ماگاوا، موش قهرمانی که مین‌ها را بو می‌کشید، مرده است

به گفته APOPO، سازمان غیردولتی پاکسازی مین که به او آموزش داده است، موش بزرگ آفریقایی بیش از 100 مین و مواد منفجره دیگر را در طول خدمت خود پیدا کرد.

کار او باعث شد که او در سال 2020 مدال طلا را از موسسه خیریه دامپزشکی بریتانیا، “People’s Dispensary for Sick Animals” دریافت کند.

با اعلام این خبر در روز سه‌شنبه، APOPO گفت: “با قلب سنگین این خبر غم انگیز را به اشتراک می‌گذاریم که HeroRAT Magawa با آرامش در این آخر هفته درگذشت. ماگاوا در سلامتی خوب بود و بیشتر هفته گذشته را با اشتیاق همیشگی خود سپری کرد، اما به سمت بازی کردن. آخر هفته او شروع به کند شدن کرد، بیشتر چرت می زد و در آخرین روزهای زندگی اش کمتر به غذا علاقه نشان می داد. ماگاوا اخیراً در ماه نوامبر تولد خود را جشن گرفته بود و به سن 8 سالگی رسیده بود.

'موش قهرمان'  برنده مدال طلا از سازمان خیریه بریتانیا برای شکار مین های زمینی

در این ادای احترام گفت که ماگاوا “میراثی ماندگار در زندگی هایی که نجات داد” به جا گذاشته است، و افزود: “همه ما در APOPO از دست دادن ماگاوا را احساس می کنیم و به خاطر کار خارق العاده ای که او انجام داده سپاسگزاریم.”

این سازمان گفت که ماگاوا، که سال گذشته بازنشسته شد، موفق ترین “موش قهرمان” APOPO تا به امروز است.

APOPO افزود: “سهم او به جوامع در کامبوج اجازه می دهد تا زندگی، کار و بازی کنند؛ بدون ترس از دست دادن جان یا دست و پا.”

موش‌های کیسه‌دار غول‌پیکر آفریقایی باهوش هستند و آموزش آن‌ها آسان است – ماگاوا از سنین جوانی شروع به تمرین کرد.

APOPO گفت که او در نوامبر 2013 در دانشگاه کشاورزی Sokoine در تانزانیا متولد شد، جایی که او یاد گرفت چگونه با استفاده از حس بویایی شگفت انگیز خود مواد منفجره را پیدا کند. سه سال بعد به سیم ریپ در کامبوج نقل مکان کرد و در آنجا کار خود را آغاز کرد.

APOPO به موش‌ها آموزش می‌دهد تا بوی مواد شیمیایی انفجاری مورد استفاده در مین‌ها را تشخیص دهند و آنها را به گردانندگانشان نشان دهند.

کار ماگاوا به سازمان کمک کرد تا بیش از 225000 متر مربع از زمین را در کامبوج پاکسازی کند، جایی که دهه ها درگیری باعث شده است که منظره پر از وسایل خطرناک منفجر نشده باشد.