لالیبالا: دولت اتیوپی می گوید که میراث جهانی سازمان ملل را بازپس گرفته است

دفتر نخست وزیر ابی احمد در توئیتی اعلام کرد: شهر تاریخی لالیبلا آزاد شده و از اشغال TPLF پاکسازی شده است.

سخنگوی TPLF، Getachew Reda، فوراً برای اظهار نظر در دسترس نیست.

لالیبلا خانه کلیساهای سنگی باستانی و مکانی مقدس برای میلیون‌ها مسیحی ارتدوکس اتیوپیایی است.

پیش از این، دفتر ابی اعلام کرد که سربازان دولتی با حمایت نیروهای منطقه ای قلمرو را از جنگجویان شورشی تیگرایان پس گرفته اند.

مردم در مارس 2019 در کنار کلیسای سنت مرکوریوس در Lalibela ایستاده اند.

دستاوردهای گزارش شده در آمهارا به دنبال اخباری است که در آخر هفته منتشر شد مبنی بر اینکه نیروهای دولتی شهر چیفرا در منطقه آفار را پس از اینکه ابی پایتخت آدیس آبابا را ترک کرد تا درگیری را از خطوط مقدم هدایت کند، بازپس گرفتند.

دستاوردهای ارتش در آفار و آمهارا ضربه ای به نیروهای تیگرایان خواهد بود که تهدید کرده بودند یا از طریق آمهارا به سمت جنوب پیشروی می کنند و به سمت پایتخت می روند یا به سمت شرق حرکت می کنند و جاده ای را که اتیوپی محصور در خشکی را به بندر اصلی منطقه متصل می کند، تهدید می کند.

درگیری یک ساله بین دولت فدرال و رهبری منطقه شمالی تیگری هزاران غیرنظامی را کشته، میلیون ها نفر را مجبور به ترک خانه های خود کرده و بیش از 9 میلیون نفر را به کمک های غذایی وابسته کرده است.

دفتر ابی گفت که سربازان اتیوپی اکنون کنترل شهر شوا روبیت در 220 کیلومتری شمال شرق آدیس آبابا و هشت شهر و روستای دیگر را در اختیار دارند. این بیانیه گفت که مناطق مززو، مولاله، رسا از نیروهای TPLF آزاد شدند.

گتاچو، سخنگوی TPLF برای اظهار نظر در مورد این ادعاها در دسترس نبود.

اتیوپی در حال جنگ با خودش است.  در اینجا چیزی است که باید در مورد درگیری بدانید

یکی از ساکنان روستای Gragne Amba، در 25 کیلومتری (15 مایلی) جنوب غربی Lalibela، گفت که نیروهای Tigrayan روز سه شنبه آن را ترک کردند.

او به رویترز گفت: “من فکر کردم آنها شوخی می کنند و جنگجویان TPLF گفتند “بسیاری از سربازان ابی می آیند.” “امروز صبح ما نیروهای ویژه آمهارا را دیدیم. آنها به ما گفتند که برای ما اینجا هستند و سعی کردند ما را آرام کنند.”

او گفت که نیروهای آمهارا صبح چهارشنبه به سمت لالیبلا حرکت کردند و ساکنانی که از آن سمت می‌آمدند گفتند که نیروهای تیگرایان نیز آنجا را ترک کرده‌اند.

رویترز با دو نفر که در اصل در لالیبلا زندگی می کردند و از درگیری گریختند صحبت کرد. آنها گفتند که بستگان تماس گرفته اند و گفته اند که نیروهای تیگرایان شهر را ترک کرده اند. آنها گفتند که شبکه تلفن در شهر قطع شده بود، اما اقوام توانستند به منطقه ای نزدیک فرودگاه که دارای پذیرش تلفن همراه بود بروند.

رویترز نتوانست با کسی در لالیبالا تماس بگیرد تا مستقلاً آن حساب ها را تأیید کند. لجس تولو، سخنگوی دولت گفت که منتظر اطلاعات ارتش است.