مقام سیا: تاکنون هیچ مدرکی دال بر مسئولیت خارجی سندرم هاوانا وجود ندارد

واشنگتن/ برلین: یک مقام آژانس جاسوسی روز پنجشنبه گفت، سیا دریافته است که بعید است روسیه یا یک «بازیگر خارجی» دیگر باعث بیشتر حوادث غیرعادی بهداشتی شده باشد که سال‌ها بر دیپلمات‌ها و افسران اطلاعاتی آمریکا در سراسر جهان تأثیر گذاشته است.
این مقام مسئول، با تشریح نتیجه‌گیری یک گزارش موقت در مورد به اصطلاح سندرم هاوانا، گفت که اکثریت 1000 مورد “می‌توانند به طور منطقی با شرایط پزشکی یا عوامل محیطی و فنی، از جمله بیماری‌های قبلاً تشخیص داده نشده توضیح داده شوند.”
این مقام مسئول ادامه داد: ما تاکنون مدرکی دال بر دخالت یک بازیگر دولتی در هیچ رویدادی پیدا نکرده ایم. “این یافته این واقعیت را زیر سوال نمی برد که افسران ما تجربیات واقعی را گزارش می کنند و از علائم واقعی رنج می برند.”
این مقام که خواست نامش فاش نشود، اضافه کرد که سیا به بررسی دوجین پرونده غیرقابل توضیح ادامه می دهد که می تواند سرنخ های بیشتری را در مورد اینکه آیا کشورهای خارجی درگیر هستند یا خیر، ارائه می دهد.
این مقام مسئول گفت: ما دخالت بازیگر خارجی در این موارد را رد نکرده ایم.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در یک کنفرانس خبری در برلین قول داد که دولت ایالات متحده به بررسی این موضوع ادامه خواهد داد.
بلینکن که به عنوان بخشی از مجموعه ای از نشست های مربوط به روسیه و اوکراین در برلین حضور داشت، گفت: «ما برای رسیدن به انتها سنگ روی سنگ نگذاریم.
این بیماری مرموز که اولین بار در سال 2016 در میان مقامات آمریکایی در پایتخت کوبا گزارش شد، دیپلمات ها، مقامات و اعضای خانواده های آمریکایی را در خارج از کشور گرفتار کرده است. علائم شامل میگرن، حالت تهوع، ضعف حافظه و سرگیجه است.
بلینکن گفت: «ما به انجام هر کاری که می توانیم با تمام منابعی که می توانیم در اختیار داشته باشیم ادامه خواهیم داد تا دوباره بفهمیم چه اتفاقی افتاده است، چرا و چه کسی ممکن است مسئول آن باشد. مطمئن شوید که مبتلایان به مراقبت های بهداشتی نیاز دارند.
ویلیام برنز، رئیس سیا نیز قول مشابهی داد.
برنز در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که به یافته‌های موقت مهمی رسیده‌ایم، کارمان تمام نشده است». ما مأموریت خود را برای بررسی این حوادث و فراهم کردن دسترسی به مراقبت در سطح جهانی برای کسانی که به آن نیاز دارند ادامه خواهیم داد.»