معاملات سهام قبل از بازار: اقتصاد جهانی به طور فزاینده ای هماهنگ نیست

اما این واگرایی می‌تواند بدتر شود و برای سیاست‌گذارانی که باید اتفاقات بعدی را مدیریت کنند، دردسر ایجاد کند.

چه اتفاقی می‌افتد: بزرگ‌ترین بانک‌های مرکزی جهان همگی در این هفته اعلامیه‌های موردانتظار را درباره سیاست‌های خود اعلام خواهند کرد. اما بر خلاف ابتدای همه‌گیری، زمانی که اقدام آنها برای جلوگیری از رکود جهانی بسیار هماهنگ بود، انتظار می‌رود واکنش‌ها به تورم و نوع Omicron بسیار متفاوت باشد.

به نظر نمی رسد فدرال رزرو از نگرانی در مورد گسترش نوع Omicron منصرف شده باشد، زیرا ایالات متحده تاکنون از اعمال محدودیت های جدید اجتناب کرده است. مخارج مصرف کننده همچنان قوی به نظر می رسد و ادعای بیکاری اخیرا به پایین ترین سطح خود در 52 سال گذشته رسیده است.

جیمز نایتلی، اقتصاددان ارشد بین‌المللی در ING، به من گفت: “داستان فعالیت هنوز بسیار خوب است. شواهد اولیه نشان می‌دهد که Omicron واقعاً تأثیر عمده‌ای بر رفتار مصرف‌کننده ندارد.”

در همین حال، در اروپا، دولت ها به سرعت برخی از محدودیت ها را مجدداً اعمال کردند. آلمان یک قرنطینه سراسری را برای افراد واکسینه نشده اعلام کرده است و آنها را از دسترسی به همه مشاغل به جز ضروری ترین مشاغل منع می کند، در حالی که انگلیس بار دیگر مردم را هدایت می کند که در صورت امکان از خانه کار کنند.

حتی قبل از ورود Omicron، بهبود اقتصادی در اروپا به دلیل مشکلات زنجیره تامین و تعداد بالای موارد ویروس کرونا در حال از دست دادن بود. اقتصاد بریتانیا در ماه اکتبر تنها 0.1 درصد رشد کرد.

این امر بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا را در شرایط دشواری قرار می دهد زیرا آنها همچنین تلاش می کنند با تورم مبارزه کنند. اگر خیلی سریع حرکت کنند تا حمایت خود را پس بگیرند و سعی کنند قیمت ها را کنترل کنند، خطر معکوس کردن دستاوردهای سخت در فعالیت ها و مشاغل را دارند.

نایتلی انتظار دارد که بانک انگلستان همانطور که قبلاً انتظار می رفت، در این ماه از افزایش نرخ بهره خودداری کند. او افزود که بانک مرکزی اروپا می تواند یک برنامه خرید اوراق قرضه انتقالی را برای جلوگیری از لبه صخره در ماه مارس، زمانی که خریدهای دوران همه گیری پایان می یابد، اعلام کند.

چشم به چین: در همین حال، چین اصلاً به این فکر نمی‌کند که چه زمانی سیاست‌های خود را سخت‌تر کند و با کاهش سرعت اقتصاد و عدم پرداخت بدهی‌های توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات، به حالت تسهیل بازگشته است. هفته گذشته، این کشور اعلام کرد که مقدار پولی را که بانک ها باید در ذخایر خود نگه دارند برای دومین بار در سال جاری کاهش می دهد و 188 میلیارد دلار اضافی برای وام های تجاری و خانوارها آزاد می کند.

جفری ساکس، رئیس استراتژی سرمایه گذاری اروپا، خاورمیانه و آفریقا در بانک خصوصی سیتی گفت: «نیاز بیشتر است. داده های اقتصادی از اوایل تابستان تا کنون ضعیف شده است.

بهبود چین زودتر از اروپا و ایالات متحده آغاز شد، بنابراین سریعتر به پایان رسید. سرکوب دولت برای استقراض بیش از حد در بخش املاک و مستغلات کشور نیز به کاهش سرعت کمک کرده است. نایتلی خاطرنشان کرد، اما پکن باید نگران قیمت های بالای تولید کننده نیز باشد.

چرا اهمیت دارد: در مارس 2020، مشخص بود که بانک‌های مرکزی باید چه کاری انجام دهند تا از فاجعه جلوگیری کنند. اما تغییر مسیر در حال حاضر آسان نخواهد بود. این کار به دلیل تفاوت های منطقه ای که می تواند مسیر سفر را مبهم کند، حتی سخت تر می شود.

نایتلی گفت: «در حال حاضر این مسیر بسیار دشواری برای بانک‌های مرکزی است. “شما خطراتی در هر دو طرف دارید.”

بارقه های امید در کابوس زنجیره تامین ظاهر می شود

ازدحام بندر حماسی در حال کاهش است. قیمت حمل و نقل از سطوح بسیار بالا در حال کاهش است. سرعت تحویل کمی افزایش می یابد.

مت ایگان، همکار تجاری من در CNN گزارش می دهد که بیشتر و بیشتر، علائمی وجود دارد که نشان می دهد آشفتگی زنجیره تامین بالاخره شروع به پاکسازی می کند.

بارقه های امید در کابوس زنجیره تامین ظاهر می شود

این بدان معنا نیست که کابوس زنجیره تامین به پایان رسیده است. این نیست. و وضعیت ممکن است به این زودی ها به حالت عادی باز نگردد.

کسب و کارها هنوز با کمبود نگران کننده رانندگان کامیون دست و پنجه نرم می کنند. اجزای حیاتی، از جمله تراشه های کامپیوتری، کمیاب هستند. و نوع Omicron تهدیدی برای فشار مجدد بر زنجیره تامین است.

با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تنگناها شروع به باز شدن دارند. با توجه به اینکه استرس بی‌سابقه بر زنجیره‌های تامین به میزان قابل توجهی به سطوح تاریخی تورم در ایالات متحده کمک کرده است، دلگرم‌کننده است.

مت کولار، اقتصاددان در مودیز آنالیتیکس گفت: «من به طور فزاینده ای مطمئن هستم که به نظر می رسد بدترین ها به پایان رسیده است. “داده هایی وجود دارد که نشان می دهد اوضاع در حال بهبود است. اما هنوز تعداد زیادی عدم اطمینان وجود دارد.”

به یاد داشته باشید: شبکه‌های لجستیک زمانی تحت فشار شدیدی قرار گرفتند که اقتصاد جهانی با شروع کووید تعطیل شد – و سپس به سرعت بازگشایی شد. تقاضا برای کالاها به طور سرسام آوری افزایش یافت و زنجیره های تامین به موقع تحت فشار کاهش یافت. شیوع ویروس کرونا و پروتکل های بهداشتی ناسازگار در سراسر جهان به این آشفتگی افزوده است.

اما دلیل خوش بینی را می توان در گزارش های اقتصادی اخیر یافت.

به عنوان مثال، شاخص سفارشات عقب افتاده در نظرسنجی تولیدی موسسه مدیریت عرضه به 61.9 در ماه نوامبر کاهش یافت که از بالاترین رکورد 70.6 در ماه می پایین آمد. عقب ماندگی ها همچنان در حال رشد هستند، اما با سرعت کمتر. و نرخ تحویل تامین کننده به نظر می رسد در حال بهبود است، البته از سطوح بسیار ضعیف.

شاخص تولید بانک فدرال رزرو دالاس نشان داد که سطح سفارشات تکمیل نشده در ماه نوامبر کاهش یافته و مدت زمان تحویل کالا کاهش یافته است.

توماس سیمونز، اقتصاددان در Jefferies در یادداشت اخیر خود نوشت: «هنوز زمان زیادی طول می‌کشد تا زنجیره‌های تامین در سراسر کشور به طور کامل بازیابی شوند، اما حداقل به نظر می‌رسد که اولین گام‌ها به سمت عادی شدن است.» مشتریان

تا بعدی

دوشنبه: داده های تورم هند

سهشنبه: شاخص قیمت تولید کننده ایالات متحده؛ داده های بیکاری در انگلستان

چهار شنبه: تصمیم سیاست فدرال رزرو؛ خرده فروشی ایالات متحده و چین؛ داده های تورم انگلستان

پنج شنبه: تصمیمات سیاست بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا؛ شروع مسکن در ایالات متحده و ادعای بیکاری؛ Adobe (ADBE) و فدرال اکسپرس (FDX) درآمد؛ داده های PMI را فلش کنید
جمعه: تصمیم سیاست بانک ژاپن؛ رستوران های داردن (DRI) درآمد