ناتو: جنگ روسیه علیه اوکراین به اصلاح ساختار دفاعی ناتو منجر می شود

ویتنا: نیروهای آمریکایی یک حمله هوایی ترتیب دادند. تفنگداران دریایی بریتانیا یک فرود شبانه در ساحل انجام می دهند. چتربازان فرانسوی پس از پرواز در سراسر اروپا از آسمان سقوط می کنند.
در استونی، در جناح شرقی ناتو، متحدان در سایه آموزش می بینند جنگ روسیه علیه اوکراین.
پیام واضح است.
سرهنگ ادوارد برادرز، فرمانده نیروهای فرانسوی در استونی و شرکت کننده در رزمایش طوفان بهار، گفت: «این می گوید که در کوتاه مدت می توانیم بسیار سریع مستقر شویم.
پانزده ماه پس از جنگ روسیه علیه اوکراین و یک ماه پیش از نشست سران ناتو در ویلنیوس، این ائتلاف در حال تقویت دفاع شرقی خود است.
اکنون که مسکو چندین دهه نظم پس از جنگ سرد را از بین برده است، ناتو در حال انجام بزرگترین بازنگری در سیستم دفاعی و برنامه ریزی خود در یک نسل است.
ژنرال ایالات متحده گفت: “این تغییر ما را از اتحادی که برای عملیات اضطراری خارج از منطقه بهینه شده بود به اتحادی مناسب برای عملیات های مقیاس بزرگ برای دفاع از هر وجب از خاک ائتلاف منتقل می کند.” کریستوفر کاولیفرمانده عالی ناتو در اروپا در این ماه گفت.
واقعیت‌های جدیدی که ما با آن روبرو هستیم، ضروری است.»
سال گذشته در نشستی در مادرید، که به دلیل تخریب نیروهای روسی در اوکراین انجام شد، ناتو به “بازدارندگی با انکار” بازگشت، همانطور که در دوران بن بست جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی انجام داد.
این به معنای توقف هرگونه حمله از سوی مسکو در مرزها به جای تمایل به واگذاری سرزمین های خط مقدم مانند بالتیک است که پس از آن باید بازپس گیری شود.
کریستیان مائه، رئیس بخش برنامه ریزی سیاست در وزارت دفاع استونی، گفت: «آنچه واضح است این است که ناتو یک تغییر استراتژیک انجام داده است.
دفاع دسته جمعی مهمترین وظیفه است و ما باید خانه خود را مرتب کنیم.»
از زمانی که مسکو در فوریه 2022 حمله خود به اوکراین را آغاز کرد، این ائتلاف هزاران سرباز دیگر را به جناح شرقی خود اضافه کرده است.
این گروه چهار «گروه نبرد» چندملیتی دیگر را در اسلواکی، مجارستان، رومانی و بلغارستان به اضافه گروه‌هایی که در مرز روسیه در لهستان و کشورهای بالتیک در پی تصرف کریمه توسط مسکو در سال 2014 ایجاد شده بودند، مستقر کرده است.
اعضای ناتو اکنون در حال برنامه‌ریزی هستند که چگونه استقرار خود را در کشورهای بالتیک و لهستان به اندازه تیپ افزایش دهند، که به معنای افزودن هزاران سرباز دیگر، “در هر کجا و در صورت نیاز” است.
سخت افزار نظامی — زمان بر و پیچیده برای جابجایی در سراسر قاره — در شرق از قبل مستقر شده و تمرینات در حال افزایش است.
برای استونی، بریتانیا نیروهایی را در حالت آماده باش در پایگاه های خود خواهد داشت که آماده هجوم به این کشور هستند تا حدود 1000 سرباز انگلیسی و فرانسوی را که در حال حاضر در زمین حضور دارند، تقویت کنند.
سرتیپ گیلز هریس، فرمانده بریتانیایی استقرار ناتو، گفت: «این یک تغییر کلیدی است – لایه اضافی از قابلیت در زمان برای اینکه بخشی از نیروی مستقر قبل از شروع درگیری باشد.
در حالی که به نظر می رسد استونی از این مدل راضی است، لیتوانی، همسایه اش، خواهان حضور نیروهای بیشتر در میدان است و همچنان در حال بحث با شریک اصلی خود آلمان است که چگونه آنها را به دست آورد.
این استقرارها – همراه با ارتش کشورهای خط مقدم – دفاع پیشروی ناتو هستند.
فرماندهان ناتو در مقر خود در حال ترسیم طرح‌های دقیق‌تری هستند – که توسط رهبران در ویلنیوس تأیید می‌شود – در مورد نحوه دفاع ائتلاف از هر منطقه.
این شامل جزئیات مربوط به تعداد نیروها، از کدام کشورها، ادغام برنامه‌ریزی دفاعی ملی و ناتو و تعیین اولویت‌های روشن‌تر هزینه برای تجهیزات جدید است.
عضویت فنلاند و در نهایت سوئد در ناتو نیز به تقویت جناح شرقی کمک خواهد کرد، اما فرماندهان باید تصمیم بگیرند که چگونه همسایگان اسکاندیناوی در برنامه های گسترده تر قرار می گیرند.
متحدان قصد دارند ظرف 30 روز مجموعه ای متشکل از 300000 نیرو را آماده استقرار داشته باشند و کنفرانسی را در پایان ژوئن برای متعهد کردن پرسنل برگزار خواهند کرد.
همه این استقرارها و طرح های جدید ناگزیر به پول، منابع و نیرو نیاز دارند.
دریاسالار راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو، گفت: «اگر کشورها به زمان بیشتری نیاز داشته باشند، یا کشورها پول کمتری داشته باشند، یا انواع و اقسام چیزهایی در این مسیر اتفاق بیفتد، آنگاه بر رسیدن به آن وضعیت ایده آل تأثیر خواهد گذاشت.»
پیش از اجلاس ویلنیوس، اعضای ناتو در حال چانه زنی بر سر تعهد جدیدی برای افزایش هزینه های دفاعی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی هستند.
تنها هفت عضو اتحاد به هدف دو درصدی تعیین شده در سال 2022 دست یافتند و هدف ویلنیوس با تبدیل آن هدف به یک خط پایه موافقت خواهد کرد.
استونی که هرگز از نگاه کردن به روسیه به عنوان یک تهدید وجودی دست برنداشته است، از متحدان خود می خواهد که 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی را برای دفاع هزینه کنند.
تالین اصرار دارد که وزن خود را کاهش می دهد. این کشور 1.4 میلیون نفری در حال حاضر هزینه های دفاعی را به 3 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می دهد، یک لشکر جدید ارتش را برپا می کند و تسلیحات مدرن خریداری می کند.
در مواجهه با همسایه غول پیکر متجاوز خود، اکنون می خواهد استراتژی های دفاعی جدید ناتو در اسرع وقت قابل اجرا شود.
هانو پوکور، وزیر دفاع استونی که در رزمایش طوفان بهار توسط خودروهای زرهی بریتانیایی و فرانسوی محاصره شده است، گفت: “یک چیز این است که برنامه های خوب روی کاغذ داشته باشیم. چیز دیگر این است که این برنامه ها قابل اجرا و اجرا باشد.”
“پس این وظیفه است. و این چالش برای همه ماست.”