نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید ائتلاف نظامی CSTO به رهبری روسیه نیروهای حافظ صلح را به قزاقستان می‌فرستد.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) – که شامل روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است – تصمیم به اعزام “نیروهای حافظ صلح” جمعی برای مدت “محدود” با توجه به تهدیدات ملی گرفت. بر اساس بیانیه نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان که همچنین رئیس این ائتلاف است، امنیت و حاکمیت جمهوری قزاقستان وجود دارد.
این اقدام پس از درخواست قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان برای کمک از ائتلاف پس از ناآرامی های روز چهارشنبه در سراسر قزاقستان، از جمله در بزرگترین شهر، آلماتی، صورت می گیرد.

به گزارش شبکه محلی Tengrinews.kz قزاقستان، هشت افسر پلیس و پرسنل گارد ملی در شورش در مناطق مختلف کشور کشته شدند. به نقل از سرویس مطبوعاتی وزارت امور داخله، همچنین 317 افسر و پرسنل زخمی شدند.

«در شهرهای آلماتی، شیمکنت و تاراز، تلاش هایی برای حمله به آکیمات ها انجام شد. [local administration offices]در بیانیه ای که در سایت این وزارتخانه منتشر شده است، آمده است: “سنگ، چوب، گاز، فلفل و کوکتل مولوتف توسط اوباش استفاده شده است.”

رئیس جمهور توکایف گفت که “تروریست ها” فرودگاه آلماتی از جمله پنج هواپیما را تصرف کرده اند و در خارج از شهر با ارتش در حال نبرد هستند.

توکایف گفت که تعدادی از تأسیسات زیربنایی در آلماتی آسیب دیده اند. او معترضان را به تضعیف “نظام دولتی” متهم کرد و مدعی شد “بسیاری از آنها در خارج از کشور آموزش نظامی دیده اند.”

رویترز گزارش داد که اعتراضات زمانی شعله ور شد که دولت کنترل قیمت گاز مایع (LPG) را در آغاز سال لغو کرد. بسیاری از قزاق ها به دلیل هزینه کم، خودروهای خود را به سوخت تبدیل کرده اند.

به گفته ناظر آزادی اینترنت نت بلوکس، قطعی سراسری اینترنت در اوایل پنجشنبه در قزاقستان به اجرا درآمد. سازمان دیده بان در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور بعدازظهر چهارشنبه قبل از اینکه تا حدی بازیابی شود، شاهد قطع شدن اینترنت در سراسر کشور بود.

یک روزنامه نگار در آلماتی به سی ان ان گفت که آنها دچار قطعی اینترنت شده اند و به نظر می رسد چراغ ها در ساختمان های نزدیک به اقامتگاه رئیس جمهور و دفتر شهردار خاموش است.

سریکجان ماولت بای، معاون سردبیر Orda.kz، گفت: “بیش از 10,000 نفر در ساختمان مدیریت شهری، ما آن را آکیمات می نامیم. آنها آن را محاصره کرده اند.” بر اساس ویدئوی زنده اینستاگرامی که او از صحنه مشاهده کرد، مولت بای گفت که از نارنجک های شوکر استفاده شده است و “نوعی آتش سوزی وجود دارد”.

روزنامه‌نگار دیگری صحنه را آشفته توصیف کرد و گفت که آنها می‌توانستند چیزی را بشنوند و ببینند که نارنجک‌های شوکر در حال انفجار و شلیک گلوله است، اما مشخص نیست که صدای شلیک چیست.

رسانه های دولتی گزارش دادند که وضعیت فوق العاده در سراسر کشور اعلام شده است. تا 19 ژانویه با محدودیت تردد از جمله حمل و نقل در سه شهر بزرگ و 14 منطقه اجرا می شود.

قزاقستان نفت خیز، نهمین کشور بزرگ جهان از نظر وسعت، از زمان استقلال خود سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرده و اقتصاد قدرتمندی را حفظ کرده است، اما روش حکومت‌داری استبدادی آن گاهی نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته است و مقامات شاهد سرکوب شدید اعتراضات بوده‌اند. به گروه های حقوق جهانی

روسیه روابط نزدیکی با قزاقستان دارد و مسکو به پایگاه فضایی بایکونور به عنوان پایگاه پرتاب تمام ماموریت های فضایی سرنشین دار روسیه وابسته است. ملت آسیای مرکزی همچنین دارای یک اقلیت قومی مهم روسی است. کتاب حقایق جهانی سیا می گوید که حدود 20 درصد از جمعیت 19 میلیونی قزاقستان از نظر قومی روسی هستند.

در میان آشفتگی ها، عسکر مامین، نخست وزیر قزاقستان استعفای فوری خود را اعلام کرد.

بر اساس بیانیه ای که روز چهارشنبه در وب سایت ریاست جمهوری منتشر شد، علیخان اسماعیل اف به عنوان سرپرست نخست وزیر منصوب شد و اعضای دولت تا تشکیل کابینه جدید به خدمت خود ادامه خواهند داد.

دولت قزاقستان در حالی استعفا می دهد که تظاهرات آتش سوزی در حال افزایش است

رئیس جمهور توکایف گفت که تعدادی از اقدامات با هدف “تثبیت وضعیت اقتصادی-اجتماعی” انجام شده است، از جمله مقررات دولتی قیمت سوخت برای یک دوره 180 روزه، مهلت قانونی برای افزایش تعرفه های آب و برق برای مردم برای مدت مشابه. و در نظر گرفتن یارانه اجاره بها برای «اقشار آسیب پذیر مردم».

توکایف روز سه شنبه در فید رسمی توییتر خود گفت که دولت تصمیم گرفته است که قیمت گاز مایع در منطقه مانگیستاو را به 50 تنگه (0.11 دلار) در هر لیتر کاهش دهد “به منظور تضمین ثبات در کشور”.

توکایف روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی ملی گفت که کنترل شورای امنیت قزاقستان را به دست خواهد گرفت — اقدامی که ظاهراً سلف او، رئیس جمهور دیرینه نورسلطان نظربایف را که از زمان جمهوری شوروی تا زمان خروجش در سال 2019 رهبری کشور را رهبری می کرد، به حاشیه می برد. از آن زمان تاکنون به عنوان یک چهره تأثیرگذار اما بحث برانگیز در پشت صحنه و در شورا باقی مانده است.

گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال 2018 اشاره کرد که انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان در سال 2015، که در آن نظربایف 98 درصد آرا را به دست آورد، “مشخص شده بود با بی نظمی و فاقد رقابت سیاسی واقعی.”

روز چهارشنبه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که ایالات متحده از نزدیک وضعیت قزاقستان را دنبال می‌کند و افزود: ما از همه قزاقستانی‌ها می‌خواهیم که به نهادهای قانون اساسی، حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها، از جمله از طریق بازگرداندن قزاقستان احترام بگذارند و از آن دفاع کنند. سرویس اینترنت.”

ناتان هاج از CNN در این گزارش مشارکت داشت.