نجیب: دادگاه تجدیدنظر مالزی حکم محکومیت نجیب 1MDB را تایید کرد

پوتراجایا: مالزی، دادگاه تجدیدنظر مالزی روز چهارشنبه حکم محکومیت نجیب رزاق، رهبر سابق این کشور را به فساد مالی و 12 سال زندان به دلیل رسوایی چند میلیارد دلاری 1MDB، که به سقوط دولت وی در سال 2018 کمک کرد، تایید کرد.
اما نجیب که در زمان درخواست تجدیدنظر به قید وثیقه آزاد شده است، اکنون انتظار می رود آخرین شکایت حقوقی را در دادگاه عالی کشور مطرح کند.
این مرد 68 ساله سال گذشته در اولین محاکمه از چندین دادگاهی که در رابطه با غارت صندوق ثروت دولتی 1مالزی توسعه برهاد با آن مواجه است، مجرم شناخته شد.
نجیب و یارانش متهم به سرقت میلیاردها دلار از وسیله سرمایه گذاری و خرج کردن آن برای همه چیز از املاک و مستغلات گران قیمت گرفته تا آثار هنری گران شدند.
اولین محاکمه او مربوط به انتقال 42 میلیون رینگیت (9.9 میلیون دلار) از یک واحد 1MDB سابق به حساب های بانکی او بود.
او حکم دادگاه عالی سال گذشته را در دادگاه استیناف به چالش کشید، اما قاضی عبدالکریم عبدالجلیل چهارشنبه حکم محکومیت نجیب را در مورد هر هفت اتهامی که با آن روبرو بود تایید کرد.
قاضی به دادگاهی در پایتخت اداری پوتراجایا گفت، نخست‌وزیر سابق «اطلاعات فعالی از 42 میلیون رینگیت (ارسال شده) به حساب خود داشت و به‌طور غیر صادقانه از آن سوء استفاده کرد.
نجیب به سوء استفاده از قدرت، پولشویی و خیانت جنایتکارانه در اعتماد در مورد انتقال محکوم شد. او علاوه بر حبس، تقریباً 50 میلیون دلار جریمه شد.
قاضی کریم همچنین دفاعیات نجیب را که معتقد است این پول اهدایی از سوی خانواده سلطنتی سعودی بوده رد کرد و گفت “هیچ مدرکی” برای این ادعا وجود ندارد.
نجیب و وکلای او برای صدور این حکم در دادگاه حضور نداشتند و پس از مثبت شدن آزمایش کووید-19 یکی از اعضای تیم حقوقی، مراحل را به صورت آنلاین دنبال کردند.
– چالش نهایی – خشم در غارت نقش بزرگی در از دست دادن شوکه کننده ائتلاف طولانی مدت نجیب در انتخابات سال 2018 ایفا کرد و او پس از شکستش دستگیر و با ده ها اتهام مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
نجیب پیوسته هر گونه تخلف را رد کرده است.
وکلای او به دنبال به تاخیر انداختن حکم روز چهارشنبه در مورد پرونده کووید در تیم حقوقی نجیب و با ارائه مدارک جدید در ساعت یازدهم به عنوان بخشی از درخواست تجدیدنظر بودند.
اما دادگاه هر دو حرکت را رد کرد.
اکنون انتظار می‌رود نجیب برای تجدیدنظر نهایی به دادگاه عالی مالزی مراجعه کند که ممکن است ماه‌ها طول بکشد و او می‌تواند تا پایان آن به قید وثیقه آزاد بماند.
اگر نجیب که همچنان نماینده مجلس است، این چالش را از دست بدهد، زندانی خواهد شد و از تصدی پست سیاسی منع خواهد شد.
علیرغم محکومیت وی، او همچنان محبوب و تأثیرگذار است و در ماه‌های اخیر در حال بازگشت سیاسی بوده است.
این سیاستمدار خون آبی که پدر و عموی او هر دو نخست وزیر بودند، خود را مردی مردمی جلوه می دهد و 4.6 میلیون دنبال کننده در فیس بوک دارد، جایی که او اغلب در مورد اخبار اظهار نظر می کند و از رقبا انتقاد می کند.