قانونگذاران ایالات متحده خواستار تحریم NSO اسرائیل و سایر شرکت های جاسوسی هستند

واشنگتن: گروهی از قانونگذاران آمریکایی از وزارت خزانه داری و وزارت امور خارجه می خواهند که شرکت جاسوس افزار اسرائیلی NSO Group و سه شرکت جاسوسی خارجی دیگر را که به گفته آنها به دولت های مستبد در نقض حقوق بشر کمک کرده اند، تحریم کنند.
نامه آنها که اواخر روز سه‌شنبه ارسال شد و رویترز آن را مشاهده کرد، همچنین خواستار تحریم مدیران ارشد NSO، شرکت امنیت سایبری امارات متحده عربی DarkMatter و شرکت‌های نظارتی آنلاین اروپایی Nexa Technologies و Trovicor شده است.
قانونگذاران خواستار تحریم جهانی مگنیتسکی شدند که برای کسانی که متهم به نقض حقوق بشر با مسدود کردن حساب های بانکی و ممنوعیت سفر به ایالات متحده هستند، مجازات می شود.
دسترسی به DarkMatter برای اظهار نظر امکان پذیر نیست. سه شرکت دیگر بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
این نامه توسط ران وایدن، رئیس کمیته مالی سنا، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و 16 قانونگذار دموکرات دیگر امضا شد. آنها همراه با گزارش‌های دیگر در مورد صنعت، به مقاله اخیر رویترز در این ماه اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد نرم‌افزار جاسوسی NSO علیه کارمندان وزارت امور خارجه در اوگاندا استفاده شده است.
قانونگذاران گفتند که صنعت جاسوس افزار به سرمایه گذاری و بانک های ایالات متحده متکی است. آنها نوشتند: «برای مجازات معنادار آنها و ارسال یک سیگنال روشن به صنعت فناوری نظارت، دولت آمریکا باید تحریم‌های مالی اعمال کند.
در این نامه آمده است که این شرکت ها “ناپدید شدن، شکنجه و قتل فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران” را تسهیل کرده اند. شرکت های جاسوسی به دلیل انبوه گزارش های رسانه ای که آنها را با نقض حقوق بشر مرتبط کرده است، مورد توجه روزافزون واشنگتن قرار گرفته اند.
وایدن به رویترز گفت: «این مزدوران جاسوسی خدمات خود را به رژیم‌های مستبد با سوابق طولانی نقض حقوق بشر فروختند و قدرت جاسوسی گسترده‌ای را به ظالمان دادند. “قابل پیش بینی بود، آن کشورها از ابزارهای نظارتی برای حبس کردن، شکنجه و قتل خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر استفاده کردند. دولت بایدن این شانس را دارد که شمش دلارهای آمریکایی را خاموش کند و به آنها کمک کند تا برای همیشه از تجارت خارج شوند.”
در ماه نوامبر، وزارت بازرگانی NSO را در فهرست به اصطلاح Entity List قرار داد و تأمین‌کنندگان آمریکایی را از فروش نرم‌افزار یا خدمات به سازنده نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیلی بدون دریافت مجوز خاص منع کرد.
تعدادی از چالش های قانونی نیز صنعت را تهدید می کند. هفته گذشته یک فعال برجسته سعودی و بنیاد غیرانتفاعی Electronic Frontier از DarkMatter شکایت کرد و مدعی شد که این گروه به گوشی وی هک شده است.
اپل در ماه نوامبر از NSO Group شکایت کرد و گفت که با نفوذ به نرم افزار نصب شده روی آیفون، قوانین ایالات متحده را نقض کرده است.
تحقیقات رویترز در سال 2019، که در نامه ذکر شده است، همچنین یک واحد هک مخفی در DarkMatter، معروف به پروژه ریون، را فاش کرد که به امارات متحده عربی در جاسوسی از دشمنان خود کمک کرد. در توافقی در سپتامبر با وزارت دادگستری، سه عضو آن واحد که همگی از عوامل سابق اطلاعاتی ایالات متحده بودند، به نقض قوانین هک اعتراف کردند.