میانمار: 100 نفر در حمله هوایی به روستای میانمار کشته شدند

یکی از شاهدان، یکی از اعضای یک گروه محلی حامی دموکراسی و رسانه‌های مستقل، گفت که حملات هوایی ارتش میانمار در روز سه‌شنبه 100 نفر از جمله بسیاری از کودکان را که در مراسمی در روستایی که توسط مخالفان حکومت ارتش برگزار می‌شد، کشته شدند.
ارتش به طور فزاینده ای از حملات هوایی برای مقابله با مبارزه مسلحانه علیه حکومت خود استفاده می کند، که در سال 2021 آغاز شد. تخمین زده می شود که از آن زمان تاکنون بیش از 3000 غیرنظامی توسط نیروها کشته شده اند. مسئول حقوق بشر سازمان ملل گفت که از حملات هوایی گزارش شده به سالن اجتماعات در ساگاینگ “وحشتناک” شده است. ولکر ترک گفت: «به نظر می‌رسد که دانش‌آموزانی که در حال اجرای رقص و همچنین غیرنظامیان دیگر هستند، در میان قربانیان بوده‌اند.
حداقل 30 کودک در میان کشته شدگان این حمله بودند منطقه ساگینگیک کارگر اورژانس در محل و یکی از مسئولان سایه گفت حکومت وحدت ملیکه خود را دولت واقعی میانمار می داند. انتظار می رفت تعداد کشته ها افزایش یابد.
گفت: این یک جنایت جنگی است بیار کی، یک سرباز با یک واحد مقاومت محلی که به بازیابی اجساد در محل کمک می کرد. جایی که آنها حمله کردند یک هدف نظامی نبود.»
امدادگران صحنه وحشتناکی را در روستای پازیگی در منطقه ساگاینگ جنوبی توصیف کردند، جایی که پس از بمباران یک جت نظامی و هلیکوپتر، اعضای بدن در منطقه وسیعی پراکنده شد و تجمع عمدتا غیرنظامی را تحت تأثیر قرار داد. عکس‌هایی که از روستا در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود بیش از ده‌ها جسد سوخته و مثله شده را نشان می‌دهد، در حالی که فیلم‌ها یک ساختمان ویران شده، موتورسیکلت‌های سوخته و آوار پراکنده در منطقه وسیعی را نشان می‌دهد.
هدف ظاهری این حمله جشنی بود که به مناسبت افتتاح یک دفتر اداری توسط جنبش مقاومت محلی برگزار شد. یک فیلم و عکس نشان داد که تنها قاب سوخته ساختمان پس از حمله هوایی ایستاده بود.
ارتش میانمار که بلافاصله پس از استقلال در سال 1948 با گروه های قومی مسلح برای کنترل ارضی جنگیده است، سابقه طولانی در حملات وحشیانه به غیرنظامیان دارد. از زمان کودتا، نیروهای طرفدار دموکراسی با برخی از گروه های قومی مسلح در یک کارزار ملی برای بیرون راندن ارتش از قدرت متحد شدند و متحدترین جنبش مقاومتی را ایجاد کردند که ارتش با آن روبرو شده است.
از آنجایی که نیروهای شورشی به طور فزاینده ای مسلح شده اند، ارتش استراتژی خود را برای انجام حملات هوایی مرگبار و حمله به غیرنظامیان، از جمله کشتن راهبان و غیرنظامیان در یک صومعه در ماه گذشته، دو چندان کرده است.
در ماه اکتبر، جت های نظامی به یک کنسرت در ایالت کاچین حمله کردند و دست کم 80 نفر از جمله نوازندگانی را که در آن زمان روی صحنه اجرا می کردند، کشتند. بخش بزرگی از منطقه ساگاینگ در شمال غربی میانمار، هم مرز با هند، پایگاه شورشیان است که در آن نیروهای زمینی ارتش برای به دست آوردن قلمرو با مشکل مواجه شده اند. گفت: «رژیم بودجه نظامی خود را افزایش داده و حملات هوایی در حال افزایش است آنگ میو مین، وزیر حقوق بشر حکومت وحدت ملی. مردم میانمار با خون خود پیامی را در مورد جنایات جنگی وحشیانه ارتش به جامعه جهانی ارسال می کنند.
کارمند اورژانس گفت که حداقل 100 نفر کشته شده اند و تعداد بیشتری از آنها ناشناس باقی مانده است. آنگ میو مین گفت 53 جسد دست نخورده پیدا شده است و تلاش ها برای بازیابی ادامه دارد.
حمله به روستای پازیگی، مدافعان حقوق بشر را بر آن داشت تا درخواست خود را برای ممنوعیت فروش سوخت هواپیما به رژیم تجدید کنند. بیار کی، که یکی از سربازان نیروی زیرزمینی کیون هلا، یک گروه مسلح محلی است، گفت که بازماندگان این حمله به او گفتند که این حمله توسط یک جنگنده جت و یک هلیکوپتر جنگی انجام شده است. روسیه علیرغم ادامه جنگ در اوکراین، کمک کننده اصلی چنین تسلیحاتی به حکومت نظامی بوده است.
او گفت که تعدادی از قربانیان در روستای پازیگی از مبارزان مقاومت محلی بودند که برای جشن آمده بودند، اما اکثر آنها غیرنظامی بودند. او گفت: «کودکان و زنان زیادی در انبوه اجساد هستند».