متا: متا اکانت های جعلی مستقر در ایران که از استقلال اسکاتلند حمایت می کنند را حذف می کند

به گفته بازرسان این شرکت، متا پلتفرم مادر فیسبوک، شبکه‌ای از حساب‌های جعلی را که منشأ آن در ایران بود، حذف کرد و کاربران اینستاگرام در اسکاتلند را با محتوای حمایت از استقلال اسکاتلند هدف قرار داد.
متا گفت که این شبکه از حساب‌های جعلی برای خودنمایی به عنوان ساکنان محلی انگلستان و اسکاتلند استفاده کرده و عکس‌ها و میم‌هایی را درباره رویدادهای جاری و انتقاد از دولت بریتانیا منتشر می‌کند.
به گفته شرکت، این حساب‌ها درباره استقلال اسکاتلند توضیحاتی را ارسال کرده و محتوای خود را بر اساس هشتگ‌های رایج تبلیغ کننده هدف سازماندهی می‌کنند، اگرچه گاهی اوقات آنها را اشتباه املایی می‌کنند. اکانت‌ها همچنین درباره فوتبال و شهرهای بریتانیا پست شده‌اند که احتمالاً شخصیت‌های ساختگی را معتبرتر نشان می‌دهند.
متا گفت که این شبکه از عکس‌های شخصیت‌های رسانه‌ای و افراد مشهور از بریتانیا و ایران و همچنین تصاویر نمایه‌ای که احتمالاً از طریق تکنیک‌های هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند، استفاده کرده است.
در همه پرسی استقلال اسکاتلند در سال 2014، اسکاتلندی ها 55 تا 45 درصد به ماندن در بریتانیا رای دادند، اما هم برگزیت و هم مدیریت دولت بریتانیا در بحران کووید-19 حمایت از استقلال را در میان اسکاتلندی ها و خواستار رای دوم را تقویت کرده است. .
متا گفت که تحقیقات آن ارتباط با افرادی در عراق، از جمله افرادی که سابقه تدریس انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی را دارند، پیدا کرده است.
به گفته این سازمان، این عملیات با یک شبکه کوچک مستقر در ایران که قبلاً در دسامبر 2020 آن را حذف کرده بود، ارتباط داشت، که بیشتر مخاطبان عرب، فرانسوی و انگلیسی زبان را با استفاده از حساب‌های جعلی هدف قرار می‌داد، اما جزئیات بیشتری در مورد اینکه چه کسی ممکن است پشت این فعالیت باشد ارائه نکرد.
بن نیمو، رهبر اطلاعات تهدیدات جهانی متا برای عملیات نفوذ، در یک نشست مطبوعاتی گفت: «ما در چند سال گذشته طیف وسیعی از عملیات‌ها را از ایران دیده‌ایم. “این یک محیط یکپارچه نیست.”
این شرکت رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که در ماه دسامبر هشت حساب فیس‌بوک و ۱۲۶ حساب اینستاگرام را به‌عنوان بخشی از این شبکه به دلیل نقض قوانین آن در برابر رفتارهای غیراصیل هماهنگ حذف کرده است.