میانمار: میانمار تلفات طوفان موکا را به 54 نفر رساند، اما میزان کامل خسارت هنوز مشخص نیست.

بانکوک: تلویزیون دولتی MRTV روز پنجشنبه گزارش داد که حداقل 54 نفر در میانمار در اثر طوفان قدرتمند آخر هفته گذشته کشته و بیش از 185000 ساختمان آسیب دیده اند.
مشکلات ارتباطی در مناطق آسیب‌دیده، جایی که زیرساخت‌ها قبلا ضعیف بود، و کنترل شدید دولت نظامی بر اطلاعات، میزان واقعی تلفات و ویرانی‌ها را نامشخص می‌سازد.
طوفان موکا روز یکشنبه از خلیج بنگال با وزش باد شدید و باران به گوشه ای از همسایه بنگلادش و بخش وسیع تری از غرب میانمار رسید. راخین حالت. نزدیک راخین به خشکی رسید سیتوی شهرستانی با بادهایی با سرعت 209 کیلومتر (130 مایل) در ساعت قبل از اینکه ظهر روز دوشنبه با حرکت به داخل خشکی به یک فرورفتگی استوایی تبدیل شود.
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفت که تخریب گسترده خانه ها و زیرساخت ها در سراسر ایالت راخین مشاهده شده است.
در این بیانیه آمده است: «نیازهای فوری شامل سرپناه، آب تمیز، کمک های غذایی و خدمات بهداشتی است. «نگرانی‌های فزاینده‌ای در مناطق سیل‌زده در مورد شیوع بیماری‌های ناشی از آب و جابجایی مین‌ها وجود دارد، که میراثی از درگیری‌های داخلی است که برای دهه‌ها در میانمار ادامه دارد.
«تأثیر طوفان در شمال غرب کشور نیز به شدت احساس شد، جایی که خانه‌ها منفجر یا شسته شدند. وزش باد و باران شدید همچنین به اردوگاه های آوارگان در ایالت کاچین آسیب رسانده است.
اردوگاه های پناهندگان در بنگلادش، جایی که بیش از 700000 عضو مسلمان میانمار در آن حضور دارند. روهینگیا اقلیت در سال 2017 برای فرار از یک کمپین وحشیانه ضد شورش گریختند، بدون هیچ مرگ و میر گزارش شده، بخش عمده ای از طوفان را از دست دادند، تا حدی به لطف یک تخلیه خوب سازماندهی شده، اما مسکن به شدت آسیب دید.
بسیاری از روهینگیاهایی که پس از بی خانمان شدن در میانمار در حملات سال 2017 توسط نیروهای امنیتی در میانمار ماندند، در کمپ‌های شلوغ آوارگان در حومه سیتوه اسکان داده شدند، جایی که بنا بر گزارش‌ها، خانه‌های مخروبه‌شان در زمین‌های پست در اثر موج طوفان از بین رفت.
بیم آن می رود که تلفات زیادی در کمپ های سیتوه رخ دهد، اما تایید مستقل به دلیل شرایط پس از طوفان و محدودیت های طولانی مدت دولت برای منزوی کردن اردوگاه ها دشوار است.
بن اسمال که برای برنامه توسعه سازمان ملل در میانمار کار می‌کند، در توییتر گفت: «پل‌ها در غرب مرکز شهر سیتو به دنبال #CycloneMocha فرو ریختند و تنها یک مسیر دسترسی به کمپ‌های این منطقه باقی مانده است. “این بیشتر مانع دسترسی بشردوستانه می شود. آنها نیاز فوری به تعمیر دارند.»
یک روهینگیایی که در یکی از کمپ ها کار امدادی انجام می دهد، روز پنجشنبه با تلفن گفت که مقامات به آنها دستور داده اند که اطلاعاتی در اختیار رسانه ها قرار ندهند.
هالا تین، سخنگوی ایالت راخین و دادستان کل، گزارش های مربوط به کشته شدن صدها نفر را تکذیب کرد و گفت که تاکنون تنها 46 مورد مرگ در این ایالت تایید شده است، از دیگر گروه های قومی و همچنین روهینگیا. او گفت که تایید مرگ‌های بیشتر نیازمند تحقیقات از جمله بازرسی از مکان‌های دفن است.
هلا تین گفت که مقامات چند روز قبل از وقوع طوفان به مردم در کمپ ها هشدار داده بودند که به مکان های امن تر نقل مکان کنند، اما برخی از آنها تا زمانی که آب دریا به داخل سرازیر شد و ویرانی به بار آورد، ماندند. وی گفت که دولت در تلاش برای ارسال کمک های امدادی به مناطق آسیب دیده است و هیچ محدودیتی برای سازمان های امدادی در ارسال کمک وجود ندارد، ادعایی که نمی توان بلافاصله تایید کرد.
یکی از رهبران یک گروه خیریه محلی که به جمع‌آوری داده‌ها درباره تلفات در اردوگاه‌های روهینگیا و روستاهای مجاور کمک می‌کند، روز پنجشنبه گفت که اجساد دست‌کم 116 نفر از 15 اردوگاه و روستا، از جمله 32 کودک و 46 زن، تشییع شده‌اند.
او درخواست کرد که نه او و نه سازمانش به دلیل مجازات احتمالی توسط مقامات شناسایی شوند.
این کارمند خیریه گفت که گزارش‌های مربوط به تلفات بیشتر ممکن است ناشی از سوءتفاهمات ناشی از خرابی‌های ارتباطی باشد که همچنین از دستیابی مقامات به شمارش دقیق جلوگیری می‌کند.
آسوشیتدپرس نمی تواند به طور مستقل آمار تلفات را تایید کند.