ناتو: روسیه خواستار واکنش آمریکا و ناتو در هفته آینده درباره اوکراین است

مسکو: روسیه روز جمعه قویاً درخواست خود مبنی بر عدم گسترش ناتو به سمت شرق را تکرار کرد، علیرغم رد این درخواست از سوی ائتلاف نظامی در بحبوحه تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین.
این سازمان افزود که برای مدت نامعلومی منتظر پاسخ غرب نخواهد ماند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، روز جمعه درخواست‌های مسکو مبنی بر عدم گسترش و استقرار نیرو در اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را برای پیشرفت تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌های فزاینده بر سر اوکراین توصیف کرد.
او استدلال کرد که استقرار نیروها و تسلیحات ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه یک چالش امنیتی است که باید فوراً به آن رسیدگی شود.
لاوروف در یک کنفرانس خبری گفت: صبر ما تمام شده است. غرب توسط غرور هدایت شده است و تنش ها را در نقض تعهدات و عقل سلیم خود تشدید کرده است.
لاوروف گفت که روسیه از واشنگتن و ناتو انتظار دارد هفته آینده به خواسته های این کشور پاسخ کتبی بدهند.
در بحبوحه تنش‌ها، اوکراین روز جمعه یک حمله سایبری گسترده را متحمل شد که به وب‌سایت‌های چندین سازمان دولتی حمله کرد.
مذاکرات این هفته در ژنو و نشست مربوط به ناتو و روسیه در بروکسل در بحبوحه تجمع قابل توجه نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین برگزار شد که غرب نگران آن است که مقدمه ای برای تهاجم باشد.
روسیه که شبه جزیره کریمه اوکراین را در سال 2014 ضمیمه کرد، داشتن برنامه برای حمله به همسایه خود را رد کرده است، اما به غرب هشدار داد که گسترش ناتو به اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق یک “خط قرمز” است که نباید از آن عبور کرد.
واشنگتن و متحدانش قاطعانه درخواست مسکو برای تضمین های امنیتی را که مانع از گسترش ناتو می شود رد کردند، اما روسیه و غرب موافقت کردند که درها را برای گفتگوهای احتمالی بیشتر در مورد کنترل تسلیحات و اقدامات اعتمادسازی با هدف کاهش پتانسیل خصومت ها باز بگذارند.
این مذاکرات در حالی انجام شد که تخمین زده می شود 100000 سرباز روسی با تانک ها و سایر سلاح های سنگین در نزدیکی مرزهای شرقی اوکراین جمع شده اند. ایالات متحده و متحدانش از روسیه خواستند تا با عقب‌نشینی نیروها به پایگاه‌های دائمی‌شان تنش‌زدایی کند، اما مسکو این درخواست را رد کرده و می‌گوید در هر کجا که لازم بداند می‌تواند نیروها را در خاک خود مستقر کند.
وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که نیروهای مستقر در شرق سیبری و منطقه خاور دور برای جابجایی در سراسر کشور به عنوان بخشی از تمرینات فوری به منظور بررسی «آمادگی آنها برای انجام وظایف خود پس از استقرار مجدد در مسافت‌های زیاد» به چالش کشیده شده‌اند.
این وزارتخانه خاطرنشان کرد که «توجه ویژه‌ای به ارزیابی زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور برای اطمینان از جابجایی نیروها خواهد شد» و افزود که این نیروها پس از استقرار مجدد، رزمایش‌هایی را شامل شلیک گلوله‌های واقعی انجام خواهند داد.
روسیه شبه جزیره کریمه را پس از برکناری رهبر مسکو دوست اوکراین تصرف کرد و در سال 2014 نیز به شورش جدایی طلبان در شرق اوکراین فشار آورد. بیش از 14000 نفر در نزدیک به هشت سال جنگ بین شورشیان مورد حمایت روسیه و نیروهای اوکراینی کشته شده اند.