ناتو: رئیس ناتو به اختلافات در مورد فشار عضویت اوکراین اعتراف کرد

بروکسل: ینس دبیرکل ناتو استولتنبرگ روز چهارشنبه گفت که اعضای ائتلاف نظامی غربی در مورد آنچه که در نشست آتی درباره تلاش اوکراین برای پیوستن انجام دهند، اختلاف نظر دارند.
استولتنبرگ در کنفرانسی در بروکسل گفت: درباره این موضوع دیدگاه‌های متفاوتی در ائتلاف وجود دارد و البته تنها راه تصمیم‌گیری در ناتو اجماع است.
اوکراین – با حمایت کشورهای ناتو در شرق اروپا – خواستار “پیام روشن” در نشست ژوئیه رهبران ائتلاف در پایتخت لیتوانی است. ویلنیوس که پس از پایان جنگ روسیه به آن ملحق خواهد شد.
کیف می پذیرد که در حالی که با خشم در قلمرو خود مبارزه می کند، عضو نخواهد شد. اما می‌خواهد که اتحاد فراتر از تعهد مبهم سال 2008 باشد که روزی در ناتو خواهد بود.
استولتنبرگ گفت: «هیچکس نمی تواند دقیقاً به شما بگوید که تصمیم نهایی در نشست ویلنیوس در مورد این موضوع چه خواهد بود.
دیپلمات‌های کشورهای ناتو می‌گویند که قدرت نظامی مسلط آن، ایالات متحده، مایل نیست فراتر از وعده عضویت اوکراین در 15 سال پیش پیش رود.
پیوستن به ناتو به این معنی است که اوکراین مشمول ماده 5 بند دفاع دسته جمعی این پیمان خواهد شد که همه متحدان را موظف می کند در صورت حمله از آن دفاع کنند.
متحدان غربی اوکراین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می توان اشکال دیگری از تضمین های امنیتی را به اوکراین ارائه داد که به عنوان گامی موقت قبل از عضویت در ناتو، به کیف اطمینان دهد.
فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که مایل است با اوکراین بر سر “ضمانت‌های امنیتی که به این کشور در دفاع بلندمدت از خود کمک می‌کند” به توافق برسد.
استولتنبرگ گفت: “ضمانت امنیت نهایی عضویت در ناتو خواهد بود، اما… این چیزی نیست که در بحبوحه جنگ اتفاق بیفتد.”
“سوال این است که ما در مورد چه چیزی تصمیم خواهیم گرفت و چگونه به موضوع عضویت در اجلاس ویلنیوس رسیدگی خواهیم کرد؟ و همانطور که گفتم هنوز برای گفتن زود است.”
استولتنبرگ گفت: زمانی که جنگ در اوکراین به پایان برسد، ما باید مطمئن شویم که ترتیباتی برای جلوگیری از تجاوز بیشتر روسیه داریم.
او گفت: «این تا حدی با ارائه حمایت نظامی از اوکراین برای کمک به آنها برای بازدارندگی و دفاع از خود است.
“اما این موضوع بحث در مورد انواع مختلف ترتیبات امنیتی را نیز باز خواهد کرد.”
استولتنبرگ گفت که انتظار دارد رهبران ناتو حداقل در نشست سران با یک برنامه چند ساله برای کمک به تغییر ارتش اوکراین به استفاده از سخت افزار غربی موافقت کنند.
جنگ روسیه در حال حاضر اوکراین را ترغیب کرده است تا به تسلیحات استاندارد ناتو روی بیاورد زیرا حامیان بین‌المللی آن تسلیحات پیشرفته‌تری را به کیف فرستاده‌اند.