مشاجره تایوان و چین: اوز برای سرکوب شورش ها در جزایر سلیمان سرباز فرستاد

استرالیا سربازان و پلیس را به جزایر سلیمان می‌فرستد تا به سرکوب اعتراضات خشونت‌آمیز که با تغییر دیپلماتیک این کشور اقیانوس آرام از تایوان به چین مرتبط است، کمک کند.
اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «هدف ما در اینجا ایجاد ثبات و امنیت برای فعال کردن فرآیندهای عادی قانون اساسی است.» او گفت که حدود 75 نفر از نیروهای دفاعی و پلیس فدرال به همراه یک قایق گشتی بلافاصله برای حمایت از کنترل شورش و زیرساخت های حیاتی مستقر خواهند شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی استرالیا، پلیس در هونیارا، پایتخت جزایر سلیمان، از گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی برای متفرق کردن جمعیتی متشکل از 1000 معترض ضد چینی که خواستار استعفای نخست‌وزیر مناسه سوگاواره بودند، استفاده کرد. ساختمان ها را سنگ زدند و کلبه ای کنار مجلس را به آتش کشیدند. روزنامه سولومون جزایر هرالد گزارش داد که معترضان بعداً مغازه ها را در محله چینی هانیارا غارت کردند و به آنها آسیب رساندند و به سمت سفارت چین راهپیمایی کردند. جورجینا کیکا، روزنامه نگار مستقل گزارش داد که یک قرنطینه 36 ساعته در شهر اجرا شده است.
به گزارش ABC، این تظاهرات به موضوعی در حال انجام بین دولت ملی و دولت استان مالایتا مرتبط بود که از به رسمیت شناختن چین خودداری کرده است. دانیل سویدانی، که رهبری مالایتا را بر عهده دارد، از منتقدان جدی تصمیم برای قطع روابط دیپلماتیک با تایوان به نفع پکن بوده است که در سپتامبر 2020 سفارت خود را در هونیارا افتتاح کرد. جزایر سلیمان در سپتامبر 2019 چین را به رسمیت شناخت و به روابط رسمی با تایوان پایان داد. . یکی دیگر از کشورهای اقیانوس آرام، کیریباتی، از آن پیروی کرد.
گسترش ردپای چین در جزایر اقیانوس آرام برای ایالات متحده و متحدش استرالیا نگران کننده است. موریسون در پاسخ به این سوال که آیا تغییر سلیمان برای به رسمیت شناختن پکن عاملی در استقرار استرالیا بوده است یا خیر، موریسون گفت که “دیدگاه های مختلفی در جزایر سلیمان در مورد این موارد و موارد دیگر وجود دارد.” بلومبرگ