ماسک: ایلان ماسک به عنوان “شخص سال” مجله تایم انتخاب شد.

واشنگتن: مجله تایم روز دوشنبه، ایلان ماسک، رئیس و کارآفرین فضایی تسلا را به عنوان شخصیت سال 2021 معرفی کرد و با استناد به تجسم او از تغییرات تکنولوژیکی و همچنین روندهای نگران کننده ای که زندگی مردم را تغییر می دهد، نام برد.
ماسک – که امسال از جف بزوس بنیانگذار آمازون پیشی گرفت و ثروتمندترین فرد جهان شد – با شرکت خودروهای الکتریکی تسلا خود بر روی زمین و با موشک های اسپیس ایکس خود بر روی سیاره ما تأثیر می گذارد.
ادوارد فلسنتال، سردبیر تایم می‌نویسد: «ظهور ماسک با روندهای گسترده‌تری که او و همکارانش در زمینه فناوری بخشی از علت و بخشی معلول هستند، همزمان است.
فلسنتال در میان آن گرایش‌ها «تداوم افول نهادهای سنتی به نفع افراد» را فهرست کرد؛ ناکارآمدی دولت که قدرت و مسئولیت بیشتری را به تجارت و شکاف‌های ثروت و فرصت داده است.
ویراستاران تایم قبلاً این عنوان را – که سال گذشته به جو بایدن و کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور اختصاص یافت – به افرادی تعبیر کرده بودند که “آنچه را که در سال مهم بود، چه خوب و چه بد، تجسم می‌دادند.”
در ماه اکتبر، ارزش شرکت خودروهای الکتریکی ماسک به بیش از یک تریلیون دلار رسید و اسپیس ایکس با آژانس فضایی ایالات متحده ناسا همکاری کرد تا مأموریت های مختلفی از جمله اجرای آزمایشی محافظت از زمین در برابر یک سیارک را انجام دهد.
طبق فهرست میلیاردرهای فوربس، این مرد 50 ساله وقیح متولد آفریقای جنوبی، ثروت خود را در طول همه گیری به بیش از 250 میلیارد دلار افزایش داده است.
او همچنین با فید تحریک‌آمیز توییتر خود که می‌تواند حمله، شوخی و تحریک کند، جنجال‌هایی به راه انداخته است – از جمله نظرسنجی در ماه نوامبر که از توییتر پرسیده شد که آیا باید 10 درصد سهام تسلا خود را بفروشد یا خیر.
ماسک در سال‌های اخیر همیشه در فرهنگ آمریکایی حضور داشته است و 66 میلیون دنبال کننده در توییتر جمع کرده است و در ماه مه میزبان برنامه کمدی معروف شنبه شب شنبه در ماه مه بوده است.
ماسک بلندپروازانه در مورد علاقه خود به استعمار مریخ صحبت می کند و پروازهای مداری خود را در سال آینده به عنوان بخشی از برنامه ریزی شده SpaceX برای بازگشت آمریکایی به ماه برنامه ریزی می کند.
ماسک در مصاحبه‌ای که با عنوان شخصیت سال منتشر شد، به تایم گفت: «هدف کلی این بوده است که زندگی را چند سیاره‌ای کنیم و بشریت را به یک تمدن فضایی تبدیل کنیم.
او اواخر روز دوشنبه در توییتی نوشت: “اسپیس ایکس برنامه ای را برای حذف CO2 از جو و تبدیل آن به سوخت موشک آغاز می کند. لطفاً در صورت علاقه به آن بپیوندید.”
ماسک همچنین برای جابجایی بازارها و ارزش ارزهای دیجیتال با یک توییت شناخته شده است، اما تاثیر اصلی زمینی او در حال حاضر مربوط به وسایل نقلیه الکتریکی است.
ماسک به تایم گفت: «هدف ما از تسلا همیشه این بود که نمونه ای برای صنعت خودرو باشیم و امیدواریم که آنها نیز خودروهای الکتریکی بسازند تا بتوانیم انتقال به انرژی پایدار را تسریع کنیم.
تایم خاطرنشان می‌کند که در دوره‌های قبلی، سفرهای بین سیاره‌ای یک تعهد جمعی بود که رهبران از آن برای جمع‌آوری کشورهای خود استفاده می‌کردند، اما شرکت‌های خصوصی به طور فزاینده‌ای در آن مشارکت دارند.
فلسنتال نوشت: «از نظر ماسک، این پیشرفت، هدایت تخصیص سرمایه از دولت به کسانی است که مباشران خوبی برای آن خواهند بود».
او افزود: «از نظر دیگران، این گواهی بر ناکامی های سرمایه داری است، زیرا مردان ثروتمند سرسام آور، عمدتاً سفیدپوست، بر اساس قوانین خودشان بازی می کنند، در حالی که بسیاری از جامعه عقب مانده اند».