قرقیزستان 15 نفر را در «توطئه کودتا» قبل از رأی گیری بازداشت کرد

بیشکک، قرقیزستان: سرویس های امنیتی در قرقیزستان روز جمعه اعلام کردند که 15 “عضو فعال” یک طرح کودتا را در آستانه رای گیری پارلمان در آخر هفته با مشارکت قانونگذاران و مقامات سابق بازداشت کرده اند.
کمیته دولتی امنیت ملی در بیانیه ای اعلام کرد که بازداشت شدگان بخشی از طرحی برای جلب اعتراض “1000 جوان متجاوز” به نتایج رای گیری بوده است.
پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی آتی، این گروه قصد داشت تظاهرات گسترده ای را در (پایتخت) بیشکک سازماندهی کند و متعاقباً برای تشدید اوضاع، ایجاد درگیری با نیروهای نظم و قانون و تصرف خشونت آمیز بیشتر قدرت را آغاز کند. ” در این بیانیه آمده است.
سرویس های امنیتی “شواهد غیرقابل انکاری از فعالیت جنایتکارانه گروهی از افراد تحت رهبری برخی نیروهای سیاسی مخرب از جمله نمایندگان (مجلس) و مقامات عالی رتبه سابق به دست آوردند.”
کمیته بدون نام بردن از بازداشت شدگان، همچنین گفت که در حمله به دفتر این گروه ادعایی “اسلحه گرم، مهمات و مواد مخدر را کشف و ضبط کرده است”.
قرقیزستان، یک کشور فقیر و کوهستانی آسیای مرکزی که از زمان استقلال خود از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 شاهد سرنگونی سه رئیس جمهور بوده است، امیدوار است از اولین رای گیری پارلمانی پس از ناآرامی ها در سال گذشته که رهبر کنونی سدیر جپاروف را به قدرت رساند، از بی ثباتی بیشتر جلوگیری کند.
جپاروف پس از رسیدن به ریاست جمهوری از سلول زندان در آخرین بحران پس از رای گیری، متعهد شد که انتخابات آزاد و عادلانه برگزار کند.
اما مقامات انتخاباتی قبلاً یک نامزد را کنار گذاشته و دیگری را جریمه کرده اند، که هر دو به عنوان صداهای مستقل در پارلمان در حال خروج تلقی می شوند.
رئیس‌جمهور در بحبوحه اعتراض‌ها به خرید آرا توسط احزاب طرفدار دولت در سال گذشته، محکومیت خود را برای گروگان‌گیری پیش از آزادی سپری می‌کرد.
او همیشه تاکید کرده است که این اتهامات مجازاتی برای کمپین او برای ملی کردن یک معدن کلیدی طلا است که اقتصاد عمدتاً فقیر از منابع به آن وابسته است.
دولت جدید در ماه مه اقدام به مصادره معدن Kumtor از شرکت کانادایی Centerra Gold کرد که آن را کنترل می کرد، با استناد به نقض های زیست محیطی.
سنتررا که فعالیت‌های آن در کومتور 12.5 درصد از تولید ناخالص داخلی قرقیزستان را در سال 2020 تشکیل می‌داد، این ادعاها را رد کرده و در دادگاهی بین‌المللی به توقیف آن اعتراض می‌کند.
منتقدان جپاروف گفته اند که رئیس دولت با دستگیری رقبای احتمالی پس از نظارت بر تغییرات قانون اساسی که موقعیت وی را تقویت کرد، اشتباهات اسلاف خود را تکرار می کند.
قرقیزستان میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است و برای وام و سرمایه گذاری به چین همسایه چشم دوخته است.
کارشناسان می گویند با این حال مشخص نیست که دولت جدید چقدر از روسیه که ولادیمیر پوتین رهبر آن از اعتراضات خیابانی و سرنگونی ناگهانی سورونبای جین بکوف، رئیس جمهور وقت آمریکا ابراز تنفر کرد، برخوردار است.