ما «خودرانی کامل» تسلا را امتحان کردیم. این چیزی است که اتفاق افتاده است

من تا کنون صبح خود را در صندلی عقب مدل 3 با استفاده از “خودرانی کامل” سپری کرده ام، سیستمی که تسلا می گوید با فعال کردن وسایل نقلیه خودران ایمن و قابل اعتماد جهان را تغییر خواهد داد. من مشاهده کرده بودم که نرم افزار تقریباً با یک کارگاه ساختمانی برخورد می کند، سعی می کردم به یک کامیون متوقف شده تبدیل شوم و سعی کردم در سمت اشتباه جاده رانندگی کنم. رانندگان خشمگین در حالی که سیستم تردید داشت، گاهی اوقات درست در وسط یک تقاطع، بوق می زدند. (ما در تمام آزمایشات خود یک راننده انسانی دقیق پشت فرمان داشتیم تا در صورت نیاز کنترل کامل را به دست بگیرد.)

“خودرانی کامل” مدل 3 به مداخلات انسانی زیادی نیاز داشت تا از ما و سایر افراد در جاده محافظت کند. گاهی اوقات این به معنای ضربه زدن به ترمز برای خاموش کردن نرم افزار بود، به طوری که سعی نمی کند ماشین جلوی ما را دور بزند. مواقع دیگر برای جلوگیری از تصادف سریع چرخ را تکان دادیم. (تسلا به رانندگان می‌گوید که مراقب جاده باشند و فوراً آماده اقدام باشند.)

امیدوارم ماشین دیگر اشتباه احمقانه ای مرتکب نشود. بعد از چیزی که برای ابدیت احساس می شد، بچه ها عبور را به پایان رساندند. نفسم را بیرون دادم.

ما روشن بودیم که نوبت خود را بگیریم. ماشین در ابتدا بیش از حد مردد به نظر می رسید، اما بعد متوجه دوچرخه سواری شدم که از سمت چپ ما می آمد. ما صبر کردیم.

هنگامی که دوچرخه سوار از تقاطع عبور کرد، ماشین بلند شد و به آرامی پیچید.

در طول سال گذشته، من بیش از صد ویدیو از صاحبان تسلا با استفاده از فناوری “خودرانی کامل” تماشا کرده‌ام و با بسیاری از آنها در مورد تجربیاتشان صحبت کرده‌ام.

«خودرانی کامل» یک ویژگی 10000 دلاری کمک راننده است که توسط تسلا ارائه شده است. در حالی که همه تسلاهای جدید قادر به استفاده از نرم افزار “خودران کامل” هستند، خریداران اگر می خواهند به این ویژگی دسترسی داشته باشند باید از این نرم افزار پرهزینه استفاده کنند. این نرم افزار هنوز در نسخه بتا است و در حال حاضر تنها برای گروهی منتخب از مالکان تسلا در دسترس است، اگرچه ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا ادعا کرده است که عرضه گسترده تری قریب الوقوع است. ماسک قول داده است که “خودرانی کامل” در آینده نزدیک کاملاً قادر خواهد بود خودرو را به مقصد برساند.

اما این کار را نمی کند. دور از آن.

صاحبان تسلا این فناوری را چشمگیر و در عین حال ناقص توصیف کرده اند. یک لحظه کاملاً رانندگی می کند، لحظه بعد تقریباً با چیزی تصادف می کند.

جیسون تالمن، مالک تسلا که سفرهای “کاملا خودران” خود را در یوتیوب مستند می کند، به من پیشنهاد داد که به من اجازه دهد آن را از نزدیک تجربه کنم.

از جیسون خواستیم تا در خیابان فلت بوش بروکلین با ما ملاقات کند. این یک شریان شهری است که هزاران خودرو، کامیون، دوچرخه سوار و عابران پیاده را به منهتن هدایت می کند. حتی برای رانندگان انسانی باتجربه، این می تواند یک چالش باشد.

چگونه تسلا می تواند «خودران کامل» را بفروشد.  نرم افزاری که واقعاً خودش رانندگی نمی کند
رانندگی در شهر هرج و مرج است، با وسایل نقلیه چراغ قرمز و عابران پیاده تقریباً در هر بلوک. از محله‌های حومه شهر و بزرگراه‌های قابل پیش‌بینی اطراف دفاتر تسلا در کالیفرنیا یا خیابان‌های وسیع آریزونا، جایی که Waymo آلفابت وسایل نقلیه کاملاً خودمختار را در اختیار دارد، فاصله زیادی دارد.
کروز، شرکت خودران جنرال موتورز، اخیراً اولین سواری کاملاً خودمختار خود را در سانفرانسیسکو به پایان رساند. اما انجام شدند بعد از ساعت 11 شب، زمانی که ترافیک کم است و عابران پیاده یا دوچرخه سواران کمی حضور دارند.

بروکلین به ما فرصتی داد تا ببینیم نرم افزار رانندگی خودکار تسلا چقدر به جایگزینی رانندگان انسانی نزدیک است. این مکانی است که انسان‌ها به دلیل مجبور بودن در آن رانندگی می‌کنند، نه مکانی است که توسط یک دفتر مرکزی انتخاب شده است. اینجاست که خودروهای خودران ممکن است بیشترین تأثیر را داشته باشند.

در یک نقطه ما در امتداد خط راست Flatbush در حال گشت و گذار بودیم. یک سایت ساخت و ساز در پیش بود. ماشین با تمام سرعت جلوتر به سمت یک ردیف نرده فلزی ادامه داد.

وقتی ویدیویی را به یاد می‌آورم که در آن یک مالک تسلا پس از اینکه ماشینش در حال تصادف با سر به یک محل ساخت‌وساز است، به شدت روی ترمز کوبید، احساس دژاوو کردم.

اما این بار روی صندلی عقب نشسته بودم. من به طور غریزی بازوی راستم را مانند جایزه Heisman پرتاب کردم، انگار که در یک برخورد از خودم محافظت کنم.

آن لحظه ای بود که آرزو می کردم «خودرانی کامل» سریعاً مسیر را عوض کند. در موارد دیگر، آرزو می‌کردم که در پیچ‌های تهاجمی خود آرام شود.

“خودرانی کامل” گاهی اوقات چرخش های ناگهانی ایجاد می کند. چرخ شروع به چرخش می کند، اما سپس به عقب می چرخد، قبل از اینکه دوباره در جهت مورد نظر خود بچرخد. پیچ‌های پراکنده معمولاً برای پیچ‌های حومه شهر آزاردهنده نیستند، اما در شهری متراکم که عمدتاً قبل از اتومبیل‌ها ساخته شده‌اند، ناراحت کننده است.

ایلان ماسک می گوید تسلا با

ترمز نیز وجود دارد که می تواند تصادفی احساس شود. در یک لحظه یک ماشین به عقب نزدیک شد و به دنبال ترمز به ما پایان داد که من را شگفت زده کرد. بوق زدن معمول بود. هرگز احساس نمی‌کردم که می‌دانم «خودرانی کامل» در مرحله بعد چه خواهد کرد. درخواست “خودرانی کامل” برای پیمایش در بروکلین مانند این بود که از یک راننده دانش آموز بخواهیم در آزمون جاده ای شرکت کند که هنوز برای آن آماده نبوده است.

کاری که «خودرانی کامل» می‌توانست به خوبی انجام دهد، تأثیرگذار بود، اما این تجربه در نهایت آزاردهنده بود. نمی توانم تصور کنم از «خودرانی کامل» به طور منظم در یک شهر استفاده کنم. متوجه شدم که تمایلی به نگاه کردن به داشبورد مدل 3 از پایین ندارم، مثلاً برای بررسی سرعت ما، زیرا نمی‌خواستم چشمانم را از جاده بردارم.

مالکان تسلا به طور معمول به من می گویند که چگونه Autopilot، سلف متمرکز بر بزرگراه ها برای «خودرانی کامل» باعث می شود سفرهای آنها استرس کمتری داشته باشد. آنها با احساس خستگی کمتر به مقصد می رسند. برخی به من گفته اند که به دلیل اتوپایلوت به احتمال زیاد به سفرهای جاده ای طولانی می روند.

اما «خودرانی کامل» برعکس بود. احساس می‌کردم که باید دائماً مراقب باشم تا از انجام اشتباه ماشین جلوگیری کنم.

در نهایت، دیدن «خودرانی کامل» در بروکلین اهمیت نکات ظریف رانندگی را به من یادآوری کرد که تسلط بر خودروهای مجهز به هوش مصنوعی دشوار است. کارهایی مانند کشیدن کمی به داخل تقاطع در یک جاده باریک برای پیچیدن به چپ، بنابراین ترافیک پشت سر شما فضایی برای جابجایی دارد. “خودرانی کامل” فقط در جای خود نشسته بود و رانندگان ناامید پشت سر ما بوق می زدند.

در حال حاضر، “خودرانی کامل” به یک ترفند مهمانی برای نشان دادن دوستان نزدیکتر به نظر می رسد تا یک ویژگی ضروری.