ناتو: اوکراین از ناتو می‌خواهد برای جلوگیری از حمله روسیه آماده تحریم‌ها شود

ریگا: اوکراین روز چهارشنبه از ناتو خواست تا تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را آماده کند و همکاری نظامی با کی‌یف را تقویت کند، زیرا این کشور به ائتلاف غربی برای گفت‌وگو درباره نحوه بازدارندگی روسیه از حمله مجدد پس از جمع‌آوری نیروهای نزدیک به کی‌یف پیوست.
اوکراین، یک جمهوری شوروی سابق که اکنون آرزوی پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو را دارد، به نقطه عطف اصلی بین روسیه و غرب تبدیل شده است زیرا روابط به بدترین سطح خود در سه دهه پس از پایان جنگ سرد کاهش یافته است.
دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در بدو ورود برای گفتگو با همتایان خود در ناتو در ریگا به خبرنگاران گفت: «ما از متحدان می‌خواهیم به اوکراین برای تهیه یک بسته بازدارنده بپیوندند».
او گفت که به عنوان بخشی از این بسته، ناتو باید تحریم‌های اقتصادی را برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در صورت «تصمیم به انتخاب بدترین سناریو» آماده کند، و افزود که همچنین باید همکاری‌های نظامی و دفاعی با اوکراین را تقویت کند.
روز سه‌شنبه، ناتو و ایالات متحده به مسکو هشدار دادند که بهای گزافی را برای هرگونه تجاوز نظامی جدید علیه اوکراین خواهد پرداخت.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از اولین روز از مذاکرات بین 30 متحد در ریگا به خبرنگاران گفت: «هر گونه تجاوز آینده روسیه به اوکراین بهای زیادی خواهد داشت و پیامدهای سیاسی و اقتصادی جدی برای روسیه خواهد داشت».
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به این سوال که اگر ناتو به رهبری آمریکا موشک‌هایی را در اوکراین قرار دهد که در عرض چند دقیقه به مسکو حمله کند، روسیه مجبور به اقدام خواهد شد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اواخر روز چهارشنبه، انتظار می‌رود که اطلاعاتی که واشنگتن در مورد نیات روسیه در اوکراین در اختیار دارد، با جزئیات بیشتری توضیح دهد.
کرملین در سال 2014 شبه جزیره کریمه دریای سیاه را از اوکراین ضمیمه کرد و سپس از شورشیان که با نیروهای دولتی در شرق کشور می جنگند حمایت کرد. به گفته کیف، این درگیری 14000 کشته برجای گذاشته است و هنوز هم ادامه دارد.