مجلس نمایندگان آمریکا به جلوگیری از نکول بدهی ها رأی می دهد، و سنا را تشکیل می دهد

واشنگتن: قانونگذاران آمریکایی روز چهارشنبه به افزایش سقف استقراض ملی به عنوان اولین گام مهم برای جلوگیری از نکول فاجعه‌بار، رای دادند و به پیمانی که بین طرف‌های درگیر درگیر واشنگتن پس از هفته‌ها تنش و توافق‌های پشت سر هم بسته شد، رای دادند.
این اقدام که بین جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات و جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان تصویب شد، سقف بدهی‌ها را تا سال 2024 تعلیق می‌کند و هزینه‌های دولت در سال آینده را اندکی کاهش می‌دهد.
کوین مک کارتی، رئیس جمهوری خواهان کنگره، گفت: «تصویب قانون مسئولیت مالی اولین گام مهم برای بازگرداندن آمریکا به مسیر اصلی است.
او آنچه را که در قبال فرزندان ما مسئول است، آنچه در حکومت متفرقه ممکن است و اصول و وعده‌های ما لازم است را انجام می‌دهد.»
بایدن رای 314-117 را به عنوان “گامی حیاتی” برای حفاظت از بهبود اقتصادی کشور پس از همه گیری که از طریق “مصالحه دو حزبی” به دست آمده بود، ستود.
این درام چند روز پر تنش را در کاپیتول هیل به پایان رساند و خزانه داری انتظار داشت تا دوشنبه پولش تمام شود.
اکثریت جمهوری خواه در مجلس نمایندگان برای جلوگیری از شورش جناح راست – 71 محافظه کار رای منفی دادند – و پیشبرد این توافق به سنا، که انتظار می رود تا پایان هفته از این روند پیروی کند، به کمک ده ها دموکرات نیاز داشت.
معاونان مک کارتی ساعات پایانی را به شدت به شلاق زدن آرا گذرانده بودند، زیرا دموکرات‌های ارشد قول داده بودند که اعضای آن‌ها امور مالی کشور را از وسوسه این که مخالفان را خون آلود کنند، بالاتر خواهند برد.
چاک شومر، رهبر سنا به رهبری دموکرات ها، پیش از رای گیری مجلس پایین هشدار داد: «عواقب گذر از ضرب الاجل در سراسر جهان طنین انداز خواهد شد و سال ها طول می کشد تا بهبود یابد.
“به یاد داشته باشید، یک پیش فرض تقریباً به طور قطع باعث ایجاد یک رکود اقتصادی دیگر می شود، هزینه ها را افزایش می دهد، میلیون ها شغل را از بین می برد — افراد سخت کوشی که بدون تقصیر خودشان از کار بیکار می شوند.”
دفتر بودجه کنگره غیرحزبی تخمین می‌زند که محدودیت‌های هزینه‌ای پیشنهادی برای سال‌های 2024 و 2025 نزدیک به 1.5 تریلیون دلار از کسری بودجه پیش‌بینی‌شده فدرال را در دهه آینده کاهش می‌دهد. کل بدهی بیش از 31 تریلیون دلار است.
این رای نتیجه هفته‌ها مذاکرات بین تیم‌های مک کارتی و بایدن بود که دموکرات‌ها جمهوری‌خواهان را متهم کردند که با اصرار بر کاهش هزینه‌ها برای همراهی با افزایش سقف وام، اقتصاد را «گروگان» نگه داشته‌اند.
شاهین‌های مالی در سمت راست کنگره، کاخ سفید را به اجرای برنامه‌های هزینه‌های ناپایدار متهم کرده‌اند و می‌گویند مذاکره در مورد بودجه آینده باید شرط افزایش سقف باشد، که بدهی‌های قبلاً متحمل شده را پوشش می‌دهد.
درام بالایی که در بحث سقف بدهی‌ها و بودجه اخیر مشاهده شد، وجود نداشت، اما به دلیل اینکه حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس، اعلام کرده بود که اعضایش رای کافی برای اطمینان از اینکه این لایحه هرگز در خطر نخواهد بود را ارائه می‌دهند.
اما برای مک کارتی، که اگر اکثریت اعضایش این پیمان را رد می‌کردند، کارش به خطر می‌افتاد.
جلب 149 رای جمهوری خواهان – تقریباً دو سوم اعضای حزبش – به مک کارتی اجازه می دهد تا در تلاش برای مقابله با انتقادات جناح راست جمهوری خواه، که او را به تسلیم شدن در برابر کاخ سفید با عدم تقاضای کاهش تندتر متهم کرده اند، قدرت خود را نشان دهد.
برخی از تندروها آشکارا در مورد استفاده از قدرت جدید اعطا شده توسط مک کارتی به عنوان بخشی از برنامه وی برای ریاست مجلس در ژانویه برای درخواست رای فوری برای برکناری او فکر کرده اند.
کاترین کلارک، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، این رای را به‌عنوان «باج» توصیف کرد که جمهوری‌خواهان با پیشنهاد «کاهش‌های ویرانگر» به آمریکایی‌ها دریافت کردند وگرنه یک شبه هشت میلیون شغل را از دست می‌دهیم.
او گفت: “پذیرفتن آن سخت است، زیرا بسیار شبیه به یک شخصیت شرور کارتونی است. اما بر خلاف یک کارتون، مردم آمریکا وقتی سندان اقتصادی را روی سرشان بیندازید، عقب نخواهند خورد.”
این لایحه به 60 رای در 100 عضو سنا نیاز دارد و روسای حزب از اعضای خود خواستند تا در یک رای گیری سریع که امیدوارند در اوایل عصر پنجشنبه برگزار شود، همکاری کنند.
شاهین های دفاعی نسبت به سقف 886 میلیارد دلاری در هزینه های دفاعی، مبلغی که بایدن درخواست کرده، ابراز نگرانی کرده اند.
در همین حال، سناتورهای جف مرکلی و برنی سندرز – دموکرات و مستقلی که با حزب رای می‌دهند – بیانیه‌های جداگانه‌ای منتشر کردند و گفتند که نمی‌توانند «با وجدان راحت» از لایحه‌ای حمایت کنند که برنامه‌های کلیدی فدرال را کاهش می‌دهد و در عین حال هزینه‌های نظامی را افزایش می‌دهد و خواستار عدم پرداخت دلار مالیاتی اضافی نمی‌شوند. از میلیاردرها
میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواه سنا، که تا حد زیادی در مذاکرات مک‌کارتی را به تعویق انداخت، انتظار می‌رود که حداقل ده‌ها رای ارائه کند و اکثریت 51 عضوی دموکرات در آن قفل شده‌اند.