منابع می گویند که بنیامین نتانیاهو در حال مذاکره درباره پرونده فساد مالی احتمالی برای حفظ شغل سیاسی است

اگرچه نکوهش او از این پرونده بازتاب سخنانی بود که اغلب از سوی متحد نزدیکش دونالد ترامپ شنیده می شد، اما نتانیاهو اکنون از روش های رئیس جمهور سابق آمریکا منحرف شده است.

دو منبع نزدیک به این موضوع به سی ان ان گفتند که نتانیاهو و تیمش در حال گفتگو درباره توافق احتمالی با دادستان ها در پرونده فساد او بوده اند.

به گفته این منابع، مذاکرات، اگر مثمر ثمر باشد، می‌تواند در چند هفته آینده نهایی شود و پایانی شگفت‌انگیز به یک درام چند ساله خواهد داشت. بسته به جزییات هر حکم نهایی برای اقرار، نتانیاهو ممکن است تا هفت سال آینده سیاست را کنار بگذارد.

در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

اتهامات

نتانیاهو در سه پرونده جداگانه با اتهاماتی روبرو است.

در پرونده 1000، او به کلاهبرداری و نقض اعتماد در رابطه با ادعاهایی مبنی بر دریافت هدایایی مانند سیگار برگ و شامپاین از بازرگانان خارج از کشور متهم شده است.

در پرونده 2000، او همچنین به کلاهبرداری و نقض اعتماد متهم شده است و متهم است که در ازای محدود کردن تیراژ یکی از رقبای اصلی روزنامه، به دنبال پوشش مطلوب در یکی از روزنامه های برتر اسرائیل بوده است.

در جدی‌ترین پرونده، پرونده 4000، او به رشوه، کلاهبرداری و نقض اعتماد به اتهام ارتقای مزایای نظارتی به ارزش بیش از 250 میلیون دلار در آن زمان برای دوستش شائول الویچ، که سهامدار کنترل مخابرات بود، متهم است. شرکت بزک دادستانی می‌گوید در ازای آن، الویچ از پوشش مثبت نخست‌وزیر در یک سایت خبری آنلاین تحت مالکیت خود به نام والا اطمینان حاصل کرد! اخبار. الویچ این اتهامات را رد کرده است.
محاکمه در ماه مه 2020 در دادگاه منطقه اورشلیم آغاز شد و در میانه استماع شاهدان برای دادستانی است.

تواضع اخلاقی

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط، احتمال دادخواهی احتمالی باعث شود که جدی ترین اتهام رشوه به طور کلی حذف شود، اتهام دیگر کلاهبرداری و نقض اعتماد (در پرونده 1000) و یکی از سه پرونده به طور کامل مختومه شود (پرونده 2000) منابع نزدیک به مذاکرات

اما این منابع می گویند که یک نکته کلیدی اختلاف بر سر مدت خدمت اجتماعی است که نتانیاهو به دلیل اعتراف به اتهامات باقی مانده دریافت می کند و اینکه آیا این حکم لکه ننگ اخلاقی را به همراه دارد یا خیر.

فعلاً سلطنت نتانیاهو به پایان رسیده است.  او اسراییل ثروتمندتر و متفرقه تر و روند صلح متوقف شده را پشت سر می گذارد

اگر این حکم بیش از سه ماه باشد، دادستان‌ها می‌توانند بر گنجاندن توهین اخلاقی پافشاری کنند که طبق قوانین اسرائیل، نتانیاهو 72 ساله را به مدت هفت سال از حضور در سیاست منع می‌کند.

حتی اگر دادستان‌ها تصمیم بگیرند که برچسب توهین اخلاقی را درج نکنند، یک قاضی کمیسیون انتخابات آینده همچنان می‌تواند در مورد محکومیت‌های نتانیاهو تصمیم بگیرد و حکم او را از حضور در سیاست برای همان دوره هفت ساله منع کند.

اگر مجازات کمتر از سه ماه باشد فرق می کند. در این شرایط بر اساس قوانین اسرائیل خلأ وجود دارد. اگر نتانیاهو به عنوان یک شهروند خصوصی محکوم شود که می تواند با استعفای کرسی خود در پارلمان اطمینان حاصل کند، موضوع توهین اخلاقی مورد توجه قرار نمی گیرد.

چرا حالا؟

خبر توافق احتمالی فقط چند هفته قبل از پایان دوره ریاست دادستان کل آویچای مندلبلیت در 31 ژانویه منتشر شد.

مندلبلیت پس از تحقیقات طولانی پلیس، مسئول صدور کیفرخواست علیه نتانیاهو بود و تا حد زیادی به نظر می رسد که می خواهد دوران ریاست جمهوری خود را با یک محکومیت موفق به پایان برساند.

دادستان کل بعدی توسط دولت جدید به رهبری نخست وزیر نفتالی بنت منصوب خواهد شد و ممکن است بسیار کمتر چنین توافقی را به نتانیاهو ارائه دهد.

اما منتقدان – از جمله صدها معترض که شنبه شب در خارج از خانه ماندلبلیت تجمع کردند – مخالفت خود را با این توافق اعلام کردند. از نظر آنها، با توجه به جدیت پیگیری پرونده‌های یک نخست‌وزیر در حال خدمت، هر چیزی کمتر از یک محاکمه کامل و حکمی که برچسب توهین اخلاقی را به همراه داشته باشد، شکست محسوب می‌شود.

طنین سیاسی

در حالی که در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که مخالفان سیاسی نتانیاهو از این که ببینند او یک معامله شرم آور و ترک صحنه سیاسی را می بینند خوشحال می شوند، برخی تحلیلگران اسرائیلی می گویند چنین اقدامی می تواند ثبات دولت فعلی را متزلزل کند.

دولت جدید به رهبری بنت، رئیس سابق دفتر نتانیاهو، مجموعه‌ای از احزاب سیاسی از احزاب راست افراطی مانند بنت تا چپ است. همچنین شامل اولین حزب عربی است که در دولت اسرائیل نشسته است.

چسبی که این احزاب را بسته است نشان دهنده تمایل مشترک برای پایان دادن به دوران نتانیاهو به عنوان طولانی ترین نخست وزیر اسرائیل است. و تا زمانی که او در خط مقدم سیاست باقی مانده است – به عنوان رهبر اپوزیسیون – به خوبی کنار هم ایستاده است.

اما اگر او از صحنه خارج شود، می‌تواند گشایشی برای ائتلاف جدیدی ایجاد کند که تماماً از احزاب راست‌گرا و مذهبی تشکیل شده است که می‌تواند دولت وحدت فعلی را سرنگون کند.