نخست وزیر سودان در بحبوحه اعتراضات خشونت آمیز ضد کودتا که دست کم 57 کشته برجای گذاشت استعفا داد.

کمیته مرکزی پزشکان سودان (SCDC) اعلام کرد که این اعلامیه پس از کشته شدن سه معترض توسط نیروهای امنیتی سودان در جریان تظاهرات ضد کودتا در نزدیکی پایتخت انجام شد.

حمدوک در یک سخنرانی تلویزیونی ضمن اعلام استعفای خود گفت که از سمت خود کناره گیری می کند تا راه را برای “دختران یا پسران” کشور برای تکمیل دوره انتقالی باز کند.

وی همچنین از عزم مردم سودان در مطالبه «آزادی و عدالت» در اعتراضات قدردانی کرد و افزود: «با شور و شوق انقلابی خود قطعاً آینده بهتری خواهید داشت».

شایان ذکر است که پذیرش من برای تصدی پست نخست وزیری در آگوست 2019 بر اساس یک سند قانون اساسی و اجماع سیاسی بین اجزای غیرنظامی و نظامی بود که به عنوان یک الگوی منحصر به فرد سودانی تبلیغ می کردم، اما حمدوک گفت، با همان میزان تعهد و هماهنگی که با آن شروع شد، زنده ماند.

سودان از سال 2019 توسط یک اتحاد ناآرام بین ارتش و گروه‌های غیرنظامی اداره می‌شد. اما در ماه اکتبر، ارتش عملاً کنترل را به دست گرفت، شورای حاکمیتی تقسیم قدرت و دولت انتقالی را منحل کرد و حمدوک، نخست‌وزیر را به طور موقت بازداشت کرد.

ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده نظامی کشور، حمدوک را در ماه نوامبر به عنوان بخشی از توافق بین رهبری نظامی و غیرنظامی، بازگرداند.

بر اساس قراردادی که حمدوک و البرهان به توافق رسیدند، حمدوک دوباره رهبر دولت انتقالی می‌شود که اولین بار پس از برکناری عمر البشیر، رئیس‌جمهور قدرتمند در سال 2019 تأسیس شد.

معترضان سودانی همچنان خواستار دموکراسی هستند

استعفای حمدوک در پی انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن سه تظاهرکننده دیگر طرفدار دموکراسی توسط نیروهای امنیتی سودان صورت گرفت.

SCDC گفت که دو تن از معترضان به قفسه سینه گلوله خوردند و نفر سوم به دلیل “جراحت شدید مستقیماً به سر” جان باخت.

خبرگزاری‌های مختلف و ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی گروه‌هایی از تظاهرکنندگان را نشان می‌دادند که از میان دود گاز اشک‌آور سفید می‌دویدند و با شنیدن صدای تیراندازی ظاهراً متفرق می‌شدند.

این تظاهرات در پی قطع اینترنت و شبکه تلفن همراه بود.

تظاهرات روز یکشنبه در امدورمان، در حدود 25 کیلومتری (16 مایلی) شمال غرب خارطوم، چهاردهمین روز تظاهرات گسترده علیه حکومت نظامی از زمان کودتای 25 اکتبر بود. SCDC گزارش داد که از آن زمان حداقل 57 نفر توسط نیروهای امنیتی کشته شده اند.

تظاهرات کنندگان سودانی در 2 ژانویه 2022 در محله الدائم در پایتخت خارطوم در میان فراخوان ها برای تظاهرات دموکراسی خواهانه در
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، بیانیه ای را در روز سال نو، همچنین روز استقلال سودان، منتشر کرد و در آن 66 سال استقلال سودان را گرامی داشت و از حملات خشونت آمیز سرویس های امنیتی سودان علیه غیرنظامیان انتقاد کرد.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «امیدوار بودیم سال 2021 فرصتی برای مشارکت با سودان دموکرات‌ساز باشد، اما تصرف قدرت توسط ارتش در ماه اکتبر و خشونت علیه معترضان صلح‌آمیز، آینده‌ای را با تردید مواجه کرده است.

ما نمی‌خواهیم به گذشته بازگردیم و آماده پاسخگویی به کسانی هستیم که می‌خواهند جلوی آرمان‌های مردم سودان برای حکومتی دموکراتیک و غیرنظامی را بگیرند و در مسیر مسئولیت‌پذیری، عدالت و صلح قرار گیرند. “

بلینکن از نیروهای امنیتی خواست «فوراً استفاده از نیروی مرگبار علیه معترضان را متوقف کنند» و عدالت را برای کسانی که مسئول نقض حقوق بشر هستند، تحویل دهند.

سفارت ایالات متحده در خارطوم همچنین در توییتی بر حمایت خود از “بیان مسالمت آمیز آرمان دموکراتیک و نیاز به احترام و حمایت از افرادی که آزادی بیان را اعمال می کنند” تاکید کرد. هفته گذشته

سقوط سودان به بحران

شورای وزیران که در 25 اکتبر منحل شد، قرار بود احیا شود و رهبری غیرنظامی و نظامی قدرت را به اشتراک بگذارند. قانون اساسی برای تشریح مشارکت بین غیرنظامیان و نظامیان در دولت انتقالی اصلاح خواهد شد.

اما به گفته مودوی ابراهیم، ​​یکی از مقامات برجسته در ابتکار نیروهای ملی (NFI)، که به میانجیگری مذاکرات کمک کرد، این توافق شامل بازسازی نامشخصی نیز بود و با مقاومت در سودان مواجه شد.

شهروندان معترض به حکومت نظامی با وحشیگری مواجه شده اند و رسانه ها با تلاش های خشونت آمیزی برای توقف پوشش خبری خود از رویدادها مواجه شده اند.

بر اساس گزارش‌های چندین رسانه، نیروهای امنیتی سودان روز پنجشنبه به دنبال سانسور برخی از پخش‌کنندگان بودند.

العربیه در مجموعه ای از توئیت ها اعلام کرد که مقامات روز پنجشنبه به دفاتر شبکه تلویزیونی العربیه سعودی و شبکه خواهرش الحدث یورش بردند، تجهیزات را مصادره کردند و به کارکنان آن در خارطوم حمله کردند.

خدمات اینترنت نیز پس از کودتا به شدت مختل شده است و پوشش تلفنی همچنان ناقص است. اگرچه با وقوع کودتا، زندگی روزمره تقریباً متوقف شد، اما از آن زمان مغازه‌ها، جاده‌ها و برخی بانک‌ها بازگشایی شده‌اند.

کریم خدر و سلین الخالدی از CNN در این گزارش مشارکت داشتند.