محدودیت‌های کووید با گزارش موارد Omicron در کشورهای بیشتری بازمی‌گردند

برلین/واشنگتون: آلمان روز پنجشنبه تصمیم گرفت تا از ورود افراد واکسینه نشده به غیر از ضروری ترین مشاغل جلوگیری کند و ایالات متحده نیز قرار بود محدودیت های سفر بیشتری را اعلام کند، زیرا کشورهای سراسر جهان برای جلوگیری از نوع Omicron از ویروس کرونا تلاش می کنند. جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده گفت که این نوع نشان می دهد که همه گیری ممکن است «مدتی» ادامه داشته باشد، زیرا کشورهایی از جمله هند، فرانسه، فنلاند، یونان و سنگاپور اولین موارد خود را گزارش کردند. وزارت بهداشت این ایالت اعلام کرد، ایالات متحده روز پنجشنبه دومین مورد خود از نوع Omicron را در مینه سوتا، تنها یک روز پس از گزارش اولین مورد از نوع جدید در کالیفرنیا، اعلام کرد.
اقدامات جدید توافق شده در آلمان بر افراد واکسینه نشده متمرکز است که فقط در مشاغل ضروری مانند فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها مجاز خواهند بود، در حالی که قانون اجباری واکسیناسیون برای اوایل سال آینده تدوین خواهد شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک کنفرانس خبری گفت: «ما درک کرده‌ایم که وضعیت بسیار جدی است و می‌خواهیم اقدامات بیشتری را علاوه بر اقداماتی که قبلا انجام داده‌ایم انجام دهیم». او گفت که دستور واکسیناسیون سراسری می تواند از فوریه 2022 پس از بحث در بوندستاگ و پس از راهنمایی شورای اخلاق آلمان اجرایی شود. آلمان برای جلوگیری از از بین بردن بهبود شکننده بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، کسب‌وکارها را برای تقریباً 69 درصد جمعیتی که کاملاً واکسینه شده‌اند و همچنین کسانی که مدرک بهبودی از این ویروس دارند، باز نگه داشت.
در ایالات متحده، انتظار می رفت که دولت بایدن اقداماتی را شامل تمدید الزامات مسافران برای پوشیدن ماسک تا اواسط ماه مارس اعلام کند. تا اوایل هفته آینده، ایالات متحده از مسافران بین‌المللی ورودی می‌خواهد که بدون در نظر گرفتن وضعیت واکسیناسیون، طی یک روز پس از عزیمت، آزمایش کووید-19 را انجام دهند. یک مقام ارشد گفت، همچنین شرکت‌های بیمه سلامت خصوصی را ملزم می‌کند تا هزینه آزمایش‌های خانگی کووید-19 را به مشتریان بازپرداخت کنند.
اولین مورد شناخته شده ایالات متحده که اواخر روز چهارشنبه اعلام شد، یک فرد کاملاً واکسینه شده در کالیفرنیا بود که به آفریقای جنوبی سفر کرده بود. مورد دوم مربوط به یکی از ساکنان مینه سوتا بود، یک مرد بالغ که سابقه سفر اخیر به شهر نیویورک را داشت و به طور کامل واکسینه شده بود. وزارت بهداشت این ایالت گفت که او در 22 نوامبر علائم خفیفی پیدا کرد و در 24 نوامبر به دنبال آزمایش کووید-19 شد و افزود که علائم وی برطرف شده است. دو مورد فرانسوی، در منطقه بزرگ پاریس و در شرق فرانسه، مسافرانی بودند که به ترتیب از نیجریه و آفریقای جنوبی وارد شدند. فنلاند اولین مورد از نوع Omicron را در فردی که از سوئد بازگشته بود تأیید کرد. سایر افرادی که با این فرد سفر می کردند نیز برای ویروس کرونا مثبت شده بودند، اما نوع آن هنوز از نمونه های آنها تأیید نشده است. تانوس پلوریس، وزیر بهداشت یونان روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که یونان اولین مورد نوع Omicron خود را در جزیره کرت در یک شهروند یونانی که از جنوب آفریقا وارد شده بود در 26 نوامبر شناسایی کرد. سنگاپور دو مورد وارداتی را در مسافرانی که با پرواز از ژوهانسبورگ وارد شده بودند شناسایی کرد. آنها در اول دسامبر پس از ورود به ایالت جزیره ای منزوی شدند و در جامعه تعاملی نداشتند. هر دو نفری که در آزمایش‌های قبل از عزیمتشان منفی بود، کاملاً واکسینه شده‌اند و علائم خفیفی دارند.
خبرگزاری اینترفاکس به نقل از یک مقام بلندپایه اعلام کرد، در همین حال، روسیه قرنطینه دو هفته ای را برای مسافران برخی از کشورهای آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی وضع کرده است. هنگ کنگ ممنوعیت سفر به کشورهای بیشتری را تمدید کرد.