.
در ماه ژوئن، سه عضو کنگره به تایوان پرواز کردند تا واکسن‌هایی را که به شدت مورد نیاز بودند اهدا کنند، در زمانی که این جزیره در تلاش بود تا به اندازه کافی کافی باشد.
دولت بایدن همچنین تایوان را به اجلاس سران برای دموکراسی در ماه آینده دعوت کرده است، اقدامی که با سرزنش شدید چین مواجه شد.
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه گفت: «کاری که ایالات متحده انجام داد ثابت می کند که به اصطلاح دموکراسی فقط بهانه و ابزاری برای آن است تا اهداف ژئوپلیتیکی، سرکوب سایر کشورها، تقسیم جهان، تامین منافع خود و حفظ آن را داشته باشد. هژمونی در جهان».