مطبوعات آزاد هنگ کنگ در حال “خراب شدن” است. این چیزی است که دنیا از دست می دهد

سازمان سوم – سیتیزن نیوز پنج ساله – هفته گذشته اعلام کرد که تعطیل خواهد شد. اما برخلاف اپل دیلی و استند نیوز، Citizen News قبل از بستن مغازه منتظر نشد تا پلیس در بزند.

“اگر ما نتوانیم به گزارش خود به روشی که می‌خواستیم و به روشی که احساس امنیت می‌کنیم ادامه دهیم، متأسفانه تنها انتخاب، توقف عملیات است.” کریس یونگ، نویسنده اصلی، روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت.

در 18 ماه پس از تحمیل قانون امنیت ملی گسترده توسط پکن در هنگ کنگ، خطی که مشخص می کند چه چیزی هنوز می تواند بدون نقض قانون منتشر شود به طور فزاینده ای مبهم شده است. این موضوع، دانستن اینکه مقامات چه چیزی را قابل قبول می‌دانند و چه چیزی می‌تواند آنها را برای سال‌ها زندانی کند، برای روزنامه‌نگاران دشوارتر می‌کند.

این بدان معناست که هنگ کنگ – که زمانی محل یکی از پر جنب و جوش ترین صحنه های رسانه ای آسیا بود و مکانی که آزادی بیان و آزادی مطبوعات را مدعی است – تقریباً همه رسانه های خبری مستقل داخلی خود را از دست داده است. و در حالی که دولت این ایده را رد کرده است که آزادی مطبوعات تضعیف شده است، آینده گزارشگری مستقل به طور فزاینده ای تاریک به نظر می رسد.

استاد سابق روزنامه نگاری دانشگاه چین در هنگ کنگ می گوید: «دولت این فضای خودسانسوری و ترس را ایجاد کرد، زیرا عدم اطمینان از اینکه چه چیزی غیرقانونی است و چه چیزی غیرقانونی است، و عدم اطمینان از اینکه چه چیزی فتنه انگیز است و چه چیزی نیست بسیار مبهم است. لوکمن تسویی که اکنون در هلند زندگی می کند.

او گفت: «از یک طرف، داستان تعدادی از رسانه ها است که مجبور به تعطیلی می شوند. از سوی دیگر، این واقعاً داستان این است که چگونه گزارش‌های حرفه‌ای در هنگ‌کنگ اکنون آنقدر خطرناک است که ممکن است به زندان بیفتید.»

خطوط محو

اطلاعیه شهروند نیوز کاملاً غیر منتظره نبود.

همین چند روز قبل، استند نیوز پس از یورش پلیس به دفتر آن و دستگیری هفت نفر مرتبط با نشریه بسته شد. “سرنوشت استند نیوز” باعث این تصمیم شد توسط سیتیزن نیوز، طبق گفته یونگ، که رئیس سابق انجمن روزنامه نگاران هنگ کنگ نیز هست.

اتهامات علیه استند نیوز شامل «توطئه برای انتشار نشریات فتنه‌انگیز» است، که ناشی از فرمان جنایات دوران استعمار است و نه قانون امنیت ملی که در سال 2020 تحمیل شد. پلیس هنگ جوکنگ که به دفتر این رسانه یورش برد، افسران امنیت ملی هستند.

در نهایت، سیتیزن نیوز نمی‌توانست مطمئن باشد که آیا داستان‌هایی که از خبرنگاران می‌خواهد بنویسند، مقررات را نقض می‌کنند یا خیر، و تصمیم گرفت برای محافظت از آن بسته شود. دیزی لی، سردبیر این نشریه گفت که کارکنان.

سردبیر Citizen News دیزی لی یوئت واه و بنیانگذار Citizen News کریس یونگ کین هینگ برای یک کنفرانس مطبوعاتی می آیند.

برای بسیاری از تماشاگران، این رسانه یکی دیگر از قربانیان محیط رسانه‌ای محدودکننده شهر بود. مانند Apple Daily و Stand News، Citizen News نیز مقالاتی در انتقاد از سیاست های دولت منتشر کرد.

به گفته سارا کوک، مدیر تحقیقات چین، هنگ کنگ و تایوان در خانه غیرانتفاعی Freedom House، سرعتی که صنعت طی دو سال گذشته از بین رفته واقعا چشمگیر است.

نزدیک به یک سال پیش، دولت هنگ کنگ اعلام کرد که مدیر پخش عمومی رادیو تلویزیون هنگ کنگ (RTHK) را با یک کارمند دولتی بدون تجربه رسانه ای جایگزین می کند. اتحادیه کارکنان برنامه RTHK در پاسخ گفت که این شبکه استقلال تحریریه خود را از دست داده است. از آن زمان، مشارکت بین RTHK و رسانه دولتی چین نگرانی‌هایی را در میان حامیان آزادی مطبوعات ایجاد کرده است که این گروه رسانه‌ای به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک رسانه تبلیغاتی است.

سپس، در ماه ژوئن، صدها افسر پلیس به دفاتر نشریه دموکراسی قدیمی اپل دیلی یورش بردند. آنها مدیران اجرایی را دستگیر کردند، دارایی های آن را تحت اتهامات امنیت ملی مسدود کردند – و در نهایت باعث شدند که انتشار آن متوقف شود.

پلیس در آگوست 2020 به دفاتر اپل دیلی در هنگ کنگ یورش برد. اعتبار: Apple Daily

“[Hong Kong leader] گزارشگران بدون مرز در گزارشی در دسامبر 2021 در مورد آزادی مطبوعات چین گفت: کری لام با صبر و حوصله در حال کشف محتوای آزادی مطبوعات در هنگ کنگ است.

لام نگرانی ها را کم رنگ کرده است. این هفته، او اتهامات مربوط به تعطیلی سیتیزن نیوز و استند نیوز را با قانون امنیت ملی رد کرد و از این ایده که مطبوعات آزاد هنگ کنگ با فروپاشی مواجه است، مخالفت کرد. او ادعا کرد که این رسانه ها به تنهایی تصمیم به تعطیلی گرفتند.

او روز سه شنبه گفت: “هیچ چیز مهمتر از حاکمیت قانون در هنگ کنگ نیست. و روزنامه نگاران و سازمان های رسانه ای مانند همه ما باید به قانون احترام بگذارند و از آن پیروی کنند.” “اگر آنها از عدم رعایت قانون می ترسند، پس باید تصمیم خود را بگیرند و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.”

بعد چه اتفاقی می افتد

علیرغم اصرار لام مبنی بر اینکه هنوز آزادی مطبوعات در هنگ کنگ وجود دارد، تعداد رسانه های مستقل به سرعت در حال کاهش است.

اگرچه هنوز رسانه های بزرگ بین المللی – از جمله سی ان ان و بلومبرگ – اتاق های خبری بزرگی را در این شهر دارند، اما تعداد کمی از رسانه های مستقل محلی مهم باقی مانده اند که کارشناسان به inmediahk.net چینی زبان و مطبوعات آزاد هنگ کنگ به زبان انگلیسی اشاره می کنند. مثال ها.

تعدادی از رسانه های دیگر یا توسط دولت چین حمایت می شوند یا صاحبان سرزمین اصلی چین هستند. برای مثال بزرگترین روزنامه انگلیسی زبان ساوت چاینا مورنینگ پست متعلق به غول فناوری چینی علی بابا است.

جوزف چنگ، مفسر سیاسی هنگ کنگ که اکنون در نیوزلند مستقر است، گفت: این انتظار وجود دارد که هر رسانه مستقل دیر یا زود به هدف تبدیل شود.

رئیس انجمن روزنامه نگاران هنگ کنگ، رونسون چان، سمت چپ، و کریس یونگ در طول یک کنفرانس مطبوعاتی برای انتشار گزارش سالانه این سازمان در 15 ژوئیه 2021 عکس می گیرند.

رونسون چان، رئیس انجمن روزنامه نگاران هنگ کنگ و سردبیر سابق استند نیوز تا زمان بسته شدن آن، با این موضوع موافق است.

او گفت که مطبوعات آزاد ممکن است در مقیاس کوچک ادامه پیدا کنند – اما زمانی که رسانه ها توجه و منابع زیادی را به خود جلب کنند، احتمالاً به هدف تبدیل خواهند شد.

چان که پلیس به خانه اش یورش برد، به CNN Business گفت: «رسانه ها در یک سرکوب جدی قرار دارند. “اثر سرد کننده بر بسیاری از تصمیمات برای مدیریت رسانه های دیگر تاثیر می گذارد.”

یک سال پس از قانون امنیت ملی هنگ کنگ، ساکنان احساس می‌کنند که کنترل پکن در حال تشدید شدن است.
در حال حاضر، رسانه‌های بین‌المللی با چالش‌های مشابه رسانه‌های داخلی مواجه نشده‌اند، اگرچه برخی از خبرنگاران خارجی از صدور ویزا محروم شده‌اند.
اما آینده هنگ کنگ به عنوان یک مرکز رسانه ای جهانی در خطر است. تنها چند هفته پس از وضع قانون امنیت ملی در سال 2020، نیویورک تایمز اعلام کرد که تعدادی از کارکنان خود را از هنگ کنگ به سئول، کره جنوبی منتقل می کند. واشنگتن پست نیز سئول را به عنوان محل مرکز جدید اخبار آسیایی خود انتخاب کرد.
در نظرسنجی باشگاه خبرنگاران خارجی از 99 روزنامه نگار مقیم هنگ کنگ در سال گذشته، 84 درصد گفتند که وضعیت رسانه ها از زمان وضع قانون امنیت ملی بدتر شده است و 46 درصد گفتند که در نظر دارند یا قصد دارند شهر را ترک کنند. به کاهش آزادی مطبوعات
در حال حاضر، رسانه ها در هنگ کنگ هنوز به اندازه سرزمین اصلی چین محدود نیستند، جایی که به اصطلاح “دیوار آتش بزرگ” سانسور کننده پکن دسترسی به اینترنت را به شدت محدود می کند و دریافت ویزای روزنامه نگاری دشوار است.

اما فضای رسانه ای شهر در حال تغییر است تا بیشتر شبیه سرزمین اصلی شود.

کوک از خانه آزادی گفت: در آینده، هنگ کنگ می تواند به طور فزاینده ای خود را در موقعیتی بیابد که رسانه ها شهر را از بیرون پوشش دهند – همانطور که رسانه ها در مورد سرزمین اصلی چین انجام می دهند.

و به گفته تسویی، اینترنت شهر ممکن است محدودتر شود و مقامات دسترسی به مقالاتی را که به نظر آنها بحث برانگیز است مسدود کنند.

چرا این مهم است

کارشناسان همچنین خاطرنشان می‌کنند که از دست دادن رسانه‌های محلی و مستقل در هنگ کنگ می‌تواند نقش مطبوعات را به عنوان یک ناظر مهم جامعه تضعیف کند.

این بازتاب مبارزاتی است که سازمان‌های رسانه‌ای در سرتاسر جهان داشته‌اند: به‌عنوان مثال در ایالات متحده بیش از 1800 روزنامه از سال 2004 بسته شده‌اند و حداقل 200 شهرستان بدون روزنامه باقی مانده‌اند.

تسویی گفت: «این در همه کشورها، همه فرهنگ‌ها ثابت است – اگر روزنامه‌نگاری محلی بمیرد، فساد افزایش می‌یابد.»

اما مشکل در هنگ کنگ این است که این روند بسته شدن رسانه های محلی با حملات دیگری به دموکراسی همراه شده است.

از زمانی که قانون امنیت ملی معرفی شد، تقریباً تمام شخصیت های برجسته دموکراسی خواه شهر یا زندانی شده اند یا به تبعید رفته اند. تعدادی از سازمان‌ها و اتحادیه‌ها منحل شده یا هنگ‌کنگ را ترک کرده‌اند، از جمله گروه طرفدار دموکراسی که برخی از بزرگترین تظاهرات شهر را سازماندهی کرد. و قانون امنیت ملی دیگر تنها یک تهدید نیست – برخی از فعالان اکنون تحت این قانون زندانی شده اند.
کری لام، مدیر اجرایی، در یک کنفرانس مطبوعاتی در 30 دسامبر 2021 در هنگ کنگ صحبت می کند.

چنگ گفت: «سرکوب جنبش طرفدار دموکراسی به این معنی بود که هیچ اپوزیسیون تحمل نمی‌شود، هیچ تحملی برای کنترل و تعادل وجود ندارد.

و هنگامی که استند نیوز و اپل دیلی بسته شدند، هر دو نشریه نیز سال‌ها گزارش را از اینترنت حذف کردند و یک رکورد تاریخی از شهر را با خود بردند.

چنگ گفت: «این تلاشی آشکار برای حذف خاطره مردم هنگ کنگ است.

هنگ‌کنگ که مدت‌هاست خود را به عنوان شهر جهانی آسیا معرفی کرده است، هزینه‌ای برای شهرت دارد.

پس از حمله به استند نیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از مقامات چین و هنگ کنگ خواست تا از هدف قرار دادن رسانه های آزاد و مستقل شهر دست بردارند و از آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات حمایت کنند.

او در بیانیه ای گفت: «این آزادی ها هنگ کنگ را قادر ساخت تا به عنوان یک مرکز جهانی برای امور مالی، تجارت، آموزش و فرهنگ شکوفا شود.

با ساکت کردن رسانه های مستقل، [the People’s Republic of China] و مقامات محلی اعتبار و دوام هنگ کنگ را تضعیف می کنند. یک دولت مطمئن که از حقیقت نترسد، مطبوعات آزاد را می پذیرد.”

ماموران پلیس پس از تفتیش دفتر استند نیوز، مطالب و مدارک خبری را در جعبه های پلاستیکی آبی رنگ حمل می کنند.

با وجود سانسور شدید در سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ نسبتاً آزاد باقی می ماند. این به آن اجازه داده تا به عنوان نوعی دروازه ورود به کشور عمل کند و به همین دلیل است که بسیاری از مشاغل و مراکز رسانه ای در این شهر مستقر شده اند.

اما با نزدیک شدن هنگ کنگ به چین، این وضعیت در حال تغییر است.

تسویی گفت: «اکنون حتی این سوراخ کوچک در حال تبدیل شدن به یک جعبه سیاه است. آنچه جهان از دست می دهد، بینشی نه تنها در مورد هنگ کنگ، بلکه بینشی از آنچه در چین می گذرد است.