ناوهای آمریکایی در دریای چین جنوبی، تایوان از تهاجم بیشتر چین خبر می دهند

تایپه: دو گروه ناو هواپیمابر آمریکایی برای آموزش وارد دریای مورد مناقشه چین جنوبی شده‌اند، وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد در حالی که تایوان از تهاجم جدید نیروی هوایی چین به بالای آبراه شامل یک جت جنگ الکترونیک جدید وحشتناک خبر می‌دهد.
دریای چین جنوبی و تایوان خودگردان، دو مورد از حساس ترین مسائل سرزمینی چین هستند و هر دو از مناطق مکرر تنش بین ایالات متحده و چین هستند.
کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده به طور معمول در نزدیکی جزایر تحت اشغال چین در دریای چین جنوبی حرکت می کنند تا ادعاهای حاکمیت چین و همچنین از طریق تنگه تایوان را به چالش بکشند تا خشم پکن را به چالش بکشند.
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که دو گروه ضربتی ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا به رهبری ناوهای یو اس اس کارل وینسون و یو اس اس آبراهام لینکلن عملیات خود را از روز یکشنبه در دریای چین جنوبی آغاز کرده اند.
در بیانیه ای آمده است که گروه های ناو برای تقویت آمادگی رزمی تمرین هایی از جمله عملیات جنگ ضد زیردریایی، عملیات جنگ هوایی و عملیات بازدارندگی دریایی را انجام خواهند داد.
وزارت دفاع بدون اشاره به جزئیات افزود، این آموزش بر اساس قوانین بین المللی در آب های بین المللی انجام خواهد شد.
به نقل از دریاسالار جی تی اندرسون، فرمانده گروه ضربتی به رهبری دریاسالار جی تی اندرسون، «عملیات‌هایی مانند این به ما امکان می‌دهد تا توانایی رزمی خود را بهبود بخشیم، به متحدان و شرکای خود اطمینان دهیم و عزم خود را به عنوان نیروی دریایی برای تضمین ثبات منطقه‌ای و مقابله با نفوذ بدخیم نشان دهیم.» یو اس اس آبراهام لینکلن می گوید.
هر دو گروه ناو هواپیمابر روز یکشنبه توسط نیروی دریایی ایالات متحده گزارش شد که با نیروی دریایی ژاپن در دریای فیلیپین تمرین می کردند، منطقه ای که شامل آب های شرق تایوان است.
خبر عملیات ایالات متحده همزمان است با گزارش تایوان از آخرین تهاجم گسترده نیروی هوایی چین به منطقه شناسایی دفاع هوایی خود – 39 هواپیما – در منطقه ای نزدیک به جزایر پراتاس تحت کنترل تایوان در شمال دریای چین جنوبی.
بر اساس نقشه ارائه شده، تایوان روز دوشنبه گزارش داد که 13 هواپیمای چینی دیگر در این منطقه به همراه یک فروند، یک ضد زیردریایی Y-8، از کانال باشی که تایوان را از فیلیپین جدا می کند و اقیانوس آرام را به دریای چین جنوبی متصل می کند، پرواز می کند. توسط وزارت دفاع تایوان
این وزارتخانه افزود که دو فروند J-16D چینی در این ماموریت شرکت کردند، اگرچه در نزدیکی سواحل چین نگهداری می شدند، یک نسخه جدید حمله الکترونیکی از جنگنده J-16 که برای هدف قرار دادن پدافند ضد هوایی از نوع تایوان طراحی شده است که برای دفاع از آن متکی است. یک حمله
چین هنوز اظهار نظری نکرده است، اما قبلاً گفته بود که چنین مأموریت هایی با هدف حفاظت از حاکمیت این کشور و جلوگیری از مداخله خارجی در ادعاهای حاکمیتی خود بر تایوان که به طور دموکراتیک اداره می شود، انجام می شود.
منابع امنیتی پیشتر به رویترز گفته اند که پروازهای چین به منطقه دفاعی تایوان نیز احتمالاً پاسخی به فعالیت نظامی خارجی، به ویژه نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره است تا هشدار دهد که پکن در حال نظارت است و توانایی رسیدگی به هر گونه حوادث احتمالی تایوان را دارد.
تایوان فعالیت‌های نظامی مکرر چین در نزدیکی خود را جنگ «منطقه خاکستری» می‌نامد که هم برای فرسودگی نیروهای تایوان از طریق درگیری مکرر آنها و هم برای آزمایش پاسخ‌های تایوان طراحی شده است.
دریای چین جنوبی که توسط خطوط حیاتی کشتیرانی عبور می‌کند و همچنین دارای میادین گازی و مناطق ماهیگیری غنی است، نیز توسط تایوان ادعا می‌شود، در حالی که ویتنام، مالزی، برونئی و فیلیپین ادعای بخش‌هایی از آن را دارند.