نخست وزیر سودان خواستار توقف برکناری های پس از کودتا شد

خارطوم: عبدالله حمدوک، نخست وزیر جدید سودان، روز چهارشنبه دستور توقف اخراج ها و بازنگری در تمام انتصابات پس از بازداشت وی در کودتای نظامی ماه گذشته را صادر کرد.
ژنرال ارشد عبدالفتاح البرهان در 25 اکتبر قدرت را به دست گرفته و حمدوک را بازداشت کرده بود، اما در پی محکومیت بین المللی و اعتراضات گسترده، یکشنبه گذشته نخست وزیر را به مقام خود بازگرداند.
پس از کودتا، برهان موسسات بزرگ را منحل کرد و روسای رسانه های دولتی، شرکت های دولتی و بانک ها و همچنین بسیاری از مقامات استانی را برکنار کرد.
سفیانی که اعلام جدایی کرده بودند نیز از وظایف خود برکنار شدند.
خود حمدوک پس از کودتا، که موجی از اعتراضات خیابانی گسترده را برانگیخت و باعث سرکوب مرگبار نیروهای امنیتی شد، در بازداشت خانگی قرار گرفت.
روز چهارشنبه، حمدوک در بیانیه ای گفت که دستور داده است “تعطیل فوری اخراج و استخدام در موسسات عمومی ملی و محلی تا اطلاع ثانوی”.
نخست وزیر که پس از بازگشت به پست خود در یک معامله جنجالی با برهان همچنان بدون کابینه است، گفت: “استخدام ها و اخراج های اخیر مورد مطالعه و بررسی قرار خواهند گرفت”.
12 وزیر از 17 وزیر بلوک سودان که خواستار یک دولت کاملا غیرنظامی بودند، روز دوشنبه استعفا دادند و استراتژی حمدوک برای تعامل با ارتش را رد کردند.
با وجود توافقی که منجر به آزادی تعداد انگشت شماری از سیاستمداران شد، ده ها تن دیگر همچنان در بازداشت به سر می برند.
سازمان‌دهندگان تظاهرات، حمدوک را به “خیانت” متهم کرده و قول داده‌اند که بر مقامات نظامی-غیرنظامی ناظر بر انتقال سودان فشار بیاورند.
فعالان در شبکه های اجتماعی خواستار تظاهرات «روز شهدا» در روز پنجشنبه به احترام ۴۱ معترض کشته شده در سرکوب کودتا شدند.
در 11 نوامبر، برهان یک شورای حاکمیتی جدید تشکیل داد که در آن او و دیگر شخصیت های نظامی در آن باقی ماندند اما اعضای بلوک اصلی غیرنظامی جایگزین شدند.
پیش از کودتا، این شورا به نظارت بر انتقال سودان به حکومت غیرنظامی پس از برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور مستبد دیرینه در سال 2019 متهم شده بود.