نبرد ارتش سودان و نیروهای رقیب، حداقل 27 کشته برجای گذاشت

خارطوم، سودان): ارتش سودان و یک نیروی شبه نظامی قدرتمند روز شنبه در پایتخت و سایر مناطق به شدت نبرد کردند و ضربه جدیدی به امیدها برای گذار به دموکراسی وارد کردند و ترس از درگیری گسترده تر را افزایش دادند. گروه های پزشکان حداقل 27 کشته و 180 زخمی را گزارش کرده اند که انتظار می رود تعداد آنها افزایش یابد.
این درگیری ها ماه ها تنش های شدید بین ارتش و شریک تبدیل شده به رقیب آن، گروه نیروهای پشتیبانی سریع را به پایان رساند.
این تنش ها توافق با احزاب سیاسی را برای بازگرداندن کشور به دوران گذار کوتاه مدت خود به دموکراسی که با کودتای نظامی اکتبر 2021 از ریل خارج شد، به تعویق انداخت.
صحنه های پر هرج و مرج در پایتخت خارطوم رخ داد، جایی که جنگجویان با مسلسل های سوار بر کامیون در محله های پرجمعیت نبرد کردند.
امل محمد، پزشک یک بیمارستان دولتی در اومدورمان، گفت: «آتش سوزی و انفجار همه جا را فرا گرفته است. عبدالحمید مصطفی یکی از ساکنان این شهر گفت: «ما قبلاً چنین نبردهایی را در خارطوم ندیده بودیم.
در پایان روز، ارتش بیانیه‌ای صادر کرد و مذاکره با نیروهای RSF را رد کرد و در عوض خواستار انهدام چیزی شد که آن را «شبه‌نظامی شورشی» خواند.
رئیس این گروه شبه نظامی نیز به نوبه خود فرمانده نیروهای مسلح را “جنایتکار” معرفی کرد. این زبان تند نشان داد که درگیری بین متحدان سابق، که به طور مشترک کودتای 2021 را سازماندهی کردند، احتمالا ادامه خواهد داشت.
در همین حال، به نظر می رسد فشارهای دیپلماتیک در حال افزایش است. دیپلمات های ارشد از جمله وزیر امور خارجه آمریکا، دبیرکل سازمان ملل متحد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رئیس اتحادیه عرب و رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا از طرفین خواستند تا جنگ را متوقف کنند.
کشورهای عربی که در سودان سهام دارند – قطر، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی – همچنین خواستار آتش بس و بازگشت هر دو طرف به مذاکرات شدند.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که با وزرای خارجه عربستان سعودی و امارات متحده عربی مشورت کرده است.
او در بیانیه ای در اوایل روز یکشنبه گفت: «ما توافق کردیم که برای طرفین ضروری است که فوراً به خصومت ها بدون پیش شرط پایان دهند.
این درگیری پس از ماه‌ها تشدید تنش‌ها میان فرمانده ارتش سودان، ژنرال عبدالفتاح برهان، و رئیس نیروهای RSF، ژنرال صورت می‌گیرد. محمد حمدان داگالو.
همچنین به دنبال سال‌ها ناآرامی سیاسی پس از کودتای 2021 بود.
تنش های اخیر ناشی از اختلاف نظر در مورد چگونگی ادغام نیروهای RSF به ریاست داگالو در نیروهای مسلح و نظارت بر این روند است.
این ادغام شرط کلیدی توافقنامه انتقالی امضا نشده سودان با گروه های سیاسی است.
درگیری در اوایل روز شنبه آغاز شد. دو طرف سرزنش کردند که چه کسی شروع به کار کرده است و همچنین ادعاهای رقیب در مورد اینکه چه کسی تاسیسات استراتژیک در اطراف پایتخت را کنترل می کند.
تا اواخر روز شنبه، حداقل 27 نفر در سراسر سودان کشته و بیش از 180 نفر زخمی شدند. سندیکای پزشکان سودان اعلام کرد که حداقل شش مورد از مرگ و میرها در خارطوم پایتخت و شهر خواهرش اومدورمان و هشت مورد دیگر در نزدیکی نیالا، مرکز استان دارفور جنوبی در جنوب غربی گزارش شده است.
این سندیکا گفت که تعداد تلفات احتمالاً بیشتر است و بسیاری از آنها در غرب دارفور و شهر شمالی مرو هنوز بی شمار هستند.
ارتش اواخر روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهایش تمام پایگاه‌های RSF در اومدورمان را تصرف کرده‌اند، در حالی که ساکنان از حملات هوایی شدید به مواضع شبه‌نظامی در داخل و اطراف پایتخت خبر دادند که تا شب ادامه داشت.
آنها گفتند که پس از شب، صدای تیراندازی و انفجار همچنان در چندین نقطه خارطوم شنیده می شود.
یکی از نقاط اشتعال فرودگاه بین المللی خارطوم بود. هیچ اعلام رسمی مبنی بر بسته شدن فرودگاه وجود نداشت، اما خطوط هوایی بزرگ پروازهای خود را به حالت تعلیق درآوردند.
شرکت هواپیمایی ملی عربستان سعودی اعلام کرد که یکی از هواپیماهای این کشور در آن چیزی که آن را “سانحه” خواند، دست داشته است. ویدئویی نشان می‌دهد که هواپیما روی آسفالت آتش گرفته است. به نظر می رسد هواپیمای دیگری نیز آتش گرفته است.
وب سایت ردیابی پرواز FlightRadar24 آن را به عنوان یک بوئینگ 737 برای SkyUp، یک شرکت هواپیمایی مستقر در کیف، اوکراین شناسایی کرد. بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
گروه پزشکان گفت که دو غیرنظامی در فرودگاه کشته شدند.
برهان، فرمانده نیروهای مسلح، به شبکه خبری ماهواره‌ای الجزیره مستقر در قطر گفت که روز با «آزار و اذیت» نیروهای RSF برای ارتش جنوب خارطوم آغاز شد و باعث درگیری شد. وی گفت که جنگنده های RSF وارد فرودگاه خارطوم شده و تعدادی هواپیما را به آتش کشیدند.
وی گفت که تمامی تاسیسات استراتژیک از جمله مقر ارتش و کاخ جمهوری خواهان، مقر ریاست جمهوری سودان، تحت کنترل نیروهای وی است. او تهدید کرد که نیروهای بیشتری را در خارطوم مستقر خواهد کرد.
داگالو برهان را متهم کرد که نبرد را توسط نیروهای RSF اطراف آغاز کرده است. او گفت: «این جنایتکار، او این نبرد را به ما تحمیل کرد.
داگالو به الجزیره گفت که معتقد است جنگ در «چند روز آینده» پایان خواهد یافت.
RSF مدعی شد که نیروهای آن مکان‌های استراتژیک را در خارطوم و شهر شمالی Merowe در حدود 350 کیلومتری (215 مایلی) شمال غربی پایتخت کنترل می‌کنند. ارتش این ادعاها را به عنوان “دروغ” رد کرد.
یک مقام نظامی که نخواست نامش فاش شود گفت: درگیری‌ها همچنین در مناطق دیگر در سراسر کشور از جمله استان شمالی، منطقه ویران‌شده دارفور و شهر ساحلی استراتژیک بندر سودان در دریای سرخ رخ داد. مجاز به اطلاع رسانی به رسانه ها
فعالان دموکراسی خواه، برهان و داگالو را متهم به سوء استفاده از معترضان در سراسر این شهرستان در چهار سال گذشته، از جمله فروپاشی مرگبار یک اردوگاه اعتراضی در خارج از مقر ارتش در خارطوم در ژوئن 2019 می دانند که منجر به کشته شدن بیش از 120 معترض شد.
بسیاری از گروه ها بارها خواستار پاسخگویی آنها شده اند. RSF مدتهاست به جنایات مرتبط با درگیری دارفور متهم شده است.
عبدالله حمدوک، نخست وزیر سابق که در کودتای 2021 برکنار شد، نسبت به درگیری منطقه ای احتمالی در صورت تشدید درگیری ها هشدار داد. او در یک فراخوان ویدئویی که در حساب توییتر خود برای هر دو طرف ارسال شد، گفت: “تیراندازی باید فورا متوقف شود.”
کامرون هادسونیکی از همکاران ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی و یک دیپلمات سابق آمریکایی، گفت که جنگ می‌تواند گسترده‌تر و طولانی‌تر شود و از ایالات متحده می‌خواهد ائتلافی از کشورهای منطقه تشکیل دهد تا رهبران ارتش و نیروهای RSF را تحت فشار قرار دهد. تنش زدایی
یک مقام سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، گفت: فولکر پرتس، نماینده سازمان ملل در سودان و علی بن حسن جعفر، سفیر عربستان در سودان، با داگالو و برهان برای پایان دادن به خشونت در تماس بودند.
چاد اعلام کرد که مرزهای زمینی خود با سودان را می بندد.