قزاقستان پس از اعتراض به قیمت سوخت در آلماتی وضعیت فوق العاده اعلام کرد

بر اساس اسناد منتشر شده در وب سایت رئیس جمهور، این حرکت شامل منع رفت و آمد از ساعت 11 شب تا 7 صبح، محدودیت حرکت و ممنوعیت تجمعات گسترده است.

توکایف چند ساعت پیش در یک سخنرانی ویدیویی گفت: «تماس برای حمله به دفاتر دولتی و نظامی کاملاً غیرقانونی است. دولت سقوط نخواهد کرد، اما ما به جای درگیری، خواهان اعتماد متقابل و گفتگو هستیم.

به گزارش خبرنگار رویترز از محل، پلیس در آلماتی از گاز اشک آور و نارنجک های گاز گیر برای جلوگیری از هجوم صدها معترض به دفتر شهردار استفاده کرد.

دولت این کشور نفت‌خیز اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حال بازگرداندن سقف قیمت‌های گاز مایع است، پس از آنکه اعتراضات نادر به آلماتی در پی افزایش شدید قیمت سوخت در آغاز سال جاری رسید.

بسیاری از قزاق‌ها اتومبیل‌های خود را به LPG تبدیل کرده‌اند که به دلیل محدودیت‌های قیمتی بسیار ارزان‌تر از بنزین به عنوان سوخت خودرو در قزاقستان است. اما دولت استدلال کرد که قیمت پایین ناپایدار است و سقف ها را در اول ژانویه برداشت.

تظاهرکنندگان سعی کردند اتوبوس پلیس را در جریان تظاهراتی در آلماتی قزاقستان در 4 ژانویه 2022 مسدود کنند.

جهش قیمت

پس از افزایش قیمت سوخت، تظاهرات‌هایی با حضور هزاران نفر در 2 ژانویه در شهر ژاناوزن، مرکز نفت و محل درگیری‌های مرگبار بین معترضان و پلیس در یک دهه پیش آغاز شد.

تظاهرات به سایر مناطق اطراف استان مانگیستاو و غرب قزاقستان، از جمله مرکز استان آکتائو و اردوگاه کارگرانی که توسط پیمانکاران فرعی بزرگترین تولیدکننده نفت قزاقستان، تنگیزچورویل، استفاده می‌شود، گسترش یافت. سرمایه‌گذاری تحت رهبری شورون گفت که خروجی آن تحت تأثیر قرار نگرفته است.

پلیس ضد شورش معترضان را در آلماتی در 5 ژانویه 2022 مسدود کرد.

بر اساس جریان های ویدئویی آنلاین از منطقه، به نظر می رسد در آلماتی، پلیس بلافاصله پس از پرتاب نارنجک های فلش بنگ، میدان اصلی را تحت کنترل درآورده است. اما صدای انفجار برای ساعت ها در خیابان های اطراف و سایر نقاط شهر شنیده شد.

ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده است، خودروهای پلیس سوخته در شهر و همچنین خودروهای زرهی در حال حرکت در یکی از معابر اصلی آن را نشان می دهد.

متا ادعای قزاقستان مبنی بر دسترسی انحصاری به سیستم گزارش محتوای فیس بوک را رد کرد

عصر سه شنبه، دولت اعلام کرد که سقف قیمت 50 تنگه (11 سنت) در هر لیتر یا کمتر از نیمی از قیمت بازار را در استان مانگیستاو بازگرداند.

اعتراضات عمومی در کشور 19 میلیونی غیرقانونی است، مگر اینکه سازمان دهندگان آنها از قبل اخطاریه ارسال کنند.

توکایف، جانشین منتخب نورسلطان نظربایف، رئیس کمونیست دوران شوروی که در سال 2019 از قدرت کنار رفت، با مخالفت سیاسی در پارلمان مواجه نیست.

رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در توییتر اعلام کرد که روز بعد جلسه‌ای را برای بررسی خواسته‌های معترضان تشکیل خواهد داد. او از معترضان خواست که مسئولانه رفتار کنند.