ممنوعیت سفرهای جاده ای از راه دور برای زنان افغان بدون اسکورت مرد: طالبان

کابل: مقامات طالبان افغانستان روز یکشنبه گفتند که به زنانی که می‌خواهند مسافت‌های طولانی را طی کنند، نباید از حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده کنند، مگر اینکه با یکی از اقوام نزدیک مرد همراه باشند.
دستورالعمل صادر شده توسط وزارت امر به معروف و نهی از منکر که همچنین از صاحبان وسایل نقلیه خواسته بود از سوار شدن به زنانی که روسری ندارند خودداری کنند، با محکومیت فعالان حقوق مواجه شده است.
این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که طالبان بسیاری از زنان در نقش‌های بخش دولتی را از بازگشت به کار در پی تصرف قدرت در 15 اوت منع کردند و دختران تا حد زیادی از تحصیلات متوسطه محروم هستند.
همچنین علیرغم اینکه اسلام گرایان تندرو به دنبال ایجاد تصویری معتدل در سطح بین المللی در تلاش برای بازگرداندن کمک های تعلیق شده پس از انفجار دولت قبلی در مراحل پایانی خروج نظامی ایالات متحده هستند، رخ می دهد.
صادق عاکف مهاجر، سخنگوی این وزارتخانه روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «به زنانی که بیش از 72 کیلومتر سفر می‌کنند، در صورتی که با یکی از اعضای نزدیک خانواده همراه نباشند، نباید به آنها پیشنهاد سواری داده شود». .
دستورالعمل جدید که در شبکه های رسانه های اجتماعی منتشر شده است، همچنین از مردم خواسته است که پخش موسیقی در وسایل نقلیه خود را متوقف کنند.
هفته‌ها پیش، این وزارت از کانال‌های تلویزیونی افغانستان خواست که نمایش درام‌ها و سریال‌های سریالی با حضور بازیگران زن را متوقف کنند. همچنین از خبرنگاران زن تلویزیون خواسته است که هنگام ارائه روسری به سر کنند.
مهاجر یکشنبه گفت که حجاب، روسری اسلامی، برای زنانی که به دنبال حمل و نقل هستند نیز الزامی است.
تعریف طالبان از حجاب – که می تواند از پوشاندن مو گرفته تا چادر صورت یا پوشش تمام بدن متغیر باشد – نامشخص است و بیشتر زنان افغان در حال حاضر روسری می پوشند.
دیده بان حقوق بشر این دستورالعمل را به باد انتقاد گرفت.
هدر بار، معاون مدیر حقوق زنان این گروه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این نظم جدید اساساً… بیشتر در جهت زندانی کردن زنان است.
بار افزود: این “فرصت‌هایی را برای آنها می‌بندد که بتوانند آزادانه حرکت کنند، به شهر دیگری سفر کنند، تجارت کنند، (یا) بتوانند در صورت مواجهه با خشونت در خانه فرار کنند.
در اوایل ماه جاری، طالبان فرمانی را به نام رهبر عالی خود صادر کردند که به دولت دستور داد تا حقوق زنان را اجرا کند.
اما به دسترسی دختران به تحصیل اشاره ای نکرد.
روز یکشنبه، عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی افغانستان گفت که مقامات در حال گفتگو در مورد این موضوع هستند.
حقانی به خبرنگاران گفت: «امارت اسلامی مخالف تحصیل زنان نیست، اما مخالف آموزش مشترک است.
او بدون مشخص کردن زمان بازگشت دختران به مدارس و کلاس های دانشگاهی در سراسر کشور، گفت: «ما در حال ساختن یک محیط اسلامی هستیم که زنان بتوانند در آن درس بخوانند… ممکن است مدتی طول بکشد.
حقوق زنان در طول دوره قبلی طالبان در قدرت در دهه 1990 به شدت محدود شد.
آنها مجبور به پوشیدن برقع پوشاننده صورت شدند، تنها اجازه خروج از خانه را با یک همراه مرد داشتند و از کار و تحصیل محروم شدند.
احترام به حقوق زنان بارها توسط اهداکنندگان کلیدی جهانی به عنوان شرط بازگرداندن کمک ها ذکر شده است.
سازمان ملل متحد هشدار داده است که افغانستان در زمستان امسال با “بهمن گرسنگی” مواجه است و تخمین می زند که 22 میلیون شهروند با کمبود “حاد” مواد غذایی روبرو هستند.