قیمت مصرف کننده ایالات متحده در سال گذشته 6.8 درصد افزایش یافت که بیشترین میزان از سال 1982 بود

واشنگتن: قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان آمریکایی در نوامبر 6.8 درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافت زیرا افزایش هزینه‌های غذا، انرژی، مسکن و سایر اقلام باعث شد آمریکایی‌ها بالاترین نرخ تورم سالانه خود را از سال 1982 تحمل کنند.
وزارت کار همچنین روز جمعه گزارش داد که از اکتبر تا نوامبر، قیمت ها 0.8٪ افزایش یافته است.
تورم باعث تشدید فشار بر مصرف کنندگان، به ویژه خانوارهای کم درآمد و به ویژه برای نیازهای روزمره شده است.
همچنین دستمزدهای بالاتری که بسیاری از کارگران دریافت کرده‌اند را نفی کرده است، برنامه‌های فدرال رزرو برای کاهش کمک‌های خود به اقتصاد را پیچیده کرده و همزمان با حمایت عمومی از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بوده است.
دامن زدن به تورم ترکیبی از عوامل ناشی از بازگشت سریع رکود همه گیر بوده است: سیل محرک های دولتی، نرخ های بسیار پایین مهندسی شده توسط فدرال رزرو و کمبود عرضه در کارخانه ها در ایالات متحده و خارج از کشور.
تولیدکنندگان به دلیل تقاضای مشتریان سنگین تر از حد انتظار، تعطیلی های مرتبط با کووید و بنادر و محوطه های باربری تحت فشار قرار گرفته اند.
کارفرمایان که با کمبود کارگر دست و پنجه نرم می کنند، دستمزدها را نیز افزایش داده اند و بسیاری از آنها قیمت ها را افزایش داده اند تا هزینه های بالای کار خود را جبران کنند و در نتیجه بر تورم افزوده اند.
نتیجه افزایش قیمت برای کالاها از مواد غذایی و وسایل نقلیه دست دوم گرفته تا لوازم الکترونیکی، اثاثیه منزل و خودروهای کرایه ای بوده است.
شتاب قیمت‌ها که پس از شیوع این بیماری همه‌گیر آغاز شد، زیرا آمریکایی‌ها در خانه‌ها گیر کرده بودند و کارخانه‌ها را با سفارشات کالاها پر کرده بودند، به خدمات، از اجاره آپارتمان و غذای رستوران گرفته تا خدمات پزشکی و سرگرمی نیز سرایت کرده است.
تداوم تورم بالا، فدرال رزرو را شگفت زده کرده است، که رئیس آن، جروم پاول، ماه ها تورم را تنها “گذرا” توصیف می کرد، که پیامد کوتاه مدت زنجیره های تامین تنگنا است.
با این حال، دو هفته پیش، پاول یک تغییر را نشان داد و به طور ضمنی اذعان کرد که تورم بالا بیش از آنچه او انتظار داشت دوام آورده است. او پیشنهاد کرد که فدرال رزرو احتمالاً سریعتر از آنچه قبلاً برنامه ریزی کرده بود، برای حذف تدریجی سیاست های نرخ بسیار پایین خود اقدام خواهد کرد.
برخی از اقتصاددانان امیدوارند که تورم در ماه های آینده به اوج خود برسد و سپس به تدریج کاهش یابد و برای مصرف کنندگان تسکین یابد.
آنها خاطرنشان می کنند که کمبود عرضه در برخی صنایع به تدریج شروع به کاهش کرده است. و در حالی که هزینه‌های بالاتر انرژی در ماه‌های آتی بار مصرف‌کنندگان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، آمریکایی‌ها احتمالاً از پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر اینکه قیمت انرژی در زمستان به بالاترین حد خود می‌رسد در امان خواهند ماند.
قیمت نفت اندکی کاهش یافته و به نوبه خود منجر به کاهش اندکی قیمت بنزین شده است.
طبق گزارش AAA، یک گالن گاز به طور متوسط ​​3.38 دلار است که نسبت به 3.42 دلار در ماه گذشته کاهش یافته است.
حتی به طرز چشمگیری، قیمت گاز طبیعی تقریباً 40 درصد از بالاترین سطح هفت ساله در اکتبر کاهش یافته است.
نتیجه این است که در حالی که میانگین هزینه های گرمایش خانه به خوبی از سطوح سال گذشته فراتر خواهد رفت، اما به همان اندازه که می ترسید افزایش نمی یابد.
قیمت مواد غذایی نیز به طور بالقوه می تواند در نتیجه کاهش شدید قیمت ذرت و گندم نسبت به اوایل سال کاهش یابد.
مارک وولف، مدیر اجرایی انجمن ملی مدیران کمک انرژی گفت که میانگین هزینه گرم کردن خانه در زمستان امسال حدود 972 دلار برآورد می شود.
این مبلغ کمتر از 1056 دلاری است که گروه او در ماه اکتبر پیش بینی کرده بود، اگرچه هنوز از میانگین 888 دلاری که مصرف کنندگان برای گرم کردن خانه ها در سال گذشته پرداخت کردند بالاتر است.
تعدادی از عوامل برای کاهش قیمت انرژی در هفته های اخیر ترکیب شده اند.
هوای گرم به طور نامناسب به کاهش قیمت گاز طبیعی کمک کرده است.
علاوه بر این، ایالات متحده و چندین کشور بزرگ دیگر توافق کرده اند که نفت را از ذخایر استراتژیک خود آزاد کنند.
و کارتل نفت اوپک پلاس در ژانویه به توافقی مبنی بر انتشار نفت بیشتر دست یافت.
علاوه بر این، ظهور نوع Omicron از ویروس کرونا، چشم انداز لغو یا به تعویق افتادن بیشتر سفرها و کمتر شدن وعده های غذایی رستوران ها و سفرهای خرید را تجدید کرده است.
همه اینها، اگر اتفاق بیفتد، هزینه های مصرف کننده و کسب و کار را کاهش می دهد و به طور بالقوه تورم را مهار می کند.
با این حال، تحلیلگران هشدار می دهند که تحولات غیرمنتظره، از جمله طوفان های شدید زمستانی، با افزایش تقاضای بالقوه برای انرژی، می تواند قیمت انرژی را دوباره افزایش دهد.
و تحلیلگران هشدار دادند که کاهش فشار تورم کلی به پیشرفت بیشتر در عادی سازی زنجیره تامین جهانی بستگی دارد.
مقامات ارشد کاخ سفید گفته اند که معتقدند مجموعه اقداماتی که دولت انجام داده است، از افزایش پردازش محموله از بنادر لس آنجلس و لانگ بیچ تا آزادسازی نفت خام از ذخایر نفت، به کاهش فشارهای تورمی کمک می کند. .
برخی از اقتصاددانان خارجی شروع به تکرار این دیدگاه کرده اند.
مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز آنالیتیکس گفت: «فکر می‌کنم نوامبر بدترین آن خواهد بود و در آینده شاهد بهبود مستمر خواهیم بود». “از آنجایی که موج دلتای کووید کاهش یافته و زنجیره های تامین شروع به ترمیم خود می کنند، شاهد بهبود تولید و محموله ها خواهیم بود.”
زندی گفت که او معتقد است که تورم با گزارش قیمت دسامبر بهبود خواهد یافت و تا این زمان سال آینده، تورم سالانه به حدود 3 درصد کاهش خواهد یافت و به هدف 2 درصدی فدرال رزرو نزدیکتر خواهد شد.
با این حال، در حال حاضر، با توجه به تورم بالای مداوم، انتظار می رود فدرال رزرو پس از نشست هفته آینده، کاهش شتابی در خرید ماهانه اوراق قرضه خود را اعلام کند. این خریدها برای کاهش هزینه های وام بلندمدت در نظر گرفته شده است.
انجام این کار، فدرال رزرو را در مسیری قرار می دهد که شروع به افزایش نرخ بهره کوتاه مدت کلیدی خود در نیمه اول سال آینده کند.
این نرخ از مارس 2020، زمانی که ویروس کرونا اقتصاد را وارد رکود عمیق کرد، تقریباً صفر شده است.