میانمار: طوفان موکا بر فراز میانمار، بنگلادش در حال سقوط است

کیاوکتاو، میانمار: قوی‌ترین طوفان خلیج بنگال برای بیش از یک دهه، قرار بود روز یکشنبه به خشکی برسد و صدها هزار نفر از سواحل میانمار و بنگلادش تخلیه شدند و از بادهای شدید و باران پناه گرفتند.
طوفان موکا بر اساس وب سایت Zoom Earth که آن را به عنوان ابر سیکلون طبقه بندی می کند، بادهایی با سرعت 240 کیلومتر در ساعت (149 مایل در ساعت) می بارید.
پیش بینی می شود حدود ساعت 0630 GMT بین Cox’s Bazaar که نزدیک به یک میلیون روهینگیا پناهندگان در اردوگاه هایی زندگی می کنند که عمدتا از پناهگاه های ضعیف تشکیل شده است و سیتو در غرب میانمار راخین ساحل
کیاو کیاو خائینگ، کارگر امداد و نجات از شهر پائوکتاو، در 25 کیلومتری سیتوه، و جایی که حدود 3000 نفر برای جستجوی سرپناه به آنجا آمده اند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «در حال حاضر باد شدیدتر می شود.
ما غذای کافی برای یک یا دو وعده غذایی را بین افرادی که به پناهگاه‌های موقت تخلیه شده‌اند توزیع کردیم. فکر نمی‌کنم به دلیل شرایط جوی امروز بتوانیم غذا بفرستیم.»
هزاران نفر روز شنبه سیتوه را ترک کردند و در کامیون‌ها، ماشین‌ها و توک‌توک‌ها جمع شدند و به سمت زمین‌های بلندتر در داخل کشور حرکت کردند، زیرا هواشناسان درباره موج طوفان تا ارتفاع 3.5 متری هشدار دادند.
ماونگ وین، 57 ساله، که شب را در پناهگاهی در شهر کیاکتاو گذراند، گفت: “حال ما خوب نیست، زیرا غذا و مواد دیگر برای پختن نیاوردیم.” ما فقط می توانیم منتظر بمانیم تا از کمک های مردمی غذا دریافت کنیم.»
امین الرحمان، کمیسر بخش، اواخر روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که مقامات بنگلادشی 190000 نفر را در بازار کاکس و نزدیک به 100000 نفر را در چیتاگونگ به محل امن منتقل کردند.
ساکنان روز یکشنبه گفتند که باران و باد در مرکز تجاری یانگون میانمار در حدود 500 کیلومتری آن احساس شد.
انجمن صلیب سرخ میانمار گفت که در حال آماده شدن برای یک واکنش اضطراری بزرگ است.
در بنگلادش، مقامات آوارگان روهینگیا را از ساختن خانه‌های بتنی منع کرده‌اند، زیرا می‌ترسند که این امر به جای بازگشت به میانمار، که پنج سال پیش در پی سرکوب وحشیانه ارتش از آنجا گریختند، آنها را برای اسکان دائم تشویق کند.
انام احمد پناهنده در کمپ نایاپارا در نزدیکی شهر مرزی تکناف گفت: «ما در خانه‌هایی زندگی می‌کنیم که از برزنت و بامبو ساخته شده‌اند.
“ما می ترسیم. نمی دانیم کجا پناه خواهیم گرفت.”
کمپ ها عموماً اندکی در داخل خاک قرار دارند، اما بیشتر آنها در دامنه تپه ها ساخته شده اند و آنها را در معرض خطر رانش زمین قرار می دهد.
پیش‌بینی‌ها انتظار دارند که طوفان سیل بارانی را به همراه داشته باشد که می‌تواند باعث لغزش زمین شود.
مقامات برای تخلیه پناهندگان روهینگیا از “مناطق پرخطر” به مراکز اجتماعی و ساختارهای محکم تر مانند مدارس حرکت کردند، اما شمسود دوزا، معاون کمیساریای پناهندگان بنگلادش به خبرگزاری فرانسه گفت: “همه روهینگیاها در کمپ ها در معرض خطر هستند.”
همچنین صدها نفر از جزیره سنت مارتین، یک منطقه تفریحی محلی درست در مسیر طوفان فرار کردند و هزاران نفر دیگر به پناهگاه‌های طوفان در رخنمون مرجانی رفتند.
“گردباد موکا عزیزرحمن، رئیس اداره هواشناسی بنگلادش به خبرگزاری فرانسه گفت که قوی ترین طوفان از زمان طوفان سیدر است.
آن طوفان در نوامبر 2007 سواحل جنوبی بنگلادش را درنوردید و بیش از 3000 نفر را کشت و میلیاردها دلار خسارت به بار آورد.
روهینگیایی‌ها که در اردوگاه‌های آوارگان داخل میانمار زندگی می‌کنند نیز برای مقابله با طوفان آماده می‌شوند.
یکی از رهبران اردوگاه در نزدیکی کیاکفیو در ایالت راخین که از ترس عواقب حکومت نظامی خواست نامش فاش نشود، گفت: “ما بسیار نگران هستیم. اگر سطح آب افزایش یابد ممکن است در خطر باشیم.”
“حدود 1000 نفر در کمپ هستند… مقامات فقط کیسه برنج، روغن و پنج جلیقه نجات به ما دادند. مقامات محلی هیچ مکانی برای ما ترتیب نداده اند.”
عملیات در بزرگترین بندر دریایی بنگلادش، چیتاگونگ، با قایق و ماهیگیری نیز متوقف شد.
طوفان ها – معادل طوفان ها در اقیانوس اطلس شمالی یا طوفان در شمال غربی اقیانوس آرام – یک تهدید معمولی و مرگبار در سواحل شمال اقیانوس هند است که ده ها میلیون نفر در آن زندگی می کنند.