مذاکرات با طالبان در نروژ آغاز شد

اسلو: یک هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزیر امور خارجه روز یکشنبه گفتگوهای سه روزه خود را در اسلو با مقامات دولت غربی و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان در بحبوحه وخامت اوضاع انسانی در افغانستان آغاز کرد.
جلسات پشت درهای بسته در هتلی در کوه های پوشیده از برف بالای پایتخت نروژ برگزار می شود. در روز اول، نمایندگان طالبان با فعالان حقوق زنان و مدافعان حقوق بشر از افغانستان و دیاسپورای افغانستان دیدار خواهند کرد.
پیش از این گفتگوها، معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات طالبان در توییتی پیام صوتی را منتشر کرد که به گفته او از طرف متقی است و در آن ابراز امیدواری کرد که برای “سفری خوب پر از دستاوردها” و تشکر از نروژ، کشوری که به گفته او امیدوار است به “دروازی برای یک کشور تبدیل شود”. رابطه مثبت با اروپا».
این سفر اولین بار از زمان تصرف کشور توسط طالبان در ماه اوت است که نمایندگان آنها جلسات رسمی در اروپا برگزار می کنند. پیش از این به روسیه، ایران، قطر، پاکستان، چین و ترکمنستان سفر کرده بودند.
در جریان گفتگوها، متقی مطمئناً بر تقاضای طالبان مبنی بر آزاد شدن نزدیک به 10 میلیارد دلار مسدود شده توسط ایالات متحده و سایر کشورهای غربی تاکید خواهد کرد، زیرا افغانستان با وضعیت انسانی ناپایدار مواجه است.
سازمان ملل متحد توانست مقداری نقدینگی را تامین کند و به دولت جدید اجازه داده تا هزینه واردات از جمله برق را بپردازد، اما هشدار داد که بیش از یک میلیون کودک افغان در خطر گرسنگی هستند و بیشتر جمعیت 38 میلیونی این کشور در پایین ترین سطح زندگی می کنند. خط فقر
وزارت خارجه نروژ گفت که هیئت طالبان همچنین با افغان‌ها در نروژ از جمله “زنان رهبران، روزنامه‌نگاران و افرادی که از جمله با موضوعات حقوق بشری و حقوق بشری، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کار می‌کنند” دیدار خواهد کرد.
وزارت امور خارجه نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نروژ به گفتگو با طالبان برای ارتقای حقوق بشر، مشارکت زنان در جامعه و تقویت تلاش‌های بشردوستانه و اقتصادی در افغانستان در حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهد».
یک هیئت آمریکایی به رهبری تام وست، نماینده ویژه برای افغانستان، قصد دارد در مورد “تشکیل یک نظام سیاسی نماینده، پاسخ به بحران های فوری انسانی و اقتصادی، نگرانی های امنیتی و مبارزه با تروریسم، و حقوق بشر، به ویژه آموزش برای دختران و زنان، بحث و گفتگو کند. بر اساس بیانیه ای که وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرده است.
روز جمعه، آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ تاکید کرد که این سفر “مشروعیت یا به رسمیت شناختن طالبان نیست. اما ما باید با کسانی که در عمل کشور را اداره می کنند، صحبت کنیم.”
هویتفلد با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی و سیاسی باعث ایجاد “فاجعه انسانی تمام عیار برای میلیون ها نفر” شده است که با قحطی در این کشور روبرو هستند، گفت: “ما به شدت نگران وضعیت جدی در افغانستان هستیم.”
این کشور اسکاندیناوی که محل دریافت جایزه صلح نوبل است، با دیپلماسی حساس غریبه نیست و در گذشته در تلاش‌های صلح در تعدادی از کشورها از جمله موزامبیک، افغانستان، ونزوئلا، کلمبیا، فیلیپین، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی مشارکت داشته است. سوریه، میانمار، سومالی، سریلانکا و سودان جنوبی.