قیمت ها در حال افزایش است. چقدر می توانند بالا بروند؟

ما دلایل آن را می دانیم: کمبود کارگران و محصولات منجر به افزایش قیمت در دوره همه گیر برای چنین کالاهایی مانند خودروهای دست دوم و همچنین تقاضای مصرف کنندگان شدید شده است.

اکنون، فدرال رزرو از کوه پایین آمده تا تورم را مهار کند. در ماه اکتبر، بانک مرکزی از کاهش محرک های همه گیر خود خبر داد. از آن زمان سرعت آن را تسریع کرده است و افزایش چندگانه نرخ بهره را در سال جاری پیش بینی می کند.

با پایان یافتن محرک، محدودیت های زنجیره تامین به آرامی در حال بهبود هستند. اما اقتصاددانان معتقدند تا زمانی که داده ها بهتر به نظر می رسند زمان می برد.

واقعاً چه زمانی تورم همه گیر شروع به فروکش می کند؟ و قیمت ها تا آن زمان چقدر بالاتر خواهد رفت؟

در اینجا دلیل افزایش نرخ تورم در سال 2022 است

پیش‌بینی اقتصادی سخت است، به‌ویژه در چیزی غیرعادی مانند همه‌گیری. کارشناسان مطمئن نیستند که آیا آمریکا هنوز به اوج افزایش تورم فعلی رسیده است یا خیر. برخی پیش بینی می کنند که چند ماه اول سال 2022 طول می کشد تا به آنجا برسیم، به این معنی که قیمت ها بیشتر افزایش می یابد.

در حالی که داده‌های دسامبر نشان می‌دهد که تورم نسبت به پاییز کاهش یافته است، یک ماه روندی را ایجاد نمی‌کند و سوزن داده‌های 12 ماهه را نیز حرکت نمی‌دهد.

اقتصاددانان ولز فارگو بر این باورند که تورم در ابتدای سال جاری همچنان بالاتر خواهد رفت. آنها در چشم انداز ژانویه خود گفتند: “احتمالاً اجاره مسکن به محرک بزرگتری در داده های تورم تبدیل خواهد شد و اختلالات زنجیره تامین احتمالاً مدت بیشتری طول می کشد تا از بین برود.”

اما بعید است که تورم به همان اندازه که در تورم افزایش یافت افزایش یابد اوایل دهه 1980، زمانی که به 14 درصد رسید. در حالی که افزایش قیمت های همه گیر شدیدتر از ما در دهه‌ها دیده‌ایم، آنها به بدی آن زمان نیستند.

اما چندین عامل قیمت ها را بالا نگه می دارد.

دستمزدها در سال گذشته افزایش یافت زیرا کسب و کارها در بحبوحه کمبود نیروی کار همه گیر تلاش کردند کارگران را حفظ و جذب کنند. این حقوق های بالاتر، به ویژه برای مشاغل کم درآمد، در سال 2022 از بین نمی روند.

هزینه های انرژی و غذا نیز در حال افزایش است. قیمت مواد غذایی در سال گذشته افزایش یافت و افزایش قیمت کود و آب و هوای بد نوید می دهد برای بالا نگه داشتن این هزینه ها

و در حالی که هزینه های انرژی در ماه دسامبر در بحبوحه افزایش Omicron کاهش یافت و مقداری از گرما را از اعداد تورم ماهانه خارج کرد، اقتصاددانان فکر می کنند که این می تواند در سال 2022 معکوس شود.

“نوع Omicron نشان دهنده یک شوک جدید برای طرف عرضه است، اگرچه ممکن است فقط یک تا دو ماه طول بکشد. با این حال، ویروس به چالش های تولید می افزاید و بسیاری را وادار می کند بیمار مراجعه کنند و برای دیگران، بازگشت به کار را بیشتر به تاخیر می اندازد. این هفته اقتصاددانان بانک آمریکا گفتند. فشارهای تورمی احتمالاً در کوتاه مدت قوی باقی خواهند ماند.

این روندها به این معنی نیست که تورم همچنان بالا می‌رود، اما سطحی را برای سطحی که تورم ممکن است کاهش یابد تعیین می‌کند.

چه چیزی باعث می شود تورم بدتر نشود؟

اوج تورم چند دهه ای خاطرات دوران دهه 1980 را تداعی می کند تورم بالا، اما اقتصاددانان معتقد نیستند که ما در مسیر رسیدن دوباره به آن ارتفاعات هستیم.

دنیای امروز به دلایلی از جمله پیشرفت‌های تکنولوژیکی مداوم، پیری جمعیت و بهره‌وری بالاتر بسیار کاهش‌دهنده‌تر است. پیشرفت در فناوری و بهره‌وری به این معناست که فرآیندها و محصولات در طول زمان ارزان‌تر می‌شوند، در حالی که الگوی هزینه‌ها با پیر شدن جمعیت‌شناسی تغییر می‌کند.

اقتصاددانان نیز معتقدند که افزایش تقاضا است مشخص می شود که بازگشایی مجدد این بیماری همه گیر در نهایت متعادل خواهد شد.

در همین حال، چالش‌های زنجیره تامین که بخش عمده‌ای از سال 2021 را تعریف کرده‌اند بدتر نمی‌شوند و انتظار می‌رود امسال بهبود یابند، هرچند به کندی.

همراه با اقدام فدرال رزرو، این باید مقداری از گرمای قیمت ها را کاهش دهد. اما زمان‌بندی همچنان بزرگترین علامت سوال است.