مدیر ارشد صندوق تامینی هشدار می دهد که “ابر حباب” بازار خواهد ترکید

جرمی گرنتهام، یکی از بنیانگذاران و استراتژیست ارشد سرمایه گذاری Grantham, Mayo, & Van Otterloo (GMO) در گزارشی به نام “بگذارید رمپوس وحشی شروع شود” گفت که سهام اکنون در میان یک “ابر حباب” قرار گرفته است. ختم به خیر شود

گرانتام، که سرمایه‌گذاری‌های شرکت را از زمان راه‌اندازی آن در سال 1977 اداره می‌کرد، در سال 2000 و در طول بحران بزرگ مالی در سال 2008 به طور مشابه در صدرهای بازار نزولی بود.

گرانتام که شرکتش حدود 65 میلیارد دلار دارایی را مدیریت می کند، گفت: “موفق باشید! همه ما به آن نیاز خواهیم داشت.”

او خاطرنشان کرد که سهام ایالات متحده قبلاً دو “ابر حباب” را تجربه کرده است: سال 1929، سقوط بازار که منجر به رکود بزرگ شد و دوباره در سال 2000، زمانی که حباب دات کام ترکید. او همچنین گفت که بازار مسکن ایالات متحده در سال 2006 یک “ابر حباب” بود و بازار سهام و مسکن ژاپن در سال 1989 هر دو “ابر حباب” بودند.
سال 2022 برای سهام خوب نبوده است.  اما بازار بایدن هنوز 18 درصد رشد دارد

گرانتام نوشت: «همه این پنج ابرحباب با درد بسیار بیشتر و طولانی‌تر از حد متوسط، به روند برگشتند.

گرانتام استدلال می‌کند که بسیاری از سرمایه‌گذاران نمی‌خواهند باور کنند که بازار سهام برای یک عقب‌نشینی گسترده‌تر به تأخیر افتاده است، به‌ویژه از زمانی که بازار در مارس 2020 در آغاز همه‌گیری – هرچند به‌طور مختصر- در قلمرو نزولی قرار گرفت.

گرانتام نوشت: “در یک حباب، هیچ کس نمی خواهد پرونده خرس را بشنود. این بدترین نوع پارتی کردن است.” برای حباب‌ها، به‌ویژه ابر حباب‌هایی که اکنون در آن قرار داریم، اغلب هیجان‌انگیزترین تجربیات مالی یک عمر هستند.»

گرانتام معتقد است که اقدامات فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره به صفر – و سپس نگه داشتن آنها برای نزدیک به دو سال – یکی از دلایل اصلی کف کردن بازار فعلی است. انتظار می رود فدرال رزرو در نشست ماه مارس خود افزایش نرخ بهره را آغاز کند.

او نوشت: «یکی از اصلی‌ترین دلایلی که من از ابرحباب‌ها ابراز تاسف می‌کنم – و از فدرال رزرو و سایر مقامات مالی به خاطر اجازه و تسهیل آن‌ها ناراحتم – آسیب ناشناخته‌ای است که حباب‌ها هنگام تخلیه و کاهش ثروت ما ایجاد می‌کنند.

جرمی گرانتام، یکی از بنیانگذاران صندوق تامینی GMO، هشدار می دهد که سهام ممکن است بسیار بیشتر سقوط کند.

گرانتام افزود که “هنگامی که حباب‌ها شکل می‌گیرند، دیدی مضحک مبالغه‌آمیز از ثروت واقعی‌مان به ما می‌دهند، که ما را تشویق می‌کند تا بر اساس آن خرج کنیم. سپس، با شکستن حباب‌ها، بیشتر آن رویاها را درهم می‌کوبند و نیروهای منفی اقتصادی را در مسیر سقوط تسریع می‌کنند. “

گرانتام نوشت: “اجازه دادن به حباب ها، چه رسد به کمک به آنها، صرفاً یک سیاست اقتصادی بد است.”

این اولین بار نیست که Grantham چنین پیامی را در بازارها اعلام می کند. او اعلامیه مشابهی درباره پایان بازار صعودی در ژانویه 2021 کرد و سهام را یک “حباب حماسی” خواند. بازار سال 2021 را نزدیک به بالاترین رکورد و با سومین سال متوالی رشد خود به پایان رساند.

افزایش نرخ ها هوای گرم بازار را کاهش می دهد

سایر کارشناسان سرمایه گذاری برخی از نگرانی های گرانتام، اما نه همه آنها را به اشتراک می گذارند. جردن کان، رئیس و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری ACM Funds، که دارای پرتفویی است که هم سهام می‌خرد و هم سهام می‌فروشد که فکر می‌کند بیش از حد ارزش‌گذاری شده‌اند، می‌گوید قطعاً در حال حاضر فرصت‌های بیشتری در بخش کوتاه‌مدت بازار وجود دارد.

کان به سی‌ان‌ان بیزینس گفت که صندوق بلندمدت او تنها حدود 30 درصد در موقعیت‌های صعودی سرمایه‌گذاری می‌کند که انتظار دارد افزایش یابد. او همچنین نگران است که با افزایش نرخ ها چه اتفاقی برای سهام خواهد افتاد.

با ادامه روند نزولی ارزهای دیجیتال، بیت کوین سقوط می کند

او گفت: «وقتی نرخ‌ها برای مدت طولانی در صفر هستند، تقریباً هر ارزش‌گذاری را توجیه می‌کنیم، و بعد از سال 2020 شاهد قیمت‌های مضحک برای سهام بودیم، چیزی که از سال 1999 ندیده بود. اما به محض تورم مردم ارزش گذاری را زیر سوال می برند.”

با این حال، کان به اندازه گرانتام نزولی نیست. او به جای یک تصادف حماسی، یک سریال را پیش بینی می کند چیزی که او آن را «حباب‌ها» می‌نامد، شیدایی‌های کوچک در گوشه‌هایی از بازار مانند ارزهای دیجیتال. و سهام فناوری سوداگرانه و بی‌سود.

کان گفت: «ایمان کورکورانه زیادی وجود داشته است. مناطقی وجود دارد که گمانه زنی های زیادی در آن صورت گرفته است و درد در آنجا وجود خواهد داشت.»