قزاقستان: روسیه نیروهایی را برای سرکوب قیام قزاقستان با شروع خشونت‌های جدید اعزام می‌کند

آلماتی: خشونت‌های تازه‌ای در شهر اصلی آلماتی قزاقستان در روز پنجشنبه آغاز شد، زیرا روسیه چتربازان خود را برای سرکوب قیام سراسری در یکی از نزدیک‌ترین متحدان شوروی سابق مسکو فرستاد.
پلیس آلماتی اعلام کرد که ده‌ها تن از شورش‌کنندگان را در طول شب تا ساعات اولیه صبح پنجشنبه کشته است. مقامات گفتند که دست کم 18 تن از نیروهای امنیتی کشته شده اند که دو تن از آنها سر بریده پیدا کردند. بیش از 2000 نفر دستگیر شدند.
روزنامه نگاران رویترز گفتند که پس از یک شب درگیری خیابانی بین معترضان و سربازان، یک ساختمان ریاست جمهوری در شهر و دفتر شهردار آن هر دو در آتش سوختند و خودروهای سوخته شهر را پر کرده است.
پرسنل نظامی کنترل فرودگاه اصلی را که قبلاً توسط معترضان تصرف شده بود، به دست گرفتند. عصر پنجشنبه شاهد نبردهای تازه ای در میدان اصلی آلماتی بود که به طور متناوب توسط سربازان و صدها معترض در بیشتر ساعات روز اشغال شده بود.
خبرنگاران رویترز هنگام پیشروی خودروهای نظامی و تعداد زیادی سرباز صدای انفجار و تیراندازی را شنیدند، اگرچه تیراندازی پس از شب دوباره متوقف شد. خبرگزاری تاس به نقل از شاهدان از کشته و زخمی شدن افراد در تیراندازی جدید خبر داد.
استقرار روسیه یک قمار از سوی کرملین بود که نیروی نظامی سریع می تواند منافع خود را در کشور آسیای مرکزی تولید کننده نفت و اورانیوم با سرکوب سریع بدترین خشونت در 30 سال استقلال قزاقستان تضمین کند.
اپراتور شورون گفت که تولید نفت در میدان اصلی تنگیز قزاقستان روز پنجشنبه کاهش یافت، زیرا برخی از پیمانکاران خطوط قطار را در حمایت از اعتراضات مختل کردند. قیمت نفت روز پنجشنبه بیش از 1 درصد افزایش یافت و اورانیوم نیز از زمان شروع درگیری ها افزایش یافته است.
اینترنت در سراسر کشور بسته شد و استخراج بیت کوین در یکی از بزرگترین ماینرهای رمزنگاری جهان را مختل کرد و سنجش میزان ناآرامی را غیرممکن کرد.
اما این خشونت در کشوری که از زمان شوروی به‌طور قاطعانه توسط نورسلطان نظربایف، رهبر 81 ساله حکومت می‌شد، بی‌سابقه بود که علیرغم کناره‌گیری سه سال پیش از ریاست‌جمهوری، زمام امور را حفظ کرده بود.
“حمله به شهروندان ما”
رئیس جمهور قاسم ژومارت توکایف، جانشین منتخب نظربایف، گفت که ائتلاف نظامی کشورهای شوروی سابق به رهبری مسکو را فراخوانده است. وی علت ناآرامی ها را تروریست های آموزش دیده خارجی دانست که به گفته وی ساختمان ها و سلاح ها را تصرف کرده اند.
او گفت: «این حمله به شهروندان ما است که از من می خواهند که فوراً به آنها کمک کنم.
مسکو گفت که با قزاقستان و متحدانش در مورد اقداماتی برای حمایت از “عملیات ضد تروریستی” قزاقستان مشورت خواهد کرد و اظهارات توکایف مبنی بر اینکه این قیام الهام گرفته از کشورهای خارجی بوده است را تکرار کرد. نه قزاقستان و نه روسیه شواهدی برای حمایت از آن ارائه نکردند.
مسکو تعداد سربازان خود را فاش نکرد و مشخص نشد که آیا در ناآرامی‌های روز پنج‌شنبه دست داشته‌اند یا خیر.
دبیر کل اتحاد شوروی سابق – سازمان پیمان امنیت جمعی – به خبرگزاری ریا گفت که تعداد کل نیروهای حافظ صلح حدود 2500 نفر خواهد بود و در صورت لزوم می توان آنها را تقویت کرد.
ریا به نقل از او گفت که انتظار می رفت این ماموریت کوتاه “چند روز یا چند هفته” باشد.
ایالات متحده گفت که از نزدیک گزارش های استقرار این نیروها را زیر نظر دارد و اضافه کرد که در مورد اینکه آیا نیروها به طور قانونی به کشور دعوت شده اند یا خیر، سؤالاتی دارد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما دقیقاً در مورد این استقرار سؤالاتی داریم زیرا قزاقستان، دولت قزاقستان… منابع خود را دارد و دولت به خوبی تقویت شده است و بوده است.
وی افزود: «ما به دقت مراقب هرگونه نقض حقوق بشر و هرگونه تلاش یا اقدام نیروهای خارجی برای تصرف مؤسسات قزاقستان خواهیم بود».
“غارتگران وارد شدند”
این قیام که به عنوان تظاهرات علیه افزایش قیمت سوخت در روز سال نو آغاز شد، روز چهارشنبه هنگامی که معترضانی که علیه نظربایف شعار می‌دادند به ساختمان‌های عمومی در آلماتی و دیگر شهرها یورش بردند و آن‌ها را به آتش کشیدند، شدت گرفت.
توکایف در ابتدا با برکناری کابینه خود، معکوس کردن افزایش قیمت سوخت و فاصله گرفتن از سلف خود، از جمله با تصاحب پست امنیتی قدرتمندی که نظربایف حفظ کرده بود، پاسخ داد. اما این اقدامات نتوانست جمعیتی را که خانواده نظربایف و متحدانش را به جمع آوری ثروت هنگفت متهم می کنند در حالی که ملت 19 میلیونی فقیر باقی می ماند، آرام کند.
نظربایف در سال 2019 به عنوان آخرین رئیس حزب کمونیست دوران شوروی که هنوز بر یک کشور شوروی سابق حکومت می کند، از ریاست جمهوری کناره گیری کرد. اما او و خانواده‌اش پست‌هایی را برای نظارت بر نیروهای امنیتی و دستگاه سیاسی در نورسلطان، پایتخت هدفمندی که نام او را بر خود داشت، حفظ کردند. او از زمان شروع ناآرامی ها نه دیده و نه خبری از او شده است.
ورود سریع نیروهای روسی نشان دهنده تمایل کرملین برای محافظت از نفوذ خود در اتحاد جماهیر شوروی سابق با قدرت است. از اواخر سال 2020، مسکو رهبر بلاروس را در برابر قیام مردمی حمایت کرد، برای توقف جنگ بین آذربایجان و ارمنستان مداخله کرد، و در زنگ خطر غرب، دوباره نیروهای خود را در نزدیکی اوکراین، که روسیه هشت سال پیش به آن حمله کرد، جمع کرد.
استقرار در قزاقستان خطراتی را به همراه دارد: با افشای مقامات قزاقستان به عنوان وابسته به عضله روسیه، مسکو می تواند تظاهرکنندگان را بیشتر برانگیزد.
تیم اش، اقتصاددانی که در منطقه تخصص دارد، در توییتی نوشت: “آنها قزاق هستند و توکایف سعی خواهد کرد آنها را با نیروهای روسی سرکوب کند. این برای مسکو عالی به نظر نمی رسد.”
اما دشوار است که بگوییم در کشوری که مخالفان سازمان‌یافته کمی دارند، حمایت گسترده‌ای از اعتراضات وجود دارد، به‌ویژه اگر تظاهرکنندگان مقصر خشونت باشند.
علی، یکی از مدیران هتل هالیدی این در نزدیکی میدان اصلی آلماتی، در تماس تلفنی با رویترز گفت: «خدا را شکر، بالاخره ارتش رسید. غارتگران شب گذشته وارد شدند و شیشه های ماشین را در نزدیکی ما شکستند.