قایق مهاجران در کانال مانش واژگون شد. حداقل 31 کشته

کاله: حداقل 31 مهاجر عازم بریتانیا روز چهارشنبه بر اثر غرق شدن قایق آنها در کانال مانش جان باختند که وزیر کشور فرانسه آن را بزرگترین تراژدی مهاجرت در این گذرگاه خطرناک تا به امروز خواند.
جرالد دارونین، وزیر کشور گفت که 34 نفر در این قایق بودند. او گفت که مقامات 31 جسد – از جمله جسد پنج زن و یک دختر جوان – و دو بازمانده را پیدا کردند. به نظر می رسد یک نفر همچنان مفقود است. ملیت مسافران بلافاصله مشخص نشد.
مقام دریایی منطقه ای که بر عملیات امداد و نجات نظارت می کند، بعداً گفت که 27 جسد پیدا شد، دو نفر زنده ماندند و چهار نفر دیگر مفقود شدند و گمان می رود غرق شده اند. اختلاف در اعداد بلافاصله توضیح داده نشد.
تعداد فزاینده ای از مردمی که از جنگ یا فقر در افغانستان، سودان، عراق، اریتره یا جاهای دیگر فرار می کنند، سفر خطرناک خود را با کشتی های کوچک و غیرقابل دریایی از فرانسه به خطر می اندازند، به امید اینکه بتوانند پناهندگی بگیرند یا فرصت های بهتری در بریتانیا پیدا کنند. این گذرگاه ها در سال جاری نسبت به سال 2020 سه برابر شده است و تنها در روز چهارشنبه 106 مهاجر دیگر در آب های فرانسه نجات یافتند.
عملیات جستجوی مشترک فرانسه و بریتانیا برای بازماندگان غرق شدن در اواخر روز چهارشنبه متوقف شد. هر دو کشور برای جلوگیری از مهاجرت از طریق کانال مانش همکاری می‌کنند، اما یکدیگر را به کم کاری متهم می‌کنند – و این موضوع اغلب توسط سیاستمداران هر دو طرف برای پیشبرد یک برنامه ضد مهاجرت استفاده می‌شود.
دارونین به خبرنگاران در شهر بندری کاله فرانسه گفت، چهار قاچاقچی مظنون روز چهارشنبه به ظن ارتباط با قایق غرق شده دستگیر شدند. وی گفت که دو تن از مظنونان بعداً در دادگاه حاضر شدند.
دادستان منطقه تحقیقاتی را در مورد قتل تشدید شده، مهاجرت غیرقانونی سازمان یافته و سایر اتهامات پس از غرق شدن آغاز کرد. کارول اتین، دادستان لیل، به آسوشیتدپرس گفت که مقامات هنوز در حال کار برای شناسایی قربانیان و تعیین سن و ملیت آنها هستند و این تحقیقات ممکن است شامل چندین کشور شود.
دارمنین گفت: «این روز عزاداری بزرگ برای فرانسه، برای اروپا، برای بشریت است که این مردم را در دریا می‌میرند». او به «قاچاقچیان جنایتکار» حمله کرد که هزاران نفر را به خطر انداختن گذرگاه سوق دادند.
فعالان چهارشنبه شب در خارج از بندر کاله تظاهرات کردند و دولت ها را متهم کردند که به اندازه کافی برای پاسخگویی به نیازهای مهاجران اقدام نمی کنند. با وجود گشت زنی منظم پلیس و عملیات تخلیه، صدها نفر در سواحل فرانسه در شرایط نامطمئنی زندگی می کنند.
ژان مارک پویسسو، رئیس بنادر کاله و بولون، به AP گفت که اجساد به بندر کاله آورده شدند. او گفت: «ما منتظر بودیم که چنین اتفاقی بیفتد،» با توجه به تعداد فزاینده افرادی که گذرگاه را به خطر می اندازند.
گروه های امدادی دولت های اروپایی را به خاطر سیاست های سختگیرانه مهاجرتی سرزنش می کنند. نیکولای پوسنر از مؤسسه خیریه فرانسوی Utopia 56 گفت: «بریتانیا یک انتخاب نیست، یک فرار است، یک فرار برای افرادی که از عدم استقبال در اروپا می گریزند.
دارونین خواستار هماهنگی با بریتانیا شد و گفت: “پاسخ باید از بریتانیای کبیر نیز باشد.”
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از فاجعه چهارشنبه صحبت کردند و توافق کردند که «حفظ همه گزینه‌ها روی میز برای توقف این گذرگاه‌های مرگبار و شکستن مدل کسب‌وکار باندهای جنایتکار پشت سر آنها حیاتی است». گفت.
داونینگ استریت گفت که دو رهبر بر اهمیت همکاری نزدیک با همسایگان در بلژیک و هلند و همچنین شرکای خود در سرتاسر این قاره تاکید کردند، اگر بخواهیم قبل از رسیدن مردم به سواحل فرانسه با مشکل مقابله کنیم.
الیزه گفت: ماکرون بر «مسئولیت مشترک» فرانسه و انگلیس تاکید کرد و به جانسون گفت که از انگلیس انتظار همکاری کامل دارد و آنها از این وضعیت غم انگیز «برای اهداف سیاسی» استفاده نمی کنند.
دولت فرانسه صبح پنج شنبه جلسه اضطراری برگزار می کند تا مراحل بعدی را بررسی کند. به گفته دفتر وی، مکرون از افزایش فوری بودجه برای آژانس مرزی اتحادیه اروپا، فرانتکس، و نشست اضطراری وزرای دولت اروپا حمایت کرد. مکرون گفت: «فرانسه اجازه نخواهد داد کانال مانش به قبرستان تبدیل شود».
جانسون جلسه کمیته بحران دولت را تشکیل داد و گفت که “شکه شده، وحشت زده و عمیقا اندوهگین است.”
وی از فرانسه خواست تا تلاش‌های خود را برای متوقف کردن جریان مهاجران افزایش دهد و گفت که حادثه روز چهارشنبه نشان داد که چگونه تلاش‌های مقامات فرانسوی برای گشت‌زنی در سواحل آنها «کافی نبوده است».
او به خبرنگاران گفت: «ما در متقاعد کردن برخی از شرکای خود، به ویژه فرانسوی‌ها، برای انجام کارها به گونه‌ای که فکر می‌کنیم شرایط سزاوار آن است، مشکل داشتیم».
دارونین اصرار داشت که فرانسه سخت کار کرده است تا از گذرگاه ها جلوگیری کند و از ژانویه 7800 نفر را نجات داده و 671 نفر را که فقط در روز چهارشنبه تلاش می کردند از آنجا عبور کنند متوقف کرده است.
یک سخنگوی نیروی دریایی فرانسه گفت که یک قایق نیروی دریایی فرانسه در حوالی ساعت 2 بعدازظهر چندین جسد را در آب مشاهده کرد و قایق های نجات چندین کشته و مجروح را از آب های اطراف بیرون آوردند. قایق های گشتی فرانسوی، یک هلیکوپتر فرانسوی و یک هلیکوپتر بریتانیایی منطقه را جستجو کردند.
بیش از 25700 نفر در سال جاری تا کنون چنین سفرهای خطرناک قایق را انجام داده اند – سه برابر کل سال 2020. با آب و هوای متغیر، دریای سرد و ترافیک سنگین دریایی، گذرگاه برای قایق های بادی و سایر قایق های کوچک خطرناک است که مردان، زنان و مردان دارند. و بچه ها به داخل فشار می آورند.
مهاجران از سرتاسر جهان مدت‌هاست که از شمال فرانسه به‌عنوان نقطه پرتاب برای رسیدن به بریتانیا از طریق نشستن در کامیون‌ها یا استفاده از قایق‌ها و سایر قایق‌های کوچک سازمان‌دهی شده توسط قاچاقچیان استفاده می‌کنند. بسیاری می خواهند در جستجوی فرصت های اقتصادی یا به دلیل پیوندهای خانوادگی و اجتماعی یا به دلیل شکست تلاش هایشان برای گرفتن پناهندگی در اتحادیه اروپا به بریتانیا برسند. مقامات فرانسوی می گویند یکی دیگر از مشکلات مهم قوانین ضعیف بریتانیا در قبال مهاجران بدون مدارک اقامت است.
تعداد کلی متقاضیان پناهندگی در بریتانیا نسبت به سال گذشته اندکی کاهش یافته است و بریتانیا پناهجویان بسیار کمتری نسبت به کشورهای اروپایی مانند آلمان یا فرانسه دریافت می کند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل، UNHCR، می گوید که تخمین زده می شود امسال 1600 نفر در دریای مدیترانه در حالی که تلاش می کردند از شمال آفریقا یا ترکیه خود را به اروپا برسانند، جان خود را از دست داده یا ناپدید شده اند. صدها نفر دیگر در اقیانوس اطلس در نزدیکی غرب آفریقا در مسیر مهاجرت به جزایر قناری اسپانیا کشته شدند.
تام دیویس، مدیر کمپین حقوق پناهندگان و مهاجران عفو ​​بین‌الملل در بریتانیا، گفت: «چند بار دیگر باید شاهد باشیم که افرادی در تلاش برای رسیدن به امنیت در بریتانیا جان خود را به دلیل فقدان اسفناک وسایل امن برای انجام این کار از دست می‌دهند؟»
وی افزود: «ما شدیداً به یک رویکرد جدید برای پناهندگی نیاز داریم، از جمله تلاش‌های واقعی انگلیسی-فرانسوی برای ایجاد مسیرهای امن پناهندگی برای جلوگیری از تکرار چنین فجایع.»