نخست‌وزیر اسبق ژاپن به چین گفت: وضعیت اضطراری تایوان یک وضعیت اضطراری ژاپنی است.

تنش ها بر سر تایوان مورد ادعای چین در حالی افزایش یافته است که رئیس جمهور شی جین پینگ به دنبال ادعای حق حاکمیت کشورش علیه این جزیره دموکراتیک است. دولت تایوان می گوید که خواهان صلح است، اما در صورت نیاز از خود دفاع خواهد کرد.

وی افزود: تهاجم مسلحانه به تایوان خطری جدی برای ژاپن خواهد بود.

آبه گفت: “یک وضعیت اضطراری تایوان یک وضعیت اضطراری ژاپنی است و بنابراین یک وضعیت اضطراری برای اتحاد ژاپن و ایالات متحده است. مردم پکن، به ویژه رئیس جمهور شی جین پینگ، هرگز نباید در تشخیص این موضوع دچار سوءتفاهم شوند.”

ژاپن میزبان پایگاه های نظامی بزرگ ایالات متحده است، از جمله در جزیره جنوبی اوکیناوا، یک پرواز کوتاه از تایوان، که برای هرگونه حمایت ایالات متحده در طول حمله چین بسیار مهم است.

ایالات متحده طبق قانون موظف است که ابزار دفاع از خود را برای تایوان فراهم کند، اگرچه در مورد اعزام نیرو برای کمک به تایوان در جنگ با چین ابهام وجود دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته گفت که اگر چین برای تغییر وضعیت موجود در تایوان از زور استفاده کند، ایالات متحده و متحدانش «اقدامات» نامشخصی را انجام خواهند داد.
شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن در اوت 2020.

آبه که سال گذشته از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد، رئیس بزرگ‌ترین جناح حزب حاکم لیبرال دموکرات است و همچنان در درون حزب تأثیرگذار است.

در مورد روابط چین و ژاپن در آینده، آبه گفت ژاپن باید روابط خود با چین را تقویت کند، در حالی که قاطعانه به همسایه غول‌پیکر خود آنچه را که باید گفته شود، بازتاب می‌دهد، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر فعلی.

آبه گفت: «ژاپن، تایوان و همه مردمی که به دموکراسی اعتقاد دارند باید به طور مکرر از رئیس جمهور شی جین پینگ و دیگر رهبران حزب کمونیست چین بخواهند که در مسیر اشتباه قدم نگذارند.

آبه در جمع حضار شامل چنگ ون تسان، شهردار شهر شمالی تائویوان در شمال تایوان که به عنوان نامزد احتمالی ریاست جمهوری آینده معرفی شده بود، اضافه کرد: ژاپن و تایوان باید برای محافظت از آزادی و دموکراسی با یکدیگر همکاری کنند.

آبه گفت: “تایوان قوی تر، تایوان شکوفا و تایوانی که آزادی و حقوق بشر را تضمین می کند نیز به نفع ژاپن است. البته این به نفع کل جهان است.”