مدیر عامل مدرنا می گوید داده های مربوط به شات مخصوص Omicron احتمالاً در ماه مارس در دسترس است

لندن: استفان بانسل، مدیرعامل شرکت مدرنا روز دوشنبه گفت که نامزد واکسن مدرنا علیه نوع ویروس کرونای Omicron در چند هفته آینده وارد توسعه بالینی خواهد شد و این شرکت انتظار دارد بتواند داده‌های خود را در ماه مارس با تنظیم‌کننده‌ها به اشتراک بگذارد.
بانسل در داووس مجازی مجمع جهانی اقتصاد گفت: “واکسن در حال تکمیل است، باید در هفته های آینده در کلینیک باشد. ما امیدواریم که در بازه زمانی مارس بتوانیم داده هایی را برای به اشتراک گذاشتن با تنظیم کننده ها داشته باشیم تا مراحل بعدی را مشخص کنیم.” کنفرانس دستور کار.
مدرنا همچنین در حال توسعه یک واکسن واحد است که دوز تقویت کننده علیه کووید-19 را با واکسن آزمایشی آنفولانزا ترکیب می کند.
بنسل گفت بهترین سناریو این است که واکسن ترکیبی کووید/آنفولانزا تا پاییز 2023 حداقل در برخی کشورها در دسترس باشد.
“هدف ما این است که بتوانیم یک تقویت کننده سالانه داشته باشیم تا در مواردی که مردم نمی خواهند دو تا سه واکسن در زمستان دریافت کنند، مسائل مربوط به انطباق نداشته باشیم.”
بسیاری از کشورها در حال حاضر دوز سوم واکسن کووید-19 را به شهروندان خود، به ویژه برای افراد مسن و کسانی که نقص ایمنی دارند، ارائه می دهند، در حالی که اسرائیل شروع به ارائه دوز چهارم به شهروندان خود کرده است.
در اوایل ژانویه، مدیرعامل Moderna گفت که مردم ممکن است نیاز به تزریق چهارم در پاییز 2022 داشته باشند زیرا احتمالاً اثربخشی تقویت کننده ها در برابر کووید-19 در چند ماه آینده کاهش می یابد.
با این حال، برنامه های تقویت کننده با شک و تردید برخی از متخصصان بیماری در مورد اینکه آیا دوزهای اضافی باید در دسترس باشد یا خیر، مواجه شده است، از جمله تنظیم کننده داروی اتحادیه اروپا، که در مورد نیاز به دوز تقویت کننده چهارم ابراز تردید کرده است.
آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی ایالات متحده، در سخنرانی در همان رویداد گفت هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تکرار دوزهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار دهد، وجود ندارد.
“با دادن تقویت کننده ها در زمان های مختلف، واقعا هیچ مدرکی وجود ندارد که مانع (پاسخ ایمنی) شود.”
فائوچی گفت که هدف باید تقویت کننده ای باشد که در برابر انواع مختلف بالقوه واکنش نشان دهد.