موزه بزرگ درباره اصالت 450 میلیون دلاری “Salvator Mundi” تردید تازه ای ایجاد می کند.

این مقاله در اصل توسط The Art Newspaper، شریک تحریریه CNN Style منتشر شده است.
“سالواتور موندی” که به قیمت 450 میلیون دلار در حراجی کریستیز به عنوان یک لئوناردو داوینچی کاملاً تأیید شده فروخته شد، توسط متصدیان موزه ملی پرادو در مادرید، اسپانیا، از ارزش خود کاسته شد. در نوامبر 2017 توسط شاهزاده بدر بن عبدالله، وزیر فرهنگ عربستان سعودی، ظاهراً برای موزه لوور ابوظبی خریداری شد.
این کاهش رتبه در کاتالوگ نمایشگاه پرادو “لئوناردو و کپی مونالیزا” آمده است که تا 23 ژانویه 2022 ادامه دارد. اگرچه متخصصان فردی وضعیت به اصطلاح خلیج “سالواتور موندی” را زیر سوال برده اند، اما تصمیم پرادو انتقادی ترین واکنش یک موزه پیشرو از زمان فروش کریستیز را نشان می دهد.

حکم پرادو در فهرست کاتالوگ نمایشگاه ثبت شده است که یک فهرست از نقاشی‌های «لئوناردو» و دیگری برای «آثار منتسب، کارگاهی یا مجاز و نظارت شده توسط لئوناردو» دارد. نقاشی خلیج در دسته دوم ثبت شده است، جایی که از آن به عنوان نسخه کوک یاد می شود (در سال 1900 توسط فرانسیس کوک مستقر در لندن خریداری شد). اگرچه این نمایش بر روی کپی پرادو از “مونالیزا” تمرکز دارد، اما به نسخه هایی از دیگر ساخته های لئوناردو نیز می پردازد.

ناظم پرادو، آنا گونزالس موزو، در مقاله کاتالوگ خود اظهار می دارد که “برخی از متخصصان معتقدند که نمونه اولیه گم شده ای (از “سالواتور موندی” لئوناردو) وجود دارد، در حالی که برخی دیگر فکر می کنند که نسخه کوک مورد بحث نسخه اصلی است.” با این حال، او پیشنهاد می کند “هیچ نمونه اولیه نقاشی شده توسط لئوناردو وجود ندارد”.

موزه پرادو در اسپانیا وضعیت به اصطلاح خلیج را کاهش داده است "سالواتور موندی" در کاتالوگ نمایشگاه خود برای "لئونادو و کپی مونالیزا."

موزه پرادو در اسپانیا در کاتالوگ نمایشگاهی خود برای «لئونادو و کپی مونالیزا» وضعیت به اصطلاح خلیج «سالواتور موندی» را کاهش داده است. اعتبار: عالمی

موزو پیشنهاد می کند که نسخه دیگری از “سالواتور موندی”، به اصطلاح نسخه گانای (1505-1505)، نزدیک ترین نسخه به نسخه اصلی گم شده لئوناردو باشد. در سال 1939 توسط Hubert، Marquis de Ganay خریداری شد، در سال 1999 در ساتبیز فروخته شد و اکنون در یک مجموعه خصوصی ناشناس قرار دارد. موزو استدلال می‌کند که هنرمند کارگاهی ماهری که گانای “Salvator Mundi” را نقاشی کرد، مسئول کپی اولیه پرادو از “مونالیزا” (1507-1616) نیز بود. اگرچه کاتالوگ شامل یک تصویر تمام صفحه از گانای “Salvator Mundi” است، اما نسخه کوک حتی به تصویر کشیده نشده است.

مقاله آغازین کاتالوگ پرادو توسط وینسنت دلیوین، متصدی نمایشگاه تاریخی لئوناردو 2019 موزه لوور است. او دیدگاه‌های مختلف درباره خلیج‌فارس «سالواتور موندی» را بدون ارائه نظرات خود مورد بحث قرار می‌دهد، اگرچه به «جزئیاتی با کیفیت شگفت‌آور ضعیف» اشاره می‌کند. احتمالاً موزو از نزدیک با دلیوین، که یکی از همکاران کلیدی نمایشگاه پرادو است، مشورت کرده است.

ماه گذشته Delieuvin یک سمینار آنلاین برای مؤسسه Courtauld لندن در مورد چالش های سازماندهی نمایشگاه 2019 برگزار کرد. از او پرسیده شد که چرا نسخه خلیجی “سالواتور موندی” همراه با تصویر گانای که در نمایشگاه لوور آویخته شده بود قرار داده نشده است. دلیوین گفت که نسخه خلیج درخواست شده بود اما پس از “مذاکره طولانی” ارائه نشد.

دلیوین در مورد خلیج «سالواتور موندی» با بی‌اشتیاق صحبت کرد و گفت که اگرچه «نقاشی جالب است، اما شخصی‌ترین ترکیب لئوناردو نیست». متصدی لوور به سمینار کورتولد گفت که “خوب بود که آن (نقاشی خلیج) را در نزدیکی نسخه زیبای گانای، که یک نسخه کارگاهی سطح بالا است، می داشتیم.” تصویر گانای نیز در نمایش فعلی پرادو گنجانده شده است.

در کاتالوگ پرادو، دلیوین درباره خلیج «سالواتور موندی» نتیجه‌گیری می‌کند: «می‌توان امیدوار بود که نمایش دائمی اثر در آینده، امکان تحلیل مجدد آن را با عینیت بیشتر فراهم کند».

تصویر بالا: نمایش “Salvator Mundi” اثر لئوناردو داوینچی در کریستی لندن.