ماگدالنا اندرسون: سوئد اولین نخست وزیر زن خود را انتخاب می کند

اندرسون 54 ساله جایگزین استفان لوفن می شود که اخیراً هم از سمت نخست وزیری کشور و هم از سمت رهبری حزب سوسیال دموکرات کناره گیری کرده است.

سایر کشورهای شمال اروپا – فنلاند، دانمارک، نروژ و ایسلند – قبلاً رهبران ملی زن را انتخاب کرده بودند.

پیش از آندرسون به عنوان نخست وزیر، 33 نفر حضور داشتند. طبق رزومه خود در وب سایت دولت سوئد، او قبلاً به عنوان معاون مدیر کل آژانس مالیات سوئد کار می کرد.

او دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد از دانشکده اقتصاد استکهلم است و از سال 2014 به عنوان وزیر دارایی سوئد خدمت کرده است.

بر اساس حساب توییتر سوئد، او همچنین دومین زنی است که رهبری حزب سوسیال دموکرات چپ میانه را بر عهده دارد.

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد، یکی از اولین کسانی بود که به اندرسون تبریک گفت و در توییتر اظهار داشت که “شکی نیست” که او “به عملکرد قابل توجه خود ادامه خواهد داد.”

در حال حاضر با موانع بزرگی روبرو شده است

اندرسون پس از دستیابی به توافقی در آخرین لحظه با حزب چپ کمونیست سابق، موافقت پارلمان را به دست آورد، اما به دلیل چشم انداز سیاسی پراکنده این کشور نوردیک، قدرت او ضعیف است.

سلف او لوفن با انجام یک شعبده بازی پیچیده برای جلب حمایت هر دو حزب چپ و میانه در پارلمان حکومت کرد، حتی اگر آنها بخشی از دولت ائتلافی نباشند.

اندرسون قبل از انتصابش به عنوان نخست وزیر وزیر دارایی بود.

اما حزب میانه از توافق با حزب چپ نگران است و گفته است که از دولت اندرسون در رای‌گیری درباره لایحه مالی پیشنهادی سه حزب اپوزیسیون که می‌تواند تا ساعت 10 صبح چهارشنبه به وقت شرقی برگزار شود، حمایت نخواهد کرد.

آنی لوف، رهبر حزب مرکز به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌توانیم از بودجه دولتی که بسیار به سمت چپ حرکت می‌کند، که فکر می‌کنیم دولت آینده انجام می‌دهد، حمایت کنیم.

اندرسون اکنون با چشم انداز حکومت بر اولویت های هزینه ای که توسط راست میانه تعیین می شود، مواجه است.

لوفون که در اوایل این ماه استعفا داد تا به اندرسون فرصتی برای تقویت حمایت از حزب قبل از انتخابات عمومی در سپتامبر سال آینده بدهد، گفت که در صورت از دست دادن رای بودجه ادامه نخواهد داد.

حتی اگر او بتواند پایگاه قدرت خود را تثبیت کند و در مورد بحران بودجه مذاکره کند، اندرسون با چالش های مهمی روبرو است.

خشونت گروهی و تیراندازی زندگی در بسیاری از حومه پایتخت، استکهلم، و دیگر شهرهای بزرگ را نابود می کند.

همه‌گیری کووید-19 شکاف‌ها را در دولت رفاهی که بسیار مورد تحسین قرار می‌گرفت، آشکار کرد، نرخ مرگ و میر در سوئد بسیار بالاتر از کشورهای همسایه شمال اروپا است و دولت برای مقابله با تغییرات اقلیمی باید تغییر به سمت اقتصاد “سبز” را تسریع بخشد. اهداف