منابع کمک های اضطراری به سودان می رسد، زیرا درگیری ها ادامه دارد

قاهره: یک هواپیمای حامل هشت تن کمک های پزشکی اضطراری روز یکشنبه در سودان فرود آمد تا بیمارستان های ویران شده از بیش از دو هفته جنگ بین نیروهای وفادار به ژنرال های رقیب را تامین کند.
این تدارکات برای مداوای صدها مجروح کافی است، زیرا تعداد غیرنظامیان در اثر خشونت در سراسر کشور از 400 نفر گذشت.
درگیری در 15 آوریل بین ارتش این کشور و نیروهای شبه نظامی آن آغاز شد و سودان را به یک جنگ داخلی خشمگین کشانده است.
یک انجمن ملی پزشکان با اشاره به کمبود تجهیزات پزشکی، کارکنان بهداشتی، آب و برق اعلام کرده است که بیش از دو سوم بیمارستان‌ها در مناطقی که درگیری‌های فعال وجود دارد، از دسترس خارج هستند.
روز یکشنبه هواپیمای حامل کمک های پزشکی از اردن برخاست و در شهر فرود آمد بندر سودانکمیته بین المللی صلیب سرخ گفت.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت که این تدارکات شامل داروهای بیهوشی، پانسمان، بخیه و سایر مواد جراحی برای درمان بیش از 1000 زخمی در درگیری کافی است.
پاتریک یوسف، مدیر منطقه ای صلیب سرخ در آفریقا، گفت: “امید این است که این مواد به برخی از بیمارستان های بسیار شلوغ در پایتخت” خارطوم و سایر نقاط داغ برسد.
سندیکای پزشکان سودان که تلفات را رصد می کند، روز یکشنبه اعلام کرد که طی دو هفته گذشته، 425 غیرنظامی کشته و 2091 غیرنظامی زخمی شده اند.
وزارت بهداشت سودان روز شنبه تعداد کل کشته شدگان از جمله جنگجویان را 528 نفر و 4500 زخمی اعلام کرد.
برخی از مرگبارترین نبردها در سرتاسر خارطوم رخ داده است. این جنگ، فرمانده ارتش، ژنرال عبدالفتاح برهان، را در مقابل ژنرال محمد حمدان داگالو، رئیس یک گروه شبه نظامی موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع قرار می دهد.
این ژنرال‌ها، هر دو با حامیان قدرتمند خارجی، در کودتای نظامی اکتبر 2021 که انتقال نامناسب سودان به دموکراسی را متوقف کرد، متحد بودند، اما از آن زمان به یکدیگر روی آورده‌اند.
سودانی های معمولی در تیراندازی گرفتار شده اند. ده‌ها هزار نفر به کشورهای همسایه از جمله چاد و مصر گریخته‌اند، در حالی که سایرین با کاهش ذخایر درگیر هستند.
هزاران نفر از اتباع خارجی با حمل و نقل هوایی و کاروان های زمینی تخلیه شده اند.
روز یکشنبه، درگیری ها در مناطق مختلف پایتخت ادامه یافت، جایی که ساکنان مخفی شده در خانه های خود گزارش دادند که صدای شلیک توپخانه شنیده شده است.
در درگیری ها آرامش وجود داشته است، اما با وجود تلاش های مکرر میانجی های بین المللی، هرگز آتش بس کاملا رعایت نشده است.
در آخر هفته، ساکنان گزارش دادند که مغازه ها در حال بازگشایی هستند و به تدریج وضعیت عادی در برخی از مناطق خارطوم بازگشته است، زیرا پس از یک آتش بس متزلزل دیگر از مقیاس درگیری ها کاسته شده است.
اما در مناطق دیگر، ساکنان وحشت زده از انفجارهایی در اطراف آنها و غارت خانه ها توسط جنگجویان خبر دادند.
یوسف، یکی از مقامات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، گفت که آژانس با فرماندهی عالی هر دو طرف در تماس بوده است تا اطمینان حاصل شود که کمک‌های پزشکی می‌تواند سالم به بیمارستان‌ها برسد.
او گفت: “با این خبر امروز، ما واقعا امیدواریم که این بخشی از یک مکانیسم هماهنگی ثابت برای اجازه ورود سایر پروازها شود.”
یوسف گفت که کمک های پزشکی بیشتر آماده ارسال به خارطوم تا مجوزهای لازم و تضمین های امنیتی است.
سیستم مراقبت های بهداشتی سودان به دلیل از کار افتادن ده ها بیمارستان نزدیک به فروپاشی است. چندین آژانس امدادی مجبور به تعلیق عملیات و تخلیه کارکنان شده اند.
بر اساس تصاویری که از شبکه تلویزیونی العربیه متعلق به عربستان سعودی منتشر شده است، روز یکشنبه، یک کشتی جنگی آمریکایی نیز برای تخلیه بیشتر شهروندان آمریکایی به بندر سودان رسید.
اکثر 16000 آمریکایی که در حال حاضر در سودان هستند، دارای تابعیت دوگانه آمریکایی-سودانی هستند.
وزارت دفاع روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که در حال انتقال دارایی های دریایی به سمت سواحل سودان برای حمایت از تخلیه بیشتر است.