نخست‌وزیر پاکستان: کسانی که در خشونت‌های 9 مه دخیل بودند در امان نخواهند بود

اسلام آباد: نخست وزیر پاکستان شهباز شریف روز یکشنبه گفت که دست اندرکاران در 9 می خشونت و حمله به تاسیسات نظامی و نهادهای دولتی در امان نخواهند بود.
شریف در نشستی در اینجا درباره وضعیت نظم و قانون در کشور پس از خشونت های پس از دستگیری عمران خان، نخست وزیر برکنار شده و رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان در 9 می، گفت: “آشوبگران” اجازه نخواهند داشت از قانون فرار کنند.
او گفت: «تصمیم گرفته شده است که هرکس در حوادث 9 مه دخیل باشد … برنامه ریزان، سوء استفاده کنندگان یا هرکس … طبق قانون و قانون اساسی مجازات شوند.
در 9 مه، پس از دستگیری خان در یک پرونده فساد توسط تکاوران شبه نظامی از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد.
کارگران حزب او دوازده تاسیسات نظامی از جمله تاسیسات نظامی را تخریب کردند خانه جناح (خانه فرماندهی سپاه لاهور)، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد. مقر ارتش (GHQ) در راولپندی نیز برای اولین بار مورد حمله اوباش قرار گرفت.
پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.
هزاران نفر از هواداران خان در پی خشونتی که ارتش قدرتمند آن را “روز تاریک” در تاریخ کشور توصیف کرد، دستگیر شدند.
نخست وزیر شریف گفت که شوخی نیست که تروریست ها به تاسیسات نیروی هوایی در کراچی حمله کردند و سپس تعداد زیادی از “مردم عمران هواپیما را در میانوالی آتش زدند” که علیه دشمن استفاده شد.
من از وزیر ارشد پنجاب در مورد دادگاه های ضد تروریسم، دادستان ها و FIR درخواست کرده بودم. […] و من به وزیر کشور و مدیر کل اداره اطلاعات گفتم که به وظایف خود نیز عمل کنند.»
نخست وزیر “خشونت حزب تحریک انصاف در 9 می” را به اقدامات گروه تروریستی غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان تشبیه کرد.
تحریک طالبان پاکستان خانه جناح در زیارت (بلوچستان) را به آتش کشید و حزب تحریک انصاف خانه جناح را در لاهور … که اکنون محل اقامت فرمانده هسته است.
«TTP به GHQ حمله کرد [General Headquarters] شریف، رئیس حزب مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N) نیز گفت و این دشمنان دولت… حزب تحریک انصاف… نیز به GHQ حمله کردند.
او همچنین گفت که آشوبگران دفتر دولتی رادیو پاکستان در پیشاور را نیز تخریب کردند.
او گفت: «این اتفاقات سال‌های آینده بر ملت تأثیر روانی خواهد گذاشت.
وی همچنین تاکید کرد که افرادی که به تاسیسات نظامی حمله می کنند طبق قوانین قانون اساسی محاکمه خواهند شد.
وی گفت: «از سوی دیگر، افرادی که در حملات به نهادهای غیرنظامی دست داشتند، بر اساس قانون مبارزه با تروریسم در دادگاه های مدنی محاکمه خواهند شد.
او همچنین خشونت 9 مه را به عنوان “روز سیاه” در تاریخ کشور نامید.
وی گفت: «از آن به عنوان روزی یاد خواهد شد که به دستور عمران نیازی تروریسم علیه دولت توسط آدم‌ها انجام شد.»
نیازی نام خانوادگی قبیله ای عمران خان است، اما او هرگز در سال های جیرجیرک به عنوان یک سیاستمدار از آن استفاده نکرد، اما نخست وزیر شریف و بسیاری از رهبران دیگر از آن به عنوان تمسخر استفاده می کنند.