“متاسفانه” که همتای چینی مذاکرات را رد کرد: رئیس دفاع ایالات متحده

توکیو: تصمیم پکن برای امتناع از ملاقات میان روسای دفاع آمریکا و چین “مایه تاسف” است، به ویژه با توجه به رفتار “تحریک آمیز” اخیر چین. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفت پنجشنبه
واشنگتن از لی شانگفو وزیر دفاع ملی چین دعوت کرده بود تا در حاشیه نشست دفاعی این هفته در سنگاپور با آستین گفتگو کند.
اما پکن با این دیدار مخالفت کرد، اگرچه از تایید رسمی این انکار خودداری کرد، زیرا یک سخنگوی تنها گفت: “ایالات متحده به وضوح می داند که چرا در حال حاضر در ارتباطات نظامی مشکلاتی وجود دارد”.
آستین که در سفری کوتاه قبل از ورود به سنگاپور در توکیو صحبت می کرد، تصمیم پکن را “تأسف بار” خواند.
آستین گفت: “شما بارها شنیده اید که من در مورد اهمیت کشورهایی با توانایی های بزرگ و قابل توجه صحبت می کنم که می توانند با یکدیگر صحبت کنند تا بتوانید بحران ها را مدیریت کنید و از خارج شدن غیر ضروری اوضاع از کنترل جلوگیری کنید.” .
وی گفت: “رهگیری های تحریک آمیز اخیر هواپیماهای ما و همچنین هواپیماهای متحدان ما” توسط چین “بسیار نگران کننده” است.
او افزود: “ما امیدواریم که آنها اقدامات خود را تغییر دهند، اما از آنجایی که آنها هنوز این کار را نکرده اند، من نگران این هستم که در مقطعی حادثه ای رخ دهد که می تواند خیلی سریع از کنترل خارج شود.”
ارتش آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک خلبان جنگنده چینی هفته گذشته یک «مانور تهاجمی غیرضروری» در نزدیکی یک هواپیمای تجسسی آمریکایی انجام داده است که بر فراز دریای چین جنوبی در حال عملیات بود.
تصاویر ویدئویی منتشر شده توسط ارتش آمریکا نشان می دهد که یک هواپیمای جنگنده چینی در حال عبور از مقابل هواپیمای آمریکایی است که می توان لرزش ناشی از تلاطم ناشی از آن را مشاهده کرد.
اما ارتش چین روز چهارشنبه گفت که جت آمریکایی “به یک منطقه آموزشی نظامی نفوذ کرده است”.
این سازمان واشنگتن را به “تحریک آمیز” متهم کرد و گفت که اعزام کشتی ها و هواپیماها برای “تشخیص دقیق چین به طور جدی به حاکمیت و امنیت ملی چین آسیب می زند”.
آستین و دیگر مقامات ایالات متحده برای تقویت اتحادها و شراکت ها در آسیا برای مقابله با اقدامات قاطعانه پکن تلاش می کنند، اما نشانه های آزمایشی نیز وجود دارد که دو طرف در تلاش برای اصلاح روابط خود هستند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، این ماه با وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی در وین ملاقات کرد و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته است که روابط واشنگتن و پکن باید «بسیار کوتاه» از بین برود.
و آستین روز پنجشنبه گفت که او برای هر فرصتی برای گفتگو باز است.
او گفت: از هر فرصتی برای تعامل با رهبری استقبال می کنم.
من فکر می کنم که وزارت دفاع باید به طور معمول با یکدیگر صحبت کنند یا باید کانال های باز برای ارتباط داشته باشند.”