موافقت نیروهای رقیب با آتش بس 24 ساعته: ارتش سودان و نیروهای رقیب با آتش بس 24 ساعته موافقت کردند.

خارطوم: دیپلمات ارشد واشنگتن روز سه شنبه گفت که کاروان سفارت ایالات متحده در سودان در حالی که تلاش ها برای آتش بس بین دو ژنرال ارشد این کشور را افزایش می دهد، مورد هدف قرار گرفت. با این حال، نیروهای دو رقیب برای چهارمین روز با سلاح های سنگین یکدیگر را در پایتخت خارطوم کوبیدند.
حمله به کاروان در خارطوم، همراه با حمله به اقامتگاه نماینده اتحادیه اروپا و گلوله باران خانه سفیر نروژ، نشان از فرود بیشتر در هرج و مرج در درگیری ها داشت. میلیون‌ها سودانی در پایتخت و سایر شهرهای بزرگ در خانه‌های خود پنهان شده‌اند، در حالی که دو نیرو برای کنترل درگیر می‌شوند و هر ژنرال تا کنون اصرار داشته است که دیگری را درهم خواهد شکست.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده به خبرنگاران گفت که کاروان خودروهای سفارت ایالات متحده که به وضوح مشخص شده بودند روز دوشنبه مورد حمله قرار گرفت و گزارش های اولیه مهاجمان را به نیروهای پشتیبانی سریع مرتبط می کند. او گفت که همه در کاروان سالم بودند.
بر اساس آمارهای سازمان ملل، که شامل تفکیک غیرنظامیان و جنگجویان نمی شود، از زمان آغاز درگیری ها در روز شنبه، بیش از 185 نفر کشته و بیش از 1800 نفر زخمی شده اند. سندیکای پزشکان سودان روز سه شنبه اعلام کرد که دست کم 144 غیرنظامی کشته و بیش از 1400 نفر زخمی شده اند.
تعداد کلی کشته ها می تواند بسیار بیشتر باشد زیرا درگیری ها در خارطوم مانع از بیرون بردن اجساد در برخی مناطق شده است.
وزارت امور خارجه اواخر روز دوشنبه گفت که بلینکن به طور جداگانه با دو ژنرال رقیب – ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده نیروهای مسلح و RSF رهبر ژنرال محمد حمدان – بهترین های محمد حمدان.
بلینکن روز سه‌شنبه در نشست گروه هفت کشور ثروتمند در ژاپن به خبرنگاران گفت: «به وضوح اعلام کردم که هرگونه حمله یا تهدید یا خطری که برای دیپلمات‌های ما ایجاد شود، کاملا غیرقابل قبول است.
او خواستار آتش‌بس فوری 24 ساعته شد تا پایه‌ای برای آتش‌بس طولانی‌تر و بازگشت به مذاکرات باشد.
داگالو روز سه شنبه در یک سری توییت گفت که پس از صحبت با بلینکن، آتش بس بشردوستانه 24 ساعته را تایید کرده است.
ارتش در بیانیه ای اعلام کرد که “از هیچ گونه هماهنگی با میانجی ها” در مورد آتش بس آگاه نیست و نیروهای بیشتری به نبرد خواهند پیوست. به گفته این سازمان، نبرد “وارد مرحله تعیین کننده” شد و ساعات آینده شاهد “شکست مهیب” نیروهای RSF خواهیم بود.
ساکنان گفتند که تانک ها و خودروهای زرهی بیشتری متعلق به ارتش بامداد روز سه شنبه وارد خارطوم شدند و به سمت مقر ارتش و کاخ جمهوری خواه، مقر قدرت حرکت کردند. در طول شب، جت های جنگنده از بالای سر به پرواز درآمدند و آتش ضد هوایی آسمان را روشن کرد.
نبرد در اوایل روز سه شنبه در اطراف پایگاه های اصلی هر یک از طرفین و در ساختمان های استراتژیک دولتی – که همگی در مناطق مسکونی هستند – از سر گرفته شد. ویدئویی از شبکه تلویزیونی عربی العربیه یک انفجار بزرگ را در نزدیکی مقر اصلی نظامی در مرکز خارطوم نشان داد که ابری غول‌پیکر از دود و غبار را به‌وجود آورد.
تصاویر ماهواره‌ای شرکت Maxar Technologies که روز دوشنبه گرفته شد، آسیب‌هایی را در سراسر خارطوم، از جمله به ساختمان‌های خدمات امنیتی نشان داد. تانک ها در مقابل پلی بر روی رود نیل سفید و دیگر مکان ها در پایتخت سودان نگهبانی می دادند.
تصاویر ماهواره ای از Planet Labs PBC که روز دوشنبه نیز گرفته شده است، حدود 20 هواپیمای غیرنظامی و نظامی آسیب دیده را در فرودگاه بین المللی خارطوم نشان می دهد که دارای بخش نظامی است. برخی از آنها به طور کامل نابود شده بودند و یکی از آنها هنوز دود آروغ می زد. در پایگاه های هوایی العبید و مرو در شمال و جنوب خارطوم، چندین جنگنده در میان هواپیماهای منهدم شده بودند.
این خشونت ها شبح جنگ داخلی را افزایش داده است، درست زمانی که سودانی ها در تلاش بودند تا پس از چندین دهه حکومت نظامی، تلاش برای یک دولت دموکراتیک و غیرنظامی را احیا کنند.
هر یک از طرفین در حال حاضر ده ها هزار سرباز در اطراف مناطق خارطوم و شهر عمران در کرانه مقابل رود نیل توزیع کرده اند. این جنگ و هرج و مرج را – با نبردهای مسلحانه، توپخانه و حملات هوایی – به آستان ساکنان وحشت زده شهرها رسانده است.
ساکنان از غارت مغازه ها و خانه ها توسط جنگجویان خبر داده اند. یکی از ساکنان نزدیک منطقه بازار عربی خارطوم، گفت که گروهی از مردان مسلح را دید که با لباس نیروهای RSF درهای مغازه ها را در این منطقه شکستند و کالاهایی از جمله تلفن همراه را به سرقت بردند. نیروی شبه نظامی این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که برخی افراد در لباس سربازان RSF به منازل مسکونی یورش بردند.
حمله به خانه‌های دیپلمات‌ها نشانه دیگری از درگیری خارج از کنترل بود.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در توئیتی نوشت که سفیر اتحادیه اروپا در سودان “در محل اقامت خود مورد حمله قرار گرفته است” بدون ارائه جزئیات بیشتر.
یک دیپلمات غربی در قاهره گفت که این اقامتگاه توسط مردان مسلح با لباس نیروهای RSF غارت شد. این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، گفت که به هیچکس آسیبی نرسید، اما مردان مسلح چندین اقلام را دزدیدند.
RSF دخالت در این حمله را رد کرد و در عوض ارتش را مقصر دانست. ارتش RSF را که از شبه نظامیان بدنام جنجاوید در منطقه دارفور سودان نشأت گرفته است، مسئول حملات به کاروان ایالات متحده و خانه نماینده اتحادیه اروپا دانست.
آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ در بیانیه ای گفت: اوایل روز یکشنبه، اقامتگاه سفیر نروژ در خارطوم مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او گفت که این اصابت خسارت وارد کرده است، اما سفیر آسیبی ندیده است، و افزود که به نظر نمی رسد اقامتگاه عمدا هدف قرار گرفته باشد.
ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه خواستار آتش بس فوری و بازگشت جنگجویان به مذاکرات شد.
ترک در بیانیه ای گفت: “سودان قبلاً درد و رنج بسیار زیادی را متحمل شده است. این جنگ زاده بازی های قدرت و منافع شخصی است که تنها در خدمت بیگانه کردن آرمان های دموکراتیک مردم است.”
تنها چهار سال پیش، سودان پس از یک قیام مردمی که به سرنگونی رهبر مستبد دیرینه عمر البشیر کمک کرد، امید را برانگیخت.
برهان و داگالو به طور مشترک کودتای اکتبر 2021 را سازماندهی کردند و تلاش‌ها برای تثبیت یک دولت غیرنظامی را از مسیر خود خارج کردند. هر دو ژنرال سابقه طولانی در نقض حقوق بشر دارند و نیروهای آنها فعالان دموکراسی خواه را سرکوب کرده اند.
برهان و داگالو تحت فشار بین المللی اخیراً با احزاب سیاسی و گروه های طرفدار دموکراسی توافق کردند. اما به دلیل افزایش تنش‌ها بر سر ادغام نیروهای RSF در نیروهای مسلح و تنش‌های زنجیره فرماندهی آینده که روز شنبه به خشونت کشیده شد، امضای این قرارداد بارها به تعویق افتاد.