متا می‌گوید کا‌گ‌ب بلاروس برای شعله‌ور کردن بحران مهاجران اکانت‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرد

KYIV: شرکت مادر فیسبوک متا، KGB بلاروس را به ایجاد ده‌ها حساب کاربری جعلی در رسانه‌های اجتماعی از افرادی که خود را به عنوان روزنامه‌نگار و فعال نشان می‌دهند مرتبط کرده است تا بحران مهاجران را در مرز بلاروس و لهستان ایجاد کنند.
یک گزارش متا در روز چهارشنبه اعلام کرد که 41 حساب فیس بوک، پنج گروه فیس بوک و چهار حساب اینستاگرام را به دلیل نقض خط مشی خود در مورد “رفتار غیراصیل هماهنگ شده” حذف کرده است.
این گزارش می‌افزاید که از پروفایل‌های جعلی برای انتقاد از رفتار مقامات لهستانی، از جمله انتشار ادعاهایی مبنی بر استفاده از زور و ارعاب مرزبانان لهستانی علیه مهاجران استفاده شده است.
در این گزارش آمده است: «این شخصیت‌های ساختگی انتقاداتی از لهستان را به زبان‌های انگلیسی، لهستانی و کردی منتشر کردند، از جمله تصاویر و ویدیوهایی درباره نقض حقوق مهاجران توسط مرزبانان لهستانی و مقایسه رفتار لهستان با مهاجران با دیگر کشورها».
در این بیانیه آمده است: «اگرچه افراد پشت سر آن تلاش کردند هویت و هماهنگی خود را پنهان کنند، اما تحقیقات ما ارتباط هایی با KGB بلاروس پیدا کرد.
نمی توان با KGB بلاروس برای اظهار نظر تماس گرفت.
فیس بوک تحت فشار جهانی از سوی تنظیم کننده ها، قانون گذاران و کارمندان برای مبارزه با سوء استفاده از خدمات خود بوده است. این شرکت در ماه سپتامبر به رویترز گفت که در بستن گروه‌های هماهنگ از حساب‌های کاربری واقعی که در فعالیت‌های مضر خاصی در پلتفرم آن شرکت می‌کنند، از جمله تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات در کشورها، تهاجمی‌تر عمل می‌کند.
کشورهای اتحادیه اروپا بلاروس را متهم کرده‌اند که با تشویق هزاران نفر از خاورمیانه و آفریقا برای انتقام از تحریم‌های غرب علیه مینسک، وارد لهستان و لیتوانی شده‌اند که بحران مهاجران را در مرزهای شرقی اتحادیه ایجاد کرده است.
الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس این کار را رد کرده و مقصر بحران را به گردن اتحادیه اروپا می اندازد.
گروه های حقوق بشر می گویند که حداقل 13 نفر جان خود را از دست داده اند زیرا مهاجران در شرایط یخبندان در مرز کمپ کرده اند. سه کشور اتحادیه اروپا که هم مرز با بلاروس هستند از رویکرد خود در عقب راندن مهاجران بدون ارزیابی فردی و یا دادن فرصتی واقع بینانه برای درخواست پناهندگی به عنوان تضمین شده در قوانین بشردوستانه بین المللی دفاع کرده اند.
گزارش متا می گوید که این شرکت به طور جداگانه 31 حساب فیس بوک، چهار گروه و چهار حساب اینستاگرام را که گمان می رود منشا آن لهستان بوده و مخاطبان بلاروس و عراق را هدف قرار داده اند، حذف کرده است.
این گزارش این حساب‌ها را به دولت لهستان مرتبط نمی‌کند، اما می‌گوید که هدف آنها منصرف کردن مهاجران از تلاش برای ورود به اتحادیه اروپا است.
این شخصیت‌های جعلی ادعا می‌کردند که تجربیات منفی خود را از تلاش برای رسیدن از بلاروس به لهستان به اشتراک می‌گذارند و درباره زندگی دشوار مهاجران در اروپا پست می‌فرستند. آنها همچنین در مورد سیاست های سختگیرانه ضد مهاجرتی لهستان و فعالیت های ضد مهاجر نئونازی در لهستان پست هایی منتشر کردند.