مارکوس: بایدن رئیس جمهور ایالات متحده و مارکوس همتای فیلیپین با افزایش تنش ها با چین دیدار خواهند کرد.

واشنگتن: جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قرار است میزبان فردیناند، رئیس جمهور این کشور باشد مارکوس جونیور فیلیپین برای گفتگوهای روز دوشنبه در کاخ سفید با افزایش نگرانی ها در مورد آزار و اذیت نیروی دریایی چین برای کشتی های فیلیپینی در دریای چین جنوبی.
سفر مارکوس به واشنگتن پس از آن انجام می شود که هفته گذشته ایالات متحده و فیلیپین بزرگترین رزمایش های جنگی خود را تا کنون تکمیل کردند و در حالی که نیروهای هوایی دو کشور روز دوشنبه اولین آموزش مشترک جت جنگنده خود را از سال 1990 در فیلیپین برگزار خواهند کرد. فیلیپین امسال موافقت کرد که این رزمایش را انجام دهد. دسترسی ایالات متحده به چهار پایگاه دیگر در جزایر در حالی که ایالات متحده به دنبال جلوگیری از اقدامات تهاجمی فزاینده چین در قبال تایوان و در دریای مورد مناقشه چین جنوبی است.
در همین حال، چین با آزار و اذیت مکرر گشت‌های نیروی دریایی و گارد ساحلی خود و تعقیب ماهیگیران در آب‌های نزدیک به سواحل فیلیپین، اما که پکن ادعا می‌کند متعلق به خود است، فیلیپین را خشمگین کرده است.
قبل از عزیمت به واشنگتن در روز یکشنبه، ماکروس گفت که «مصمم است روابط قوی‌تری با ایالات متحده در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها ایجاد کند که نه تنها به نگرانی‌های زمانه ما رسیدگی می‌کند، بلکه آن‌هایی را که برای پیشبرد منافع اصلی ما حیاتی هستند، بررسی می‌کند. “
نشست روز دوشنبه دفتر بیضی جدیدترین دیپلماسی سطح بالا بایدن با رهبران اقیانوس آرام است، زیرا دولت او با افزایش قاطعیت نظامی و اقتصادی چین و نگرانی در مورد برنامه هسته ای کره شمالی مبارزه می کند. سفر رسمی مارکوس به واشنگتن اولین سفر رئیس جمهور فیلیپین در بیش از 10 سال گذشته است.
رئیس جمهور آمریکا میزبان رئیس جمهور کره جنوبی بود یون سوک یول برای یک سفر دولتی هفته گذشته که در آن دو رهبر گام های جدیدی را با هدف بازدارندگی کره شمالی از حمله به همسایگان معرفی کردند. قرار است بایدن در ماه می به ژاپن و استرالیا سفر کند.
یک مقام ارشد دولت به آسوشیتدپرس گفت که انتظار می‌رود دو طرف در مورد وضعیت امنیتی گفتگو کنند و در چارچوب سفر چهار روزه مارکوس به واشنگتن، طرح‌های جدید اقتصادی، آموزشی، آب‌وهوایی و دیگر طرح‌ها را ارائه دهند.
این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت که مقامات دولت بایدن به دنبال توسعه مجدد “عادات اتحاد” با فیلیپین هستند زیرا جنبه های روابط پیچیده تاریخی در طول سال ها “از بین رفته اند”.
افزایش آزار و اذیت چینی ها برای کشتی ها در دریای چین جنوبی، ابعاد دیگری به این بازدید اضافه کرده است. در 23 آوریل، روزنامه‌نگاران AP و سایر رسانه‌ها در BRP Malapascua گارد ساحلی فیلیپین در نزدیکی توماس شول دوم بودند که یک کشتی گارد ساحلی چینی کشتی گشتی فیلیپین را که بخار می‌کرد به منطقه مورد مناقشه مسدود کرد. فیلیپین از سال گذشته بیش از 200 اعتراض دیپلماتیک علیه چین ترتیب داده است که حداقل 77 مورد از زمان روی کار آمدن مارکوس در ژوئن است.
متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه روز شنبه گزارش رسانه ها در مورد این برخوردها را “یادآوری واضح” از “آزار و اذیت و ارعاب چینی ها از کشتی های فیلیپینی در حالی که آنها گشت زنی های معمول در منطقه اقتصادی انحصاری خود انجام می دهند” خواند. ما از پکن می خواهیم که از رفتار تحریک آمیز و ناامن خود دست بردارد. “
روابط نزدیک ایالات متحده و فیلیپین در زمان روی کار آمدن مارکوس امری مسلم نبود. به نظر می‌رسید که پسر و همنام مرد قدرتمند فیلیپین قصد دارد مسیر سلف خود، رودریگو دوترته را که روابط نزدیک‌تری با چین دنبال می‌کرد، دنبال کند.
قبل از روی کار آمدن مارکوس در سال گذشته، کورت کمپل، هماهنگ کننده امور هند و اقیانوسیه در شورای امنیت ملی کاخ سفید، اذعان داشت که “مطالعات تاریخی” می تواند “چالش هایی” برای رابطه با مارکوس جونیور ایجاد کند. دعوای حقوقی در ایالات متحده علیه دارایی پدرش فردیناند مارکوس.
یک دادگاه استیناف ایالات متحده در سال 1996 غرامت حدود 2 میلیارد دلاری را به اموال بزرگ مارکوس به دلیل شکنجه و کشتار هزاران فیلیپینی تایید کرد. دادگاه حکم سال 1994 هیئت منصفه در هاوایی را تایید کرد، جایی که او پس از اجبار از قدرت در سال 1986 فرار کرد. او در سال 1989 در آنجا درگذشت.
بایدن و ماکروس در ماه سپتامبر و در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات کردند، جایی که رئیس جمهور ایالات متحده به گذشته گاهاً «سنگ» دو کشور اذعان کرد.
به گفته این مقام ارشد دولت، بایدن در دیدار خصوصی خود به مارکوس بر تمایل خود برای بهبود روابط تاکید کرد و از مارکوس پرسید که چگونه دولت می تواند رویاها و امیدهای شما را برای این امر محقق کند.
همچنین قرار است مارکوس از پنتاگون بازدید کند، با اعضای کابینه و رهبران تجاری دیدار کند و در یک اتاق فکر واشنگتن در این سفر اظهاراتی را بیان کند.