مذاکرات هسته ای ایران از سر گرفته می شود زیرا آمریکا تاکید می کند در صورت شکست دیپلماسی، آماده استفاده از گزینه های دیگر است.

طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک پس از تقریباً شش ماه در وین گرد هم می‌آیند تا در مورد بازگشت متقابل آمریکا و ایران به توافق مذاکره کنند، اما این وقفه زمان را برای ریشه‌یابی موانع جدید داده است.

روز جمعه، ایران پیشرفت‌های بیشتری را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم خود اعلام کرد، که در صورت تمایل، زمان مورد نیاز تهران برای تولید سلاح هسته‌ای را کاهش می‌دهد، اعلامی که به وضوح به معنای دادن اهرم فشار به ایران در هنگام ورود به وین برای مذاکره است.

سایر طرف‌های توافق – از جمله آلمان، بریتانیا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه- وارد مذاکرات شده و خواستار مذاکره برای ادامه مذاکرات از جایی هستند که متوقف شدند. منابع اروپایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که انتظار دارند ایرانی‌ها با این نشست به عنوان «دور اول» برخورد کنند. مقامات آمریکایی نیز نگرانی های مشابهی را ابراز کرده اند.

دولت تندرو منتخب اخیر در تهران، مجموعه جدیدی از مذاکره‌کنندگان را به وین می‌فرستد که بر لزوم رفع کامل تحریم‌های آمریکا و نه پایبندی به توافق تاکید کرده‌اند، در حالی که مقامات آمریکایی گفته‌اند که مطلقاً هیچ برنامه‌ای برای ارائه مشوق‌هایی به ایران برای گفتگو ندارند. .

“زمان انتخاب کوتاه است”

و مقامات ارشد آمریکایی بارها هشدار داده‌اند که اگر پیشرفت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران و توانایی غنی‌سازی بدون کاهش ادامه یابد، می‌تواند مزایای برجام را به چالش بکشد – تحولی که ایالات متحده را مجبور می‌کند گزینه‌های دیگری را دنبال کند.

برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی برای خاورمیانه و شمال آفریقا، در گفتگوی منامه که توسط موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک سازماندهی شده بود، گفت: ما هنوز امیدواریم که دیپلماسی بتواند راهی پیدا کند. اما اگر نتواند راهی پیدا کند، ما آماده استفاده از گزینه‌های دیگر هستیم.»

مک گورک گفت: “شکی نیست، ما اجازه نمی دهیم ایران به سلاح هسته ای دست یابد.” و وقتی صحبت از نیروی نظامی برای تغییر رفتار می شود، این یک هدف کاملا مبهم برای یک نیروی نظامی است. وقتی صحبت از نیروی نظامی برای جلوگیری از دستیابی یک کشور به سلاح هسته ای می شود، این یک هدف بسیار قابل دستیابی است.

راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، پس از نشست 18 نوامبر با متحدان خاورمیانه و طرف‌های اروپایی توافق، در توئیتی گفت که ایران می‌تواند یکی از دو راه را انتخاب کند: ادامه تشدید و بحران هسته‌ای، یا بازگشت متقابل به برجام، ایجاد فرصت هایی برای روابط اقتصادی و دیپلماتیک منطقه ای».

مالی نوشت: «زمان انتخاب کوتاه است.

ایالات متحده هشدار می دهد که هکرهای تحت حمایت دولت ایران زیرساخت های کلیدی ایالات متحده را هدف قرار می دهند

منابع آگاه از مقدمات مذاکرات می گویند که طرفین از نزدیک شاهد سفر رافائل گروسی، مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران در هفته گذشته بودند و آن را نشانه ای از رویکرد ایران به مذاکرات در وین می دانستند. گروسی پس از آن به هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که مذاکرات “بی نتیجه” بوده است.

یکی از موضوعات بحث برانگیز باقی مانده این است که ایران از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات تولید سانتریفیوژ کرج خودداری می‌کند که گزارش‌ها حاکی از از سرگیری فعالیت‌های آن است.

“این به طور جدی بر روی [IAEA’s] توانایی بازگرداندن تداوم دانش در [Karaj] گروسی در جلسه شورای حکام روز چهارشنبه گفت: کارگاهی که به طور گسترده در رابطه با بازگشت به برجام ضروری شناخته شده است.

انجمن کنترل تسلیحات خاطرنشان کرد که امتناع ایران از اجازه دادن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین‌های جدید یا تأیید عدم شروع مجدد تولید، می‌تواند تلاش‌ها برای احیای برجام و رژیم راستی‌آزمایی دقیق آن را تضعیف کند، در صورتی که امکان تکمیل کامل سوابق برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشته باشد. . ACA گفت، امتناع تهران از اعطای دسترسی به کرج همچنین باعث ایجاد گمانه زنی و نگرانی در مورد اینکه دقیقاً ایران چه می کند، می شود.

‘گزینه ای نیست’

روز پنجشنبه، هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «اگر عدم همکاری ایران فوراً رفع نشود… به‌ویژه بازگرداندن تداوم دانش در کرج، هیئت رئیسه چاره‌ای جز تشکیل جلسه فوق‌العاده نخواهد داشت. جلسه قبل از پایان سال جاری به منظور رسیدگی به بحران.

در همین حال، روز جمعه، ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم 60 درصد غنی شده خود به 66 پوند (30 کیلوگرم) افزایش یافته و میزان اورانیوم 20 درصد غنی شده آن نیز افزایش یافته است. هر دو سطح به اورانیوم با درجه تسلیحاتی که بالای 90 درصد غنی شده است بسیار نزدیکتر است.

به گفته انجمن کنترل تسلیحات، غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد “حدود 90 درصد از کار لازم برای غنی سازی تا درجه تسلیحاتی را تشکیل می دهد.”

ACA می‌گوید با افزایش ذخایر ایران، زمان شکست آن یا مدت زمانی که برای تولید اورانیوم غنی‌شده به اندازه تسلیحات برای یک بمب لازم است، کاهش می‌یابد. ACA تخمین می زند که زمان شکست ایران در حال حاضر حدود یک ماه است که از 12 ماه زمانی که برجام به طور کامل اجرا شد، کمتر است.

غنی‌سازی بر اساس برجام محدود بود، که ایالات متحده در ماه مه 2018 آن را به‌طور یکجانبه در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ترک کرد. ایران سال گذشته غنی‌سازی را از سر گرفت تا آمریکا را برای کاهش تحریم‌ها تحت فشار قرار دهد.

“یک پیشنهاد بسیار نامشخص”

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، ابهام پیرامون از سرگیری مذاکرات در 22 نوامبر را منعکس کرد و بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را “یک پیشنهاد بسیار نامطمئن” خواند.

روز بعد، پرایس به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «امیدواریم که دولت جدید ایران در وین حاضر شود و در وین حاضر شود تا با حسن نیت مذاکره کند تا پیشرفت هایی را که در شش دوره قبلی به دست آمده است، ایجاد کند. دور مذاکرات».

اما وی افزود که ایالات متحده “بسیار واضح بوده است که ما آماده نیستیم گام های یک جانبه را صرفاً به نفع روغن کاری چرخ برداریم” تا مذاکرات دوباره ادامه یابد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 آمریکا را از این توافق خارج کرد.

منابع آگاه از مقدمات مذاکرات به سی ان ان گفته اند که ایالات متحده و متحدانش در نقطه ای نیستند که شروع به ارائه اقدامات اعتمادسازی به ایران کنند، اما یکی از مقامات گفت این احتمال وجود دارد که ایالات متحده و متحدانش از آنها استفاده کنند. جاده. منابع آمریکایی و اروپایی توضیح دادند که در نتیجه، مشوق‌های ایران در نشست‌های این هفته در وین مورد بحث قرار نخواهد گرفت، جایی که ایالات متحده و متحدان آن صرفاً بر روی کاهش دما و تلاش برای پیشروی از جایی که ماه‌ها پیش متوقف شده‌اند، متمرکز خواهند شد.

“طرح B”

همه کسانی که در مذاکرات شرکت می کنند حواسشان به تیک تاک ساعت است. این منابع به CNN گفتند که هنوز زمان برای دستیابی به توافق وجود دارد، اما احتمالاً تا پایان سال آینده به پایان می رسد. فعلاً گفتند هنوز «پلان ب» سخت و سریعی وجود ندارد.

منتقدان توافق می گویند که دولت بایدن با کاهش فشار بر ایران در حالی که برنامه هسته ای خود را توسعه می دهد، اهرم فشار خود را قربانی کرده است.

مارک دوبوویتز، مدیر عامل بنیاد دفاع از دموکراسی ها، گفت: «سیاست دولت بایدن در قبال ایران در حال شکست است و بدون اصلاح مسیر قابل توجهی، این سیاست یا به سلاح هسته ای ایران منجر می شود یا به جنگی برای توقف این توسعه منجر می شود». دوبوویتز استدلال کرد که رویکرد دولت به ایران این امکان را می‌دهد تا به سمت «وضعیت پایان کشنده» با مسیرهایی به سمت سلاح‌های هسته‌ای و زیرساخت هسته‌ای قوی بازسازی شود.

دوبوویتز گفت: «اسرائیل راهی جز استفاده از نیروی نظامی برای توقف تسلیحات هسته‌ای ایران پیش از رسیدن تهران به این وضعیت مرگبار نخواهد داشت».

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، به صراحت اعلام کرده است که اسرائیل برای اقدام در صورت لزوم آماده خواهد بود. بنت روز سه‌شنبه در یک کنفرانس امنیتی در نزدیکی تل‌آویو خطاب به نمایندگان گفت: «اگر بازگشتی به برجام وجود داشته باشد، مسلما اسرائیل یکی از طرف‌های توافق نیست و متعهد به آن نیست».

ایرانیان به دلیل پیشنهادات مبتنی بر سایبری برای تأثیرگذاری بر انتخابات 2020 آمریکا تحریم و متهم شدند

بنت شکایت کرد که پس از امضای توافق هسته‌ای در سال 2015، “دولت اسرائیل به سادگی به خواب رفت. ما به چیزهای دیگری مشغول بودیم. ما از این اشتباه درس خواهیم گرفت. آزادی عمل خود را حفظ خواهیم کرد.”

مقامات غربی سعی کرده‌اند به اسرائیلی‌ها استدلال کنند که حملات به برنامه هسته‌ای اسرائیل زمانی که هدف کلی دستیابی به یک راه‌حل جامع است، و به‌ویژه زمانی که ایرانی‌ها توانایی خود را برای بازسازی پس از حملات تسریع کرده‌اند، چندان مفید نیست. مذاکرات ایران به سی ان ان گفته است.

مقامات غربی نیز خطر واکنش ایران را با اقدامات جنبشی مطرح کرده‌اند، اما منابع آشنا با مذاکرات می‌گویند مقامات اسرائیلی همچنان فکر می‌کنند که هنوز ابزاری مؤثر برای نشان دادن توانایی‌های خود است.

پرایس در پاسخ به سوالی درباره این هشدارها گفت: «در پایان روز، ایالات متحده و اسرائیل، ما در اینجا یک هدف مشترک داریم و آن این است که مراقب باشیم که ایران به طور قابل راستی‌آزمایی و برای همیشه از دستیابی به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود. و ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی در هماهنگی با متحدان و شرکای ما – و البته که شامل اسرائیل نیز می شود – بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

ما همچنین به وضوح گفته‌ایم که این روندی نیست که می‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد و اگر ایرانی‌ها با اقدامات یا از طریق بی‌عملی‌هایشان نشان دهند یا نشان دهند که آنها فاقد آن حسن نیت هستند، ما فاقد این وضوح هدف هستند. پرایس روز سه شنبه گفت، باید به راه های دیگری روی بیاوریم. ما ابزارهای مختلفی داریم که در حال گفتگو با متحدان و شرکای خود هستیم.»

هجوم دیپلماتیک

در هفته‌های اخیر، مقامات آمریکایی با قدرت‌های منطقه‌ای و دیگر طرف‌های توافق، دیپلماسی زیادی را انجام داده‌اند و برای ایجاد یک جبهه متحد تلاش کرده‌اند.

پرزیدنت جو بایدن با شرکای اروپایی برای گفتگو درباره ایران در جریان نشست های ژوئن G7 در بریتانیا دیدار کرد. در هفته‌های اخیر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، با متحدان اروپایی و همچنین چین و روسیه درباره ایران گفتگو کرده است. و مالی اخیراً با کشورهای خلیج فارس، مقامات اسرائیلی و شرکای اروپایی در برجام دیدار کرد.

مک گورک روز یکشنبه گفت: «من فکر می‌کنم ایرانی‌ها بر این باورند که با روسیه و چین گزینه‌ای به سمت شرق دارند که در آن می‌توانند فشار تحریم‌ها را دور بزنند». و این فقط اشتباه است. بنابراین من فکر می کنم که ما به مذاکرات در پایان نوامبر به عنوان یک جبهه کاملا متحد با 1+5 نزدیک می شویم.

اندرو کری از CNN در اسرائیل و مصطفی سالم از CNN در ابوظبی در این گزارش مشارکت داشتند.